De opgegeven actieradius van een EV is gebaseerd op dezelfde onrealistische test als die voor het verbruik van benzine- en diesel­auto’s. De nieuwe officiële cijfers op basis van de eerlijkere WLTP-tests zullen lager liggen, maar realistischer zijn.

Hoe ver kom je?

Lange reizen in combinatie met snelladen helpen niet. Stel dat je EV (bijvoorbeeld de Renault Zoe) een actieradius heeft van 300 kilometer (WLTP-norm). Je gaat thuis met een volle accu weg. Je rijdt op de snelweg en na 250 kilometer kom je een laadstation met snelladers tegen. De volgende is over 40 kilo­meter. Je neemt liever het zekere voor het onzekere, dus je stopt.

Dat snelle opladen gaat tot maar 80 procent, daarna verloopt het langzamer. Goed, je laadt op tot 80 procent, dus een kilometer of 240. Je rijdt verder en voelt je opnieuw gedwongen om te stoppen als de auto aangeeft accucapaciteit voor zo’n 50 kilometer te hebben. Dan heb je tussen twee oplaadbeurten dus nog geen 200 kilometer afgelegd, in je EV met een actieradius van 300 kilometer.

Reacties

  • bas heeft op 21 september 2018 geschreven:

    Dit is toch niet anders dan met een benzine auto. Mijn auto kan 600km op 1 tank. Maar heb nog nooit meer dan 570 gedaan.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan bas Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear