Hoe denkt de volgende generatie over motorgeluid? Of de generatie daarop? Zullen zij het als irritant omgevingsgeluid ervaren? Want wat je niet kent, zul je niet missen. Met de komst van de elektrische auto en nieuwe wetgevingen dreigt een goed klinkende auto verleden tijd te worden. Toch zijn er ook nu al een hoop beperkingen: al bijna 100 jaar bepalen wetgevers hoeveel geluid een auto mag maken.
Hoeveel geluid mag een auto nu maken?
In 1974 werd besloten dat nieuwe auto’s nog maar 82 decibel mochten produceren. Die limiet werd in 2016 verlaagd tot 74 decibel. Op zich geen slecht idee, want geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn voor het gehoor. Niets meer aan doen, zou je zeggen. Want 74 decibel is ongeveer zo luid als een elektrische mixer, en die zijn ook volstrekt legaal.
Maar de Europese Unie wil dat auto’s nog stiller worden. Tegen 2026 mogen de meeste auto’s die nieuw uit de fabriek rollen nog maar 68 decibel produceren. Dat klinkt niet als een groot verschil, maar decibels – geen eenheid, maar een verhouding – werken wat vreemd. Simpel gezegd: 10 decibel is 10 keer luider dan 1 decibel, maar 20 decibel is 100 keer luider en 30 decibel 1.000 keer luider. Dus 68 versus 74 decibel is een aanzienlijk verschil. Hierdoor heeft de nieuwe Mercedes-AMG A 45 S bijvoorbeeld niet meer de optie voor een sportuitlaat.
En de wetgeving is niet het enige wat het geluid uit de uitlaat haalt. Door strenger wordende emissie-eisen moeten autofabrikanten dingen als de vermakelijke plofjes uit de uitlaten ook achterwege laten. Het inspuiten van extra brandstof voor dit geluidseffect verhoogt immers de uitstoot, en een hogere uitstoot heeft nu grote consequenties.
Daarbij moeten autofabrikanten tegenwoordig een partikelfilter monteren. Deze toevoeging werkt als een demper en daarom klinken nieuwe auto’s minder goed en minder luid. In Amerika, waar een partikelfilter niet verplicht is, klinken auto’s veelal nog iets beter.
En een uitlaatklep?
De regelgeving voor een klep in de uitlaat wordt ook steeds strenger. Nieuwe Porsches hebben bijvoorbeeld nog een klep in de uitlaat, maar een Ford Focus ST al niet meer. Veel autofabrikanten kiezen ervoor om het geluid via speakers in het interieur te verspreiden. Leuk bedoeld, maar een tunnel zal nooit meer hetzelfde zijn.
Hoeveel geluid mag een auto maken als ik de uitlaat omwissel?
Voor nu zul je in Nederland nog geen boete krijgen voor het monteren van een luidere uitlaat, maar in andere landen wordt er al streng tegen opgetreden. In Duitsland moet elke uitlaat bijvoorbeeld (al enige jaren) TÜV-gekeurd zijn. Volgens de RDW mag een auto nu bij 3.500 tpm maximaal 95 decibel produceren.
Ferm heeft op 17 maart 2022 geschreven:
load pipes saves live’s.
Je kan toeteren wat je wilt met een aanhanger achter je als je een groep fietsers passeert.
zonder te kijken verbreden ze zich als mje voorbij bent zonder gekeken te hebben en zich te realiseren dat er nog een aanhanger achter aan kwam. vaak met levensgevaarlijke capriolen kon ik ongelukken voorkomen, kiesende voor een fietser onder mijn aanhanger of een tegenligger waarbij het alleen blik en geen letsel zou zijn.
Met een luidere uitlaat kijken Ze allemaal achterom, geen centje last meer.
Nog meer voorbeelden?
Ferm
Ansma heeft op 5 april 2021 geschreven:
Ook de jankmachines van motorrijders dienen aan de autonorm te worden aangepast
anoniem heeft op 9 mei 2020 geschreven:
luide auto’s zijn gewoon geweldig, dat heerlijke geronk. een film op pauze zetten voor zo’n mooi geluid? nou, ik zou dat iedere dag wel willen!!!
Ann Oniem heeft op 19 augustus 2021 geschreven:
heb je dan ook heimwee naar die oude stoomlocomotieven?
frederik heeft op 23 januari 2020 geschreven:
je kan ook een koptelefoon op doen
Prive heeft op 30 juli 2019 geschreven:
Misschien ben ik van de nieuwe generatie. Maar ik vind vooral comfort en rij eigenschappen belangrijker. En luide autos zijn vet vervelend als je niet de bestuurder bent. In avond komen ze bij ons voor wel eens hard voor bij scheuren. Na dan moet de film op pauze.