Hoe milieuvriendelijk is een elektrische auto nu écht?

‘Een elektrische auto stoot tijdens zijn leven maar de helft aan CO2 uit van een conventionele auto’

Audi e-tron, Tesla Model X, Jaguar I-Pace EV400 - Elektrische gezinsautos
Audi e-tron, Tesla Model X, Jaguar I-Pace EV400 - Elektrische gezinsautos

Hoe milieuvriendelijk is een elektrische auto? Het is het eerste punt van kritiek op elektrische auto’s, dus laten we dat onderwerp meteen maar behandelen. Elektriciteit wordt vaak opgewekt door de verbranding van fossiele brandstoffen, en die CO2 kun je niet negeren. Dus negeren we het ook niet; we verdisconteren het.

Per kilometer stoot een EV voor de helft minder CO2 uit

Elektriciteitscentrales zijn efficiënter dan automotoren, dus als je die elektriciteit via het stroomnet distribueert en er elektrische auto’s mee oplaadt (en die zijn heel efficiënt), dan is jouw elektrische auto per kilometer slechts verantwoordelijk voor de helft van de CO2 die een auto op benzine of diesel uitstoot, ook als die laatste heel zuinig is. Deze getallen houden rekening met de energie die de winning, raffinage en distributie van aardolie kost – well-to-wheel, in jargon.

Voor het Verenigd Koninkrijk geldt: op een zomerse dag is alle elektriciteit die wordt gebruikt duurzaam. Ja, in de winter wordt er weleens energie uit fossiele brandstoffen gebruikt. En ja, kernenergie wordt in deze analyse beschouwd als  ‘duurzaam’, maar die is niet echt koolstof­dioxidevrij omdat het delven en de afvalverwerking zo veel energie vergen.

Hoe dan ook zijn elektrische auto’s een stuk milieuvriendelijker dan die worst-case-verhouding van geheel door fossiele energie opgewekte elektriciteit suggereert. En omdat de stroomvoorziening snel aan het verduurzamen is, is een vandaag aangeschafte elektrische auto in de loop van zijn bestaan verantwoordelijk voor steeds minder CO2-uitstoot.

De CO2-uitstoot van de productie

En dan de productie. De meest recente onderzoeken die wij hebben gelezen, zoals een van het ongelooflijk grondige ICTT (dat Dieselgate aanzwengelde), schaalt de CO2-belasting waar de productie van een elektrische auto voor zorgt, in op net iets minder dan drie keer die van een auto met verbrandingsmotor*.

Voor de auto zelf zijn de waarden ongeveer gelijk, maar de milieubelasting van een elektrische auto wordt verdubbeld door de accu. Die behelst alle gebruikte energie vanaf de lithiummijn en de stroom die de Chinese accufabriek verbruikt. Bij die cijfers is in beschouwing genomen dat een auto tijdens zijn levenscyclus één keer een nieuwe accu nodig zal hebben.

Maar dat was de stand van zaken in 2015. We weten inmiddels dat accu’s een langer leven hebben dan verwacht, en bovendien kunnen ze worden gerecycled of gebruikt voor de opslag van elektriciteit voor het stroomnet.

De energie die nodig is om een EV te bouwen ligt tot wel acht keer lager

Het allerbelangrijkste: de hoeveelheid energie die nodig is om een auto te bouwen, ligt veel lager (acht keer lager, in het geval van een auto met verbrandingsmotor) dan de energie die hij gedurende zijn levenscyclus gebruikt om te rijden. Dat betekent dat een elektrische auto al na een paar jaar rijden de extra energie die nodig was voor de productie, heeft goedgemaakt.

Volgens ICTT stoot een elektrische auto, inclusief de winning van de delfstoffen, de productie en het rijden, in zijn leven de helft uit van een conventionele auto. Wat de veelgehoorde mythe doorprikt dat het veel milieubewuster is om in een tientallen jaren oude Land Rover rond te rijden dan een nieuwe Leaf aan te schaffen. Sorry.

Er moet meer openheid komen bij accufabrieken

Waarmee niet is gezegd dat het allemaal rozengeur en maneschijn is. De metalen en mineralen in veel accu’s komen uit landen waar de arbeiders onder slechte omstandigheden werken en er zeer giftige stoffen in het milieu terechtkomen. Autofabrieken in Europa en Japan zijn relatief schoon en de arbeiders worden er fatsoenlijk behandeld.

Maar de meeste accufabrieken staan op plekken waar we er weinig zicht op hebben. Autofabrikanten – die in dit geval de klanten zijn – zouden de leveranciers van hun accu’s moeten dwingen tot meer openheid en aandacht voor het milieu. Het zou al een belangrijke stap zijn als China geen fossiele brandstof meer zou gebruiken om aan de accufabrieken te leveren. Dat is goed mogelijk: Tesla’s Gigafactory gebruikt alleen maar duurzame elektriciteit.

Reacties
  1. Peter zegt op 15 juni 2019 om 11:24:

    Interessant artikel. Op basis van de verschillende plussen en minnen is het artikel m.i. niet af wanneer de levensduur ontbreekt, waarbij een EV minder CO2 uitstoot dan een ‘fossiel-voertuig’ of is de conclusie dat dit vanaf dag 1 al het geval is?

  2. G.G. zegt op 14 juni 2019 om 12:23:

    Niet alleen Tesla , ook de BMW i3 is volledig sustainable crale to cradle gefabriceerd met schone energie

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws