Als het gaat om de vraag hoeveel auto’s in Nederland te vinden zijn, kun je een grove schatting maken op basis van het aantal inwoners. Er zijn op dit moment ruim zeventien miljoen Nederlanders, die natuurlijk lang niet allemaal een rijbewijs hebben. Kinderen onder de 17 jaar kun je sowieso al wegstrepen uit het rijtje met bevoegde bestuurders, en veel ouderen ook. Dan zijn er nog de mensen die er ‘gewoon nooit aan toe zijn gekomen’, of er juist heel bewust voor kiezen om zich enkel van het openbaar vervoer te bedienen. En wij kennen ook genoeg types die wel een rijbewijs hebben, maar geen auto.
Met dit in gedachten: wat denk je dat het antwoord is op de vraag hoeveel auto’s in Nederland rondrijden? Vijf miljoen? Tien miljoen? Ongeveer de helft van het aantal inwoners misschien? Dat laatste is helemaal niet zo’n gekke schatting. Hoeveel auto’s er in Nederland zijn, is uiteraard een waarde die continu verandert. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is het aantal auto’s – net als het aantal inwoners – steevast groeiende.
Hoeveel auto’s in Nederland? De laatste cijfers
Aan het begin van elk jaar bekijkt het CBS hoeveel personenauto’s er in Nederland geregistreerd staan. Op 1 januari 2020 stonden er 8.677.911 auto’s op kenteken. Het overgrote merendeel hiervan, 7.638.298 stuks, staat op naam van een particulier. De rest, 1.039.613 auto’s, staat op naam van een bedrijf. De meeste auto’s zijn grijs, gevolgd door zwart en blauw – lekker gek volkje zijn we toch.
De grens van zeveneneenhalf miljoen auto’s in Nederland werd in 2009 doorbroken, en in 2016 gingen we de acht miljoen voorbij. De achteneenhalf miljoen volgde al in 2019. In dit tempo zou de tien miljoen in de tweede helft van dit decennium in zicht komen. Echter, de groei wordt nu getemperd door de coronacrisis, waarvan de gevolgen nog niet te overzien zijn.
Elektrische auto’s
Hoeveel auto’s in Nederland elektrisch zijn? Dat waren er op 1 januari 2020 bijna 107.000, mede dankzij de eindsprint van Tesla Model 3’s in de laatste maanden van vorig jaar. Het was ook vooral dankzij deze stortvloed aan Tesla’s dat we de mijlpaal van 100.000 elektrische auto’s in ons land passeerden. Ter vergelijking: op 1 januari 2019 stonden er nog maar zo’n 45.000 elektrische auto’s op Nederlands kenteken. Circa 80 procent van de auto’s in Nederland rijdt volledig op benzine, 15 procent doet z’n ding op diesel. De overige 5 procent bestaat uit (plug-in) hybrides, elektrische auto’s en alternatieve brandstoffen, zoals aardgas en LPG.
Over plug-in hybrides gesproken: daarvan hebben we er nog altijd zo’n 91.000, volgens de laatste cijfers. Het aantal vol-elektrische auto’s ligt inmiddels dus al hoger.
Joris Pioretti heeft op 15 januari 2023 geschreven:
Interessant om te zien hoe het aantal auto’s in Nederland groeit, en hoe elektrische auto’s steeds populairder worden. Ben benieuwd naar de cijfers van 2022. Ik kwam hier laatst een artikel over tegen op https://hoeveelautos.nl/blog/hoeveel-autos-in-nederland/ over het aantal auto’s in Nederland.
Visjevisje heeft op 1 maart 2022 geschreven:
Ik vind auto’s, als niet-auto-bezitter, soms heel handig en praktisch als je met de trein te lang/ver/moeilijk moet lopen, maar ik kan me gek irriteren aan autobezitters en hun gedrag m.b.t. de auto.
Ik vind autobezitters die graag hun auto oppoetsen en er dan eens in de week een tochtje mee maken, aandoenlijk. Vaak oude mannetjes met een Ford ofzo. Gun die man een pleziertje, al is het een vervuilende auto, laat hem even een halfuurtje tuffen, maakt die ook nog eens wat mee.
Ik vind autobezitters die hun auto als statussymbool zien en op laten poetsen met veel waterverspilling en zeep en onnodige glansmiddelen (zo’n 3000 euro aan milieuverstikkende chemicaliën alleen zodat je SUV wat meer glimt) echt om van te kotsen. Luid ronkend door de straat, keiharde muziek, kijken of er meisjes interesse hebben om samen herrie te maken en de zonnige dag voor de rest te verstoren.
Mensen die de hele dag in de auto rondrijden en overal heengaan, vind ik een moeilijke groep. Ik ken een hele jonge man die praktisch in z’n auto woont en die lijkt er erg gelukkig van te worden. Hij is ook morbide obees en fietsen is naar zijn mening teveel moeite en te oncomfortabel, want ‘wat als het regent.’
Dat brengt me op de ‘comfort’-auto-bezitters, want hoewel het voor oudere, ‘zwakkere’ mensen fijn is om in een warme auto te zitten (in plaats van dat omaatjes door weer en wind, moeten proberen om zich richting de Albert Heijn te worstelen) vind ik het ook misselijkmakend om mensen die jong en gezond zijn, met een uitermate hooghartig gezicht in een grote, energieslurpende auto te zien. Hoe meer stoelverwarmingen, massage-functies, vloerverwarming enz. erin zit, hoe groter mijn afkeer.
Alsof je je warme gat zo belangrijk vind, dat het je niet uitmaakt wat het de wereld en de omgeving kosten. Niet dat het verder uitmaakt, maar ik vind het ontzettend niet-mannelijk en het laat zien dat je het contact met de wereld om je heen kwijt bent.
Of mensen die geen zin hebben om ‘in de kou’ in hun auto te zitten en daarom in hartje winter, eerst de auto 20 minuten laten ronken (heerlijk voor de omwonenden, die om half 6 mogen wakker worden van twee longen vol uitlaatgassen en een doordringend irritant gebrom) en daarna terugsloffen en zonder jas in de auto gaan; ‘want ik wil niet met een jas aan autorijden, dat zit niet lekker.’
Ik ben autistisch, maar ik doe niet moeilijk over dat soort dingen en ben ook niet bang voor een plensbui.
Veel autorijders die ik tegenkom (mannen vooral) zijn echt ontzettend bang om nat te worden en om een compromis met de omstandigheden te moeten sluiten en te moeten accepteren dat de auto langzaam opwarmt. Wekelijks door de wasstraat en urenlang in je auto zitten met de motor aan, zodra je thuiskomt, doe even normaal.
Dan heb je nog mensen die hun auto verslonzen, dat is zonde, maar ik begrijp het, want het is voor hen een praktisch voorwerp en ze hebben er geen binding mee. Gebruiken hem vaak ook heel sporadisch. Maar het voelt wel alsof ze dan beter met de trein kunnen gaan of kunnen carpoolen, want dat ding staat daar plek in te nemen (waardoor de taxi een ouder dametje niet goed kan laten uitstappen bijvoorbeeld) en je gebruikt het niet eens.
Hier hou ik het even bij. Ik zou het fijn vinden als Nederlanders (vooral de tieners) wat vaker de fiets zouden pakken en niet zo miepen over de regen.
En dat de Amerikaanse een-SUV-is-hip of de Drillrap ‘Je-bent-pas-een-stoere-gast-met-een-grote-bak’-trend zich niet verder verspreid.
Peter de Vries heeft op 19 april 2020 geschreven:
8.6 miljoen nu en de grens van 8 miljoen wordt verwacht in 2024 te worden gehaald… hier klopt iets niet..
Redactie TopGear heeft op 20 april 2020 geschreven:
Oeps! Dat was niet helemaal in orde inderdaad. We hebben de tekst aangepast.