Hoe milieuvriendelijk is een elektrische auto nu écht?

‘Een elektrische auto stoot tijdens zijn leven maar de helft aan CO2 uit van een conventionele auto’

Audi e-tron, Tesla Model X, Jaguar I-Pace EV400 - Elektrische gezinsautos
Audi e-tron, Tesla Model X, Jaguar I-Pace EV400 - Elektrische gezinsautos

Hoe milieuvriendelijk is een elektrische auto? Het is het eerste punt van kritiek op elektrische auto’s, dus laten we dat onderwerp meteen maar behandelen. Elektriciteit wordt vaak opgewekt door de verbranding van fossiele brandstoffen, en die CO2 kun je niet negeren. Dus negeren we het ook niet; we verdisconteren het.

Per kilometer stoot een EV voor de helft minder CO2 uit

Elektriciteitscentrales zijn efficiënter dan automotoren, dus als je die elektriciteit via het stroomnet distribueert en er elektrische auto’s mee oplaadt (en die zijn heel efficiënt), dan is jouw elektrische auto per kilometer slechts verantwoordelijk voor de helft van de CO2 die een auto op benzine of diesel uitstoot, ook als die laatste heel zuinig is. Deze getallen houden rekening met de energie die de winning, raffinage en distributie van aardolie kost – well-to-wheel, in jargon.

Voor het Verenigd Koninkrijk geldt: op een zomerse dag is alle elektriciteit die wordt gebruikt duurzaam. Ja, in de winter wordt er weleens energie uit fossiele brandstoffen gebruikt. En ja, kernenergie wordt in deze analyse beschouwd als  ‘duurzaam’, maar die is niet echt koolstof­dioxidevrij omdat het delven en de afvalverwerking zo veel energie vergen.

Hoe dan ook zijn elektrische auto’s een stuk milieuvriendelijker dan die worst-case-verhouding van geheel door fossiele energie opgewekte elektriciteit suggereert. En omdat de stroomvoorziening snel aan het verduurzamen is, is een vandaag aangeschafte elektrische auto in de loop van zijn bestaan verantwoordelijk voor steeds minder CO2-uitstoot.

De CO2-uitstoot van de productie

En dan de productie. De meest recente onderzoeken die wij hebben gelezen, zoals een van het ongelooflijk grondige ICTT (dat Dieselgate aanzwengelde), schaalt de CO2-belasting waar de productie van een elektrische auto voor zorgt, in op net iets minder dan drie keer die van een auto met verbrandingsmotor*.

Voor de auto zelf zijn de waarden ongeveer gelijk, maar de milieubelasting van een elektrische auto wordt verdubbeld door de accu. Die behelst alle gebruikte energie vanaf de lithiummijn en de stroom die de Chinese accufabriek verbruikt. Bij die cijfers is in beschouwing genomen dat een auto tijdens zijn levenscyclus één keer een nieuwe accu nodig zal hebben.

Maar dat was de stand van zaken in 2015. We weten inmiddels dat accu’s een langer leven hebben dan verwacht, en bovendien kunnen ze worden gerecycled of gebruikt voor de opslag van elektriciteit voor het stroomnet.

De energie die nodig is om een EV te bouwen ligt tot wel acht keer lager

Het allerbelangrijkste: de hoeveelheid energie die nodig is om een auto te bouwen, ligt veel lager (acht keer lager, in het geval van een auto met verbrandingsmotor) dan de energie die hij gedurende zijn levenscyclus gebruikt om te rijden. Dat betekent dat een elektrische auto al na een paar jaar rijden de extra energie die nodig was voor de productie, heeft goedgemaakt.

Volgens ICTT stoot een elektrische auto, inclusief de winning van de delfstoffen, de productie en het rijden, in zijn leven de helft uit van een conventionele auto. Wat de veelgehoorde mythe doorprikt dat het veel milieubewuster is om in een tientallen jaren oude Land Rover rond te rijden dan een nieuwe Leaf aan te schaffen. Sorry.

Er moet meer openheid komen bij accufabrieken

Waarmee niet is gezegd dat het allemaal rozengeur en maneschijn is. De metalen en mineralen in veel accu’s komen uit landen waar de arbeiders onder slechte omstandigheden werken en er zeer giftige stoffen in het milieu terechtkomen. Autofabrieken in Europa en Japan zijn relatief schoon en de arbeiders worden er fatsoenlijk behandeld.

Maar de meeste accufabrieken staan op plekken waar we er weinig zicht op hebben. Autofabrikanten – die in dit geval de klanten zijn – zouden de leveranciers van hun accu’s moeten dwingen tot meer openheid en aandacht voor het milieu. Het zou al een belangrijke stap zijn als China geen fossiele brandstof meer zou gebruiken om aan de accufabrieken te leveren. Dat is goed mogelijk: Tesla’s Gigafactory gebruikt alleen maar duurzame elektriciteit.

Reacties
  1. Will Eisinga zegt op 16 oktober 2019 om 12:52:

    VW Ionity laadstations met zonneparken langs snelwegen.
    een elektrische auto rijdt 6 km per kWh. een hectare panelen produceert 1 miljoen kWh per jaar.
    6 miljoen km per hectare.
    aftersale inkomsten voor VW. Aan de snellader kost een kWh 59 cent.
    opbrengst per hectare panelen 590.000 euro.
    productiegarantie 30 jaar.
    elke stad gemeente kan zonnepanelen installeren met laadstations.
    inkomsten voor de stad gemeente. 590.000 euro per hectare.

  2. Pierre de Beam zegt op 18 juni 2019 om 21:19:

    Nog steeds geen goed vergelijk. Wat is de totale footprint van de automobiel van ontwerp, productie, gebruik, onderhoud, gebruiksduur voordat auto gesloopt wordt en hoeveel levens blijft een conventionele brandstofauto in gebruik? Ook dan het leven beschouwen wanneer de auto nog 10 of 20 jaar door wordt geëxploiteerd na de eerste 10 tot 20 jaar in lage lonen landen? Kortom vergelijk het nu eens echt. Appels met appels. Dus niet een kleine klasse vergelijken met een grote klasse. Doelgroep en gebruik incl. tanken, stilstand van wachten op opladen, schades door massa op de wegen, gelijk belasten met mrb wordt ook hoog tijd. Kortom alleen vergelijken voor het totale plaatje, geen subsidies of andere financiële stimulering die door belastingbetaler wordt opgebracht. Dat maakt de totale footprint nog indrukwekkender. Wil je EV rijden, doe dat niet omdat het beter is voor het totale milieu maar om andere redenen zoals onafhankelijk willen worden of zijn van energieleverende organisaties, zoals van fossiele brandstoffen, van elektriciteit opgewekt met onrendabele windmolens en andere alternatieve brandstoffen. Het zou geweldig zijn wanneer je geheel zelfvoorzienend kan zijn door bijvoorbeeld zonnepanelen op eigen dak en energieopslag in eigen beheer.

    Stop onjuiste vergelijkingen en vertel echte verhaal. Ik droom van de tijd dat er geen belasting kan worden geheven op hoe ik mijn energievoorziening heb geregeld en verbruik. Anders blijft de burger linksom of rechtsom melkkoe.

  3. Jeff zegt op 17 juni 2019 om 09:42:

    Laatste paraaf moet toch weer zogenaamde onzekerheden weergegeven. De accu fabrieken staat in China, Japan, USA, Sweden, en in Duitsland.
    Hoezo vaag, waar ze staan? En giftig werk? ?

    Vermeld overigens ook graag dat deze mijnen al 100 jaar kobalt voor de staalindustrie delft. Waarbij het overigens slechts een bijvangst is van de koper winning.

  4. Peter zegt op 15 juni 2019 om 11:24:

    Interessant artikel. Op basis van de verschillende plussen en minnen is het artikel m.i. niet af wanneer de levensduur ontbreekt, waarbij een EV minder CO2 uitstoot dan een ‘fossiel-voertuig’ of is de conclusie dat dit vanaf dag 1 al het geval is?

    • Jeff zegt op 17 juni 2019 om 09:49:

      Productie en accu productie meegerekend is een EV na 30-50K CO2 vrij tov ICE.
      De rijdende uitstoot is 35% minder als je op kolenstroom rijdt 60% als je groene stroom via het net laadt en 90-100% als je zelf PV hebt.
      Daarnaast uiteraard vanaf 0 km geen uitstoot van Nox, fijnstof en andere troep die ze ons nog nooit verteld hebben.

  5. G.G. zegt op 14 juni 2019 om 12:23:

    Niet alleen Tesla , ook de BMW i3 is volledig sustainable crale to cradle gefabriceerd met schone energie

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws