Elon Musk, Jeff Bezos… John Hennessey? Zou Amerika’s favoriete leverancier van hyper-pk’s op het punt staan de grote sprong in de ruimte te maken? Nee, natuurlijk niet, het is slechts een uitschieter van zijn verbeelding. Maak kennis met de Hennessey Deep Space, een volledig elektrische hyper-GT met zeswielaandrijving en vier zitplaatsen. Want zoals John Hennessey aan TopGear vertelde: ‘Ik wilde het doen voordat iemand anders me voor was.’ We keuren hem goed.
Met 50 procent meer band is het een kijk op hoe je de acceleratie kunt verbeteren als het contactoppervlakte van je banden niet genoeg is. Al kan iemand vast iets inbrengen over neerwaartse druk per vierkante centimeter rubber, maar goed. ‘Ik bouw al tientallen jaren enkele van ‘s werelds snelst accelererende voertuigen, maar ze zijn altijd prestatiebeperkt geweest door mechanische grip. Zeswielige elektrische aandrijving is de oplossing’, meent John.
De Hennessey Deep Space is ook luxe
Het draait bij de Deep Space om meer dan g-krachten, maar dit is Hennessey waar we het over hebben, dus snelheid is natuurlijk belangrijk. ‘Hij zal niet de topsnelheid hebben van de Venom F5,’ zegt Hennessey, ‘maar hij zou 320 km/u moeten kunnen halen en van 0 naar 100 gaan als een dragracer.’ De Deep Space maakt deel uit van een 10-jarenplan waarin drie geheel nieuwe modellen het levenslicht zien. De Venom F5 is de eerste in deze reeks.
De Deep Space staat op een uniek koolstofvezel chassis met koolstofvezel carrosseriepanelen. De cockpit is toegankelijk via een paar gigantische vleugeldeuren. Een net zo gigantisch batterijpakket moet zorgen voor een bereik van bijna 1.000 kilometer. Het vermogen van de motoren – één per wiel – zal naar verwachting meer dan 2.000 pk bedragen. Alles is groter in Texas, zo blijkt maar weer. Volgens een haalbaarheidsstudie moet alles te doen zijn.
De auto wordt gebouwd in Texas
De auto zal worden gebouwd in de bestaande fabriek van Hennessey in Sealy, Texas, maar heeft een sterk Brits tintje aangezien Delta Cosworth zal helpen bij de ontwikkeling van de elektrische aandrijflijn. Hennessey heeft een relatie met Delta die teruggaat tot de op Lotus Elise gebaseerde Venom GT. Deze auto brak in 2013 wat records; wellicht heb je ervan gehoord. EV-specialist Delta werd eerder dit jaar overgenomen door Cosworth.
Het hele project begon met een schets op een bankafschrift in 2019. De auto moet in 2026 uiteindelijk verschijnen. Hennessey wil 105 exemplaren van de Deep Space gaan bouwen voor ongerekend 2,66 miljoen euro per stuk, zonder belastingen. We zijn benieuwd naar het antwoord vanuit Tesla.
Reacties