![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/05/porsche-taycan-turbo-gt-rijder-3-4-achter.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/05/porsche-taycan-turbo-gt-rijder-3-4-achter.jpg)
De oorspronkelijke rudimenten van het wereldsnelheidsrecord op land, zo blijkt na enig onderzoek, zijn niet vervlogen in de mist van de eeuwigheid
In 1898 schreef een Franse krant genaamd La France Automobile een wedstrijd uit die de aandacht trok van twee Parijse bedrijven. Jeantaud was een vooraanstaand maker van paardloze koetsen, terwijl de Belgische techneut Camille Jenatzy net een fabriek had geopend en naam probeerde te maken.
In een tijdsbestek van vijf maanden vanaf december 1898 krikten de twee firma’s het record op van 63,15 km/u naar 92,19 km/u. Toen haalde Jenatzy zijn troef van stal: ’s werelds eerste specifieke recordauto, genaamd La Jamais Contente (‘de nooittevredene’). Die had de vorm van een torpedo en werd aangedreven door twee elektromotoren met elk 35 pk.
Met een vliegende start kon de creatie een kilometer afleggen met een gemiddelde van 105,88 km/u. En ja, het ding was dus elektrisch. Net als de Jeantaud, trouwens. Sindsdien hebben elektrische auto’s duidelijk progressie geboekt, maar dit is waar het allemaal mee begon.
Reacties