Enkele maanden geleden werd de Audi R8 uit productie genomen. De supercar uit Neckarsulm krijgt na twee generaties helaas géén opvolger. Het is extra zuur omdat van het zusje van de R8, de Lamborghini Huracán wel een vervanger krijgt. Mocht je dus heel erg graag een Audi R8 in je leven hebben, dan ben je dus aangewezen op een occasion. Wellicht dat er een mooi exemplaar op voorraad staat.

Je kan er vervolgens dan twee dingen mee doen: helemaal standaard laten en over 30 jaar bij een Cars & Coffee-meeting langs komen. Of je brengt de R8 naar HGP om er daar een ultiem monster van te maken. HGP kennen we natuurlijk van de supersnelle Golfjes, maar ook voor een Audi R8 draaien ze hun hand niet om. In dit geval hebben ze een compleet arsenaal aan upgrades.

Hoogtepunt HGP Audi R8

Bijna alles lijkt aangepast te zijn aan de motor. Het hoogtepuntje is de Garrett G35-900 turbocompressor. Daarvan zijn er niet één, maar twee gemonteerd. Het luchtinlaattraject is verbeterd middels K&N sportfilters en HGP aanzuigbuizen. Voor een juiste koeling zijn er twee HGP vloeistofgekoelde intercoolers die de inlaattemperaturen onder controle moeten houden.

De aangepaste ECU zorgt ervoor dat al deze upgrades goed met elkaar samenwerken. De basis is de Audi R8 Performance, standaard goed voor 620 pk en 580 Nm. De HGP R8 heeft bijna het dubbele, namelijk 1.230 en 1.140 Nm! Omdat even in het juiste perspectief te plaatsen, dat is meer vermogen dan de zwaardere Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse heeft.

Over de prestaties wordt niet gesproken, maar we gaan ervan uit dat dit een enorm snel apparaat is. De 0-100 km/u-sprint zal niet zo gek veel sneller zijn, simpelweg omdat je het vermogen goed op de weg moet zien te krijgen. Prijzen zijn op aanvraag, maar het zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan een Veyron.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear