Tesla- en Twitter-baas Elon Musk liet de wereld eind 2019 kennismaken met de Cybertruck. Wat nu al als een eeuwigheid geleden voelt. Krankzinnig als ie was – en nog steeds is – blijft de Tesla Cybertruck in 2023 doorgaan met het halen van de voorpagina’s. En blijkbaar willen mensen er echt eentje. Sommige bronnen melden dat er al 1,8 miljoen pre-orders gedaan zijn voor de pick-up van Tesla.
Leveringen van de volledig elektrische Cybertruck waren gepland voor 2021, wat later werd verzet naar 2022. Nu belooft Musk dat de Tesla Cybertruck aan het einde van 2023 bij de klanten op de stoep staat. Gebaseerd op de laatste berichten zou dat ook nog eens de werkelijkheid kunnen zijn. Waarschijnlijk. Misschien. Denken we.
Oké, maar wat zijn de laatste berichten dan?
Op 25 juni bezocht Franz von Holzhauzen, de ontwerpbaas van Tesla, een Cars & Coffee-evenement in Los Angeles. Voor dat bezoekje nam hij het meest complete prototype van de Cybertruck mee dat we tot nu toe hebben gezien. Aanwezigen bij de autobijeenkomst kregen de kans om de pick-up goed te inspecteren. En dat werd gedaan en vervolgens op social media gedeeld.
Tesla Cybertruck! pic.twitter.com/RaX1h9EyjN
— Ariel Góes (@cara_zeus) June 26, 2023
De Cybertruck is ook in 2023 een absurd ding om naar te kijken, bijna hilarisch eigenlijk. Dankzij alle ontwerpupdates is de auto behoorlijk veranderd als je hem vergelijkt met de Cybertruck die we zagen – je weet wel, die ene waarbij Von Holzhausen een metalen bal tegen het raam smeet. Een grote verandering waar we wat verder op willen ingaan, is het oplaadpunt.
Cybertruck charge port & cute cyber charging logo 🔋 pic.twitter.com/bdLUnRGTqG
— TESLAEUSKADI (@TeslaEuskadi) June 25, 2023
Bij het origineel zal het oplaadpunt vlak achter de wielkast aan de kant van de bestuurder. Nu lijkt het erop dat het punt is verwerkt in de wielkast zelf. Dat kan voor problemen gaan zorgen, omdat de buitenste uiteinden van een pick-up vaak als eerste beschadigen. Achter het deurtje zit een ingang dat alleen voor Tesla Superchargers is gemaakt.
De productie is dus aan de gang?
Niet helemaal, althans, niet volledig. Het duurde even voordat de Gigafactory in Austin, Texas op volle toeren kon draaien, maar de eerste Cybertrucks zonder camouflage zijn er inmiddels gespot. In diezelfde fabriek worden Model Y’s gebouwd. Op de website van Tesla staat dat de fabriek in Texas, het ‘toekomstige huis’ van de Cybertruck zal zijn.
Kan ik nog een Tesla Cybertruck reserveren in 2023?
Dat kan zeker. Het enige dat je nodig hebt, is 100 Amerikaanse dollar – omgerekend ongeveer 91 euro. Mocht je van je intentie om er een te kopen af willen? Dan krijg je gewoon je geld terug. Een week na de eerste introductie van de Cybertruck beweerde Elon Musk dat het bedrijf al 250.000 reserveringen had. Onafhankelijke bronnen schatten nu dat er ergens tussen de 1,5 miljoen en 1,8 miljoen mensen geïnteresseerd zijn in het kopen van een Cybertruck.
Hoeveel kost de Tesla Cybertruck?
Dat hangt ervan af welke versie je wilt. In de Verenigde Staten zegt Tesla dat de standaard Cybertruck voor 39.900 dollar zal gaan – wat ongeveer 36.000 euro is. Deze versie heeft één elektromotor en achterwielaandrijving. De versie met vierwielaandrijving en twee motoren kost 49.900 dollar (ongeveer 45.000 euro). Tot slot is er een versie met drie elektromotoren die voor 69.000 dollar gaat, wat omgerekend zo’n 64.000 euro is. De prijzen zijn nog zonder belastingen.
Wat zijn de specificaties ook alweer van de Cybertruck?
Tesla moet officiële details zoals pk’s, koppel of batterijformaat nog bevestigen. De basisversie zal naar verwachting in 6,5 seconden naar 100 km/u lanceren, terwijl het exemplaar met twee motoren die sprint versnelt tot 4,5 seconden. Aan de top van het bereik zegt Tesla dat de Cybertruck met drie motoren in staat zal zijn om 100 km/u te halen in 2,9 seconden, wat krankzinnig is, gezien de grootte van dit ding.
De verwachting is dat de Cybertruck ruim 7.500 kilo kwijt kan in zijn 1,98 meter lange laadbak. Het maximale trekgewicht is ruim 16.500 kilo voor de enkele motor, 22.000 kilo bij twee motoren en een reusachtige 30.800 kilo voor het trio elektromotoren.
Alle Cybertrucks hebben luchtvering waarmee de pick-up maximaal tien centimeter kan worden verhoogd of verlaagd. Binnenin zal er een standaard 17-inch touchscreen zijn, waarschijnlijk met alle bedieningselementen van de pick-up. En ja, het stomme yoke zal naar verwachting ook worden aangeboden, al zat die niet in het prototype van Von Holzhausen.
En de actieradius?
Die is ook indrukwekkend, maar onthoudt: het zijn nog allemaal schattingen van Tesla. Het verleden leert ons dat de officiële cijfers van Tesla’s vaak wat lager zijn. Het bedrijf hoopt dat de basisversie minstens 400 kilometer ver komt op één lading. De versie met twee motoren moet 480 kilometer ver komen en de top-uitvoering moet een bereik hebben van meer dan 800 kilometer. Ter vergelijking: de Ford F-150 Lightning komt maximaal 515 kilometer ver en de Hummer EV 530 kilometer.
Wij zijn absoluut heel erg benieuwd naar hoe het allemaal gaat uitpakken en wanneer de pick-up komt. Misschien komt de Tesla Cybertruck dus al in 2023, maar dat moeten we even afwachten. Jij bent in ieder geval weer bijgepraat en kan nu met ons delen hoe goed of stom je de Cybertruck vindt.
Elon heeft op 30 juni 2023 geschreven:
Geloof mij! In 2052 zal de Cybertruck er echt gaan komen!!!
Peter heeft op 29 juni 2023 geschreven:
De zoveelste misleiding van beleggers door Musk. Absurd dat de SEC hem nog niet vastgezet heeft. Al zal die Tesla trol die altijd reageert hier het wel weer recht proberen te praten.