Ik speel niet graag de onheilsbode, maar het schijnt zo te zijn dat alle auto’s schadelijk zijn voor je gezondheid. Het maakt niet uit waar je in rijdt, of je auto nou benzine, diesel, elektriciteit of eenhoornslijpsel verstookt – de wereld en al het aardse leven worden erdoor vergiftigd.

Verbieden die handel

Je zult inmiddels al wel hebben gehoord dat verschillende Europese overheden van plan zijn om de verkoop van auto’s die alleen op benzine en diesel rijden, op verschillende momenten in de toekomst te verbieden. Hier in het Verenigd Koninkrijk is 2040 het magische jaartal. Sindsdien heeft de belangrijkste adviseur van de regering op dat gebied, professor Frank Kelly, gezegd dat overgaan op elektrische auto’s de vervuiling niet echt zal tegengaan.

Waarom niet?

Kelly beweert dat ze nog steeds fijnstof veroorzaken, door de slijtage van de remmen, de banden en het wegdek, een effect dat wordt versterkt doordat elektrische auto’s zo zwaar zijn. Dit mengsel van kleine deeltjes komt in de lucht en wordt door ons ingeademd, waarbij het in de longen, het bloed en zelfs de hersenen van argeloze stadsbewoners doordringt.

Of het nou allemaal klopt of niet, soms heb je het gevoel dat de levensbedreigende vervuiling geen halt toegeroepen kan worden, maar dat ze alleen maar van gedaante verandert. De geschiedenis leert dat zo gauw de mens een of andere dodelijke vorm van uitstoot aanpakt, er meteen een nog ergere voor in de plaats komt.

Geef eens een voorbeeld

Denk even terug aan de allereerste ‘auto’s’: paarden. In de steden was men dermate afhankelijk van paard-en-wagen als transportmiddel, dat er in 1900 in Londen meer dan 50.000 paarden waren voor het personenvervoer. Dagelijks zorgden zij per stuk voor een ‘uitstoot’ van zo’n 16 kilo mest en 8 liter urine, waardoor vliegen werden aangetrokken die de dodelijke ziekte tyfus verspreidden.

Wat was de oplossing?

Om dat probleem op te lossen, vond de mens de auto uit. Maar in de begintijd reden die op benzine waaraan lood (als bekend giftig) was toegevoegd om de betrouwbaarheid te verbeteren. Thomas Midgley – de man die het mengsel uitvond – liep tijdens zijn onderzoek loodvergiftiging op. Vervolgens reden we als idioten rond met volle tanks van dat spul en ademden vrolijk de uitlaatgassen ervan in.

Uiteindelijk schakelde men over op ongelode benzine, om iets aan het probleem te doen, maar vervolgens werd CO2 de nieuwe boosdoener. Waarop de Britse regering ons vertelde dat dieselauto’s de groenere, zuinigere optie waren vanwege hun lagere uitstoot. Maar inmiddels zijn onze leiders 180 graden gedraaid en begonnen met het belasten van dieselauto’s die de stadscentra binnen willen, omdat dieselauto’s… tja, de mensen vergiftigen met fijnstof.

Eh, en nu?

Maar wat is dan de oplossing, als auto’s op benzine, diesel of elektriciteit dat blijkbaar niet zijn? Waterstof? Ik weet zeker dat iemand zal vaststellen dat dat ook een of ander gevaar voor de gezondheid vormt. Let op mijn woorden: de regering zal de invoering van elektrische of hybride auto’s stimuleren, en vervolgens met een reden komen om het bezit of het opladen ervan zwaar te belasten, net zoals is gebeurd met dieselauto’s.

En op dezelfde manier zullen, als de markt verzadigd is van elektrische auto’s en het tijd is de belastingen te verhogen, de ‘oude’, minder efficiënte elektrische auto’s in net zo’n negatief daglicht worden gesteld als indertijd auto’s die op gelode benzine reden.

Wat kunnen we eraan doen? Daar heb ik over nagedacht. Is het het beste om te zeggen: ‘Bekijk het maar’, en iedereen met een masker te laten rondlopen? Ja. Maskers. De hele dag. En dan niet van die flinterdunne papieren mondkapjes die forenzen in Japan in de trein dragen. Nee, ik bedoel die enorme gevallen met twee filters waarmee je mensen in rampenfilms ziet rondlopen. En zware gaspakken. Dan kunnen we onze auto’s volgooien met wat we maar willen – gelode benzine, diesel, kernafval – en lekker glibberen in een berg bacterierijke paardenstront.

Maar toch, we boeken vooruitgang. We moeten waarschijnlijk blij zijn met de nieuwe wetgeving, en al helemaal met de demonisering van schadelijke soorten brandstof. Iedere vorm van innovatie die streeft naar een schoner milieu en betere auto’s, kan alleen maar goed zijn, toch?

Reacties

  • Rolf heeft op 2 januari 2018 geschreven:

    Die meneer Kelly snapt helemaal niets van EV’s en heeft ook nog nooit van regenererend remmen op de e-motor gehoord.
    Remmen gebruik je nauwelijks in een EV, daarom zijn ze zoveel efficiënter dan welk fossiel aangedreven auto dan ook.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)