Ongeduldig staan de nieuwe Aston Martin Vantage, Porsche 911 Carrera GTS, McLaren 570GT en Mercedes-AMG GT R buiten op ons te wachten. Als de langzaamste van de groep (911 en GT R) in 3,6 seconden op 100 km/u zitten, wil dat wat zeggen over deze vier machines. De snelste (570GT) tikt in 3,4 seconden 100 km/u aan. De Aston zit hem op z’n hielen tijdens een alles-of-niets-sprintje. Eigenlijk zijn er weinig verschillen, of zitten we fout?

De grootste verschillen

De Porsche heeft vierwielaandrijving en zou daarom, op papier, het snelst weg moeten zijn. Maar met zijn 297 pk per 1.000 kg heeft hij de slechtste pk-gewichtsverhouding. Behalve de Aston Martin Vantage, hebben ze allemaal een dubbele koppeling die ervoor zorgt dat het schakelen nog sneller gaat. Launchcontrol hebben ze alle vier, dus de (lekker Amerikaanse) kwartmijl (400 meter) wordt een interessante test.

Aston Martin Vantage

Het zal wellicht een verrassing zijn dat de Aston het sloomst is. Tenminste, dat was het wel voor ons. Van de 3,5 seconden, waarin hij van 0 naar 100 km/u zou moeten sprinten, hadden we wat meer verwacht. In de werkelijkheid voelde het niet alsof de Brit dat zou halen en dat klopt (meer dan 4 seconden was het resultaat). Ook al is de launchcontrol effectief, het geeft niet zo’n dreun in de rug als de andere achterwielaangedreven deelnemers.

Vergeleken met de tegenstanders maakt de Aston relatief weinig toeren tijdens een launchcontrol. En dat terwijl het schakelen sneller gaat dan het knipperen. De sprint van 0 naar 160 km/u klaart hij in 8,31 seconden – gelijk aan de Tesla P90D en de Jaguar F-Type SVR. Maar als je kijkt naar de 48 km/u tot en met 113 km/u tijd (3,18 seconden) dan is de Aston Martin Vantage niet sneller dan een Giulia Quadrifoglio, Audi RS 5, Mercedes GLC 63 S of Stelvio Quadrifoglio.

Porsche 911 GTS

Dit is de meest efficiënte 450 pk die je waarschijnlijk ooit gaat zien. Wie heeft een 911 Turbo nodig als een Carrera 4 je van 0 naar 97 km/u in 3,09 seconden brengt? Wel moeten we zeggen dat launchcontrol in de 911 oncomfortabel is. De eerste keer schrik je je rot. De tweede keer weet je dat je je rug goed in de stoel moet plaatsen en je hoofd tegen de hoofdsteun moet zetten. Tot zo’n 50 km/u is hij de snelste, dat hadden we wel verwacht. Wat ons verraste is dat de 911 na die 50 km/u ook blijft accelereren alsof het niets is.

Onze gok was dat de Aston gelijk aan de 911 zou zijn tussen de 48 km/u en 113 km/u. Dat was niet zo. De 911 zat een halve seconde sneller op de 48 km/u dan de Aston; 1,31 seconden. Zelfs als we kijken naar de tijd tussen het aantikken van 48 km/u en 209 km/u blijkt de Porsche 0,74 seconden sneller te zijn.

De 911 biedt een serieuze tegenstander voor de AMG GT R. Het verschil tussen de 48 km/u tot en met 113 km/u tijd is 0.07 seconden. Daarboven spant de Mercedes de kroon en zie je dat 153 pk meer hebben een voordeel is.

Mercedes-AMG GT R

De AMG GT R is de meest dramatische, luidruchtige, krachtige en agressieve deelnemer aan deze test. Mercedes heeft de auto toch met de juiste expertise en vastberadenheid weten te produceren, want hij heeft bredere achterbanden dan de McLaren (325 mm tegenover 285 mm). Onder meer hierdoor tikt hij nog sneller de 48 km/u aan (1,53 seconden). Dat is sneller dan de – in theorie – beter gebalanceerde McLaren. De achterwielaangedreven GT R wist zich te plaatsen in een lijstje met snelle vierwielaangedreven auto’s zoals de Audi R8 V10 Plus, Tesla Model S P100D en Nissan GT-R.

Stel, je zit in de Mercedes en de Porsche staat naast je. De Porsche gaat ervandoor en als hij 64 km/u aantikt mag jij van start. De AMG accelereert zo snel dat zowel de Porsche als de Mercedes op hetzelfde moment 210 km/u aantikken. Leuk feitje, toch?

McLaren 570 GT

McLarens zijn snel. Net zo snel als de fabriek opgeeft, en soms sneller. Zelfs de 570GT, die een minder sportieve variant is van de 570S. Bij metingen tijdens eerdere testritten met 570S’en lagen de tijden in vergelijking met de GT niet ver uit elkaar, hoogstens een aantal honderdste van een seconde. En dan heb je nog de 540C die maar 0,22 seconden langzamer naar de 161 km/u is. Kortom, McLaren bouwt snelle auto’s.

Maar, we dwalen af. Het klopt dat de turbo-V8 in de McLaren als een opgevoerde stofzuiger klinkt, maar als je launchcontrol activeert, luistert naar de druk-opbouwende turbo’s en vervolgens je voet van het rempedaal afhaalt, lijkt het alsof je opstijgt. Ook al is het de op één na langzaamste naar de 48 km/u (1,58 seconden), dat maakt hij goed tussen de 48 km/u en 97 km/u (3,05 seconden), want na de 97 km/u is hij niet meer te verslaan.

De Aston Martin Vantage ging van 48 km/u naar 209 km/u in 12 seconden. De McLaren doet dat in acht seconden. Acht. Vier hele seconden eerder; zo’n anderhalve seconde sneller dan de AMG GT R. Het is waanzin dat deze 570GT even snel op 209 km/u zit als de Ferrari 488 GTB.

Bij lange na de snelste van deze vier testers is de McLaren 570GT. Maar het zijn natuurlijk geen directe concurrenten. De 570GT kost meer dan de Aston en snelheid alleen is geen goede manier om de sterktes van een auto te laten zien. Maar als ze op papier bijna identieke tijden neerzetten en de onderstaande resultaten zijn zo verschillend, dan is het te interessant om het jullie te onthouden.

0-48 km/u 0-97 km/u 0-161 km/u 400 meter
Aston 1,73 seconden 3,99 seconden 8,31 seconden 12.08 seconden @ 196 km/u
Porsche 1,31 seconden 3,09 seconden 7,35 seconden 11,37 seconden @ 200 km/u
Mercedes 1,53 seconden 3,35 seconden 6,8 seconden 11,17 seconden @ 213 km/u
McLaren 1,58 seconden 3,05 seconden 6,08 seconden 10,78 seconden @ 221 km/u

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)