Kijk eens even: TopGear gunt je de eerste blik op de Hennessey Venom F5, een twinturbo V8 hypergeval uit Texas dat niet alleen als doel heeft om de 431 km/u snelle Bugatti Veyron Super Sport te verslaan, maar om 'm te verpletteren. Niet minder dan 467 km/u moet de topsnelheid van de Venom F5 worden. Misschien zelfs meer.
'Iets in die orde van grootte moet mogelijk zijn, denk ik', zegt opperhoofd John Hennessey tegen TopGear. Normaal gezien zou je zo'n grote claim van zo'n kleine fabrikant met een laadbak aan zout moeten nemen, maar in het geval van Hennessey ligt het net even anders.
Zoals je vast weet, schopten de Texanen het met de Venom GT eerder dit jaar tot ruim 435 km/u op de landingsbaan van NASA's Kennedy Space Center: sneller dan de 434,3 km/u die de Bugatti op z'n top liet noteren (mocht je het je afvragen, het officiële record van 431,08 km/u is het gemiddelde van twee runs op de baan van Ehra-Lessien, één tegen de wind in en één met de wind mee). De poging van Hennessey was geen officieel record, omdat er maar in één richting werd gereden, maar bewees in ieder geval dat de Venom niet bepaald een traag skeltertje is.
Deze F5 – vernoemd naar een nogal verwoestende klasse van tornado's, niet naar het knopje op je toetsenbord – is een sterk verbeterde Venom: betere aerodynamica, betere techniek en – uiteraard – meer power. Hoe veel meer? Hennessey geeft nog geen precieze waarden vrij – omdat ze er zelf nog niet helemaal uit zijn hoe veel extra vermogen er uit de 7,0-liter twinturbo V8 gewrongen kan worden – maar ze vertellen ons dat de totale waarde 'mogelijk boven de 1.400 pk kan uitkomen'.
En dat zijn Amerikaanse pk's; het laat zich vertalen naar ruim 1.418 paardjes zoals we ze hier kennen.
Het gewicht van de auto zal nog altijd onder de 1.300 kilo blijven – een standaard Venom GT weegt 1.244 kilo, en er is geen reden om aan te nemen dat de F5, met z'n koolstofvezel carrosserie, zwaarder zal zijn. Dat betekent dat dit beestje meer dan 1.000 pk per ton levert, tegen 630 pk per ton voor de Veyron Super Sport.
De nieuwe carrosserie, gedrapeerd over een verder doorontwikkelde gemuteerde versie van het Lotus Exige-frame, is zeker niet alleen voor de show. De standaard Venom GT heeft een Cw-waarde van 0,44, terwijl de F5 minder dan 0,40 laat noteren. Toch zal dit volgens Hennessey geen invloed hebben op de stabiliteit op hoge snelheid. 'De auto zal meer dan genoeg downforce hebben', zegt hij.
Naast de handgeschakelde zesbak van de Venom GT zal de F5 ook met een flippertransmissie met enkele koppeling te krijgen zijn. Een exemplaar met dubbele koppeling was geen optie met het oog op gewicht en duurzaamheid. Verder is er een slimme nieuwe tractiecontrole die via GPS werkt en zo specifiek ingesteld kan worden op verschillende circuits. Hennessey noemt de Nürburgring als voorbeeld. Oef.
De Venom F5 moet volgend jaar af zijn en in 2016 bij de eerste klanten worden afgeleverd. Het plan is dat er meer dan 30 exemplaren gemaakt worden. De prijs is nog niet bevestigd, maar zal logischerwijs een stukje hoger liggen dan die van de Venom GT. En die kost 900.000 euro, plus belastingen…
Een hoop geld, maar naar alle waarschijnlijkheid dus ook een hoop snelheid. Hennessey staat erop dat zijn doel van 467 km/u niet puur theoretisch blijft: hij wil het record voor de snelste productieauto deze keer met beide handen grijpen.
'We willen het snelheidspotentieel van de F5 goed benutten', zegt Hennessey. 'Waarschijnlijk gaan we ermee naar de zoutvlaktes van Bonneville. Al is het wel een uitdaging om daar z'n top te halen.' 1.400 pk, achterwielaandrijving en een gladde zoutvlakte? Dat lijkt ons zeker een uitdaging.
Reacties