Als dit een 1 aprilgrap blijkt, dan hebben we waarschijnlijk de volgende revolutie in Nederland te pakken. Je moet niet sollen met de kortingen van Nederlanders. We gaan er dus rustig vanuit dat de prijzen aan de pompen vannacht een stukje zakken, want morgen gaan de accijnzen dan echt omlaag. Hoeveel kost benzine en diesel dan? Wat bespaar je? En hoeveel loopt de overheid dan mis?

Met hoeveel gaan de accijnzen omlaag op 1 april?

Momenteel zijn de accijnzen 82 cent per liter voor benzine, 53 cent voor diesel en 36 cent voor LPG. Bij alle brandstoffen gaat er 21 procent van de accijnzen af. Dat betekent dat de accijns op benzine met 17,3 cent afneemt naar de 65 cent. Diesel zakt met 11,1 cent naar 42 cent. LPG gaat met 7,6 cent naar 28 cent. De bedragen zijn ietsjes afgerond.

Wat kosten benzine en diesel na de accijnsverlaging?

Op het moment van schrijven kost benzine 2,46 euro per liter. Morgen is dat dus ongeveer 2,29 euro per liter. Natuurlijk zijn er pompstations waar het goedkoper is en zeker ook tankstations waar het duurder is. Dit gaat om een gemiddelde prijs. Op een tank van 50 liter scheelt het net geen 9 euro. Diesel is nu 2,29 euro per liter en dat zakt dus naar 2,18 cent per liter. Op een tank van 50 liter scheelt het ruim 5 euro. LPG kost nu 1,40 euro en dat zakt naar de 1,32 euro – een besparing van ruim 2 euro voor een volle tank.

Hoeveel loopt de overheid mis als de accijnzen omlaag gaan?

De Rijksoverheid meldt dat ze ruim 1 miljard euro hebben gebudgetteerd voor de accijnsverlaging. ‘De verlaging van de accijnzen op brandstof is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen die het kabinet heeft genomen om mensen tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen en de aanhoudende inflatie, met daarbij een focus op lage en middeninkomens’, meldt de Rijksoverheid.

Tot wanneer is de accijnsverlaging op brandstof?

‘Per 1 april 2022 tot het einde van het jaar’, zo meldt de Rijksoverheid op zijn website. Als de maatregelen inderdaad in januari weer verdwijnen, voorspellen we alvast flinke rijen aan de pompen in december van dit jaar. Zo zijn we in Nederland dan ook wel weer.

Reacties

  • Willy heeft op 1 april 2022 geschreven:

    Nou dat geeft groot verschil met Duitsland. Daar gaat eind volgende week Vlot onder de 2 euro komen. Hier kun jevnu avonds na 19u al voor 2.08 Diesel tanken

    Reageer
  • Fred heeft op 1 april 2022 geschreven:

    We worden gewoon bestolen waar we bij zijn. Waar blijft ons kwartje van Kok. Mag nu een euro kwartje zijn natuurlijk.alternatieven te duur. Waarom wordt LPG niet gepromoot. Schonere brandstof is er niet en ook nog eens een afval product!!

    Reageer
  • Henk heeft op 31 maart 2022 geschreven:

    Het is gewoon en sigaar uit eigen doos
    En zoethoudertje
    De benzine blijft dus gewoon boven de 2 euro de liter
    Dit kabinet verneukt de hele bevolking

    Reageer
  • O|||||||O heeft op 31 maart 2022 geschreven:

    Deze door jullie genoemde prijzen per liter is natte vinger werk.

    Prijzen liggen nog (31 maart) heel anders.
    LPG scheelt 1 april €2,00 op een volle tank?
    Een tank van 25 liter dan.

    Reageer
  • fba heeft op 31 maart 2022 geschreven:

    Beste Tim, waar haal jij de wijsheid vandaan dat de BTW op benzine naar 9% gaat ? Volgens mij blijft deze gewoon 21%, dus Canon-Eye geeft het juiste getal. Overigens zou 9% BTW nóg fijner zijn, want dan gaat de benzineprijs nog veel méér naar beneden !

    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 31 maart 2022 geschreven:

    De brandstofsccijns is een prijsbestanddeel waarover ook nog 21% BTW wordt geheven. Dus een volledig in de prijs doorgevoerde accijnsverlaging zal 20,9 cent zijn voor benzine, 13,4 cent voor diesel en 5,2 cent voor gas.
    Ik ben reuze benieuwd hoeveel daarvan door de oliejongens wordt afgesnoept, waarschijnlijk met “de oliemarkt” als excuus…

    Reageer
  • Tim heeft op 31 maart 2022 geschreven:

    De BTW van benzine verandert. Dit houdt in dat er geen 21% maar 9% BTW wordt gerekend. Voor reguliere consumenten betekent dit een verlaging van de prijs, maar voor zakelijk rijders niet. Echter hoeft er wel minder BTW te worden betaald aan de pomp, wat altijd fijn is voor de liquiditeit.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Henk Reactie annuleren

(verplicht)