
Is de toename van elektrische auto’s die nauwelijks onderhoud nodig hebben slecht nieuws voor garagisten? Het tegendeel blijkt waar. ING dook in de statistieken van de afgelopen jaren en komt met een aantal interessante bevindingen. Want steeds meer mensen kiezen voor een nieuwe elektrische auto, maar tegelijkertijd rijden steeds meer mensen door met hun oude blik.
Volgens de ING groeide het aantal auto’s in Nederland vorig jaar met 150.000 stuks naar 9,07 miljoen auto’s. De groei komt door zowel nieuwe auto’s als importauto’s. Nu is 35 procent van de nieuwe auto’s helemaal elektrisch en de bank verwacht dat dit aandeel in 2025 groeit naar de 40 procent. Leaserijders zullen hierbij de grootste bijdrage leveren, want het aandeel zal onder particulieren naar verwachting zakken van 45 naar 35 procent. Dit komt doordat de SEPP-regeling is vervallen.
Hoe oud worden auto’s in Nederland?
Door de alinea hierboven zou je denken dat Nederland lekker aan het vergroenen is, maar dat valt dan weer tegen. Volgens de ING is de gemiddelde leeftijd van het wagenpark inmiddels toegenomen naar 12 jaar. Dit was in 2019 nog gemiddeld 11 jaar. De vergrijzing van het Nederlandse wagenpark neemt toe. De gemiddelde leeftijd waarop een auto naar de sloop gaat is nu 19,8 jaar. En met sloop bedoelen we eigenlijk het demontagebedrijf, want veel van een auto wordt gerecycled.
Waar het verkoopaandeel volledig elektrisch op bijna 35 procent uitkwam in 2024, bereikte het volledige elektrische wagenpark begin 2025 een aandeel van 6 procent. Het aandeel PHEV’s is 4 procent. Dus in totaal heeft 10 procent van de Nederlandse auto’s een stekker en de mogelijkheid om stukken volledig elektrisch te rijden. Het aandeel dieselauto’s is nu ongeveer 7 procent.
Hoe zit het met de letterlijke vergrijzing?
Los van het bovenstaande dook kentekengoeroe Jasper Verweij aan het begin van dit jaar in de statistieken van lakkleuren in Nederland. Ook hier zien we nog veel vergrijzing, want de kleur grijs was de populairste kleur onder nieuwe auto’s met een aandeel van 33,2 procent. De vergrijzing lijkt dus overal toe te slaan in Nederland.
Passat 2001 1.8 20 V LPG G3 hier met 402.000 km op de teller. En doorrrrrrr
Lang met je auto doen ,en goed onderhouden is echt duurzaam! Immers er zal niet naar nieuwe grondstoffen gegraven worden,geen belastende productie en transport processen …kijk even wat voor overvloed aan Tesla s aan het ontstaan is nu ze uit de lease komen…is dat duurzaam? Is het duurzaam dat een Chinese ev na een aanrijding total loss wordt verklaard omdat er geen reserve delen zijn ,of zo duur dat een nieuwe auto voordeliger is? Kun je het vooruitgang noemen dat een koplamp unit van een ev nu ca 1700 euro kost t.o.v een koplamp unit van b.v een Audi a3 8p van ca 100,-?…want dat is b.v de reden van de gestegen premies…Eigenlijk zou het juist aangemoedigd moeten worden om een oude auto op de weg te houden,b.v door btw vrij onderdelen te verkopen,en btw vrij repareren ,i.p.v ev s te subsidiëren…als het milieu je lief is ,niet alleen naar uitstoot kijken,want een Audi uit 1990 stoot bij de apk slechts 0.3 procent co uit…maar kijk ook naar de hele keten om het productieproces….dan is die ev uit China niet heel erg schoon ,want de fabrieken daar draaien vol gas op kolen stroom bijvoorbeeld…
China is ook hun uitstoot aan het beperken. Het kost nou eenmaal meer geld op de lange termijn om er niks aan te doen. Dat zien de Chinese overheid nu ook, de bevolking natuurlijk niet zo.
Mijn Audi A4 sjoemeldiesel is 17 jaar oud en rijd nog prima na 600.000 km. En dat blijft hij zo lang mogelijk doen hoop ik.
Men zegt daar zoiets, de vergrijzing, nu op elk gebied…
Alsof kleur een boete oplevert.
Dat auto’s langer dienst doen is dan weer een vorm van duurzaamheid.
En wie zorgzaam is en veel zelf kan rijdt zeer lang met zijn voertuig, tenzij je er straks nergens meer mag mee rijden…
Hoe gek willen we het hebben?
Zou het kunnen dat geld weer de grootste rol speelt?