Hoeveel geluid mag een auto maken?

Waarom auto's steeds slechter en zachter gaan klinken

audi-r8-detail-uitlaat-v10
Foto('s): Audi

Hoe denkt de volgende generatie over motorgeluid? Of de generatie daarop? Zullen zij het als irritant omgevingsgeluid ervaren? Want wat je niet kent, zul je niet missen. Met de komst van de elektrische auto en nieuwe wetgevingen dreigt een goed klinkende auto verleden tijd te worden. Toch zijn er ook nu al een hoop beperkingen: al bijna 100 jaar bepalen wetgevers hoeveel geluid een auto mag maken.

Hoeveel geluid mag een auto nu maken?

In 1974 werd besloten dat nieuwe auto’s nog maar 82 decibel mochten produceren. Die limiet werd in 2016 verlaagd tot 74 decibel. Op zich geen slecht idee, want geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn voor het gehoor. Niets meer aan doen, zou je zeggen. Want 74 decibel is ongeveer zo luid als een elektrische mixer, en die zijn ook volstrekt legaal.

Maar de Europese Unie wil dat auto’s nog stiller worden. Tegen 2026 mogen de meeste auto’s die nieuw uit de fabriek rollen nog maar 68 decibel produceren. Dat klinkt niet als een groot verschil, maar decibels – geen eenheid, maar een verhouding – werken wat vreemd. Simpel gezegd: 10 decibel is 10 keer luider dan 1 decibel, maar 20 decibel is 100 keer luider en 30 decibel 1.000 keer luider. Dus 68 versus 74 decibel is een aanzienlijk verschil. Hierdoor heeft de nieuwe Mercedes-AMG A 45 S  bijvoorbeeld niet meer de optie voor een sportuitlaat.

En de wetgeving is niet het enige wat het geluid uit de uitlaat haalt. Door strenger wordende emissie-eisen moeten autofabrikanten dingen als de vermakelijke plofjes uit de uitlaten ook achterwege laten. Het inspuiten van extra brandstof voor dit geluidseffect verhoogt immers de uitstoot, en een hogere uitstoot heeft nu grote consequenties.

Daarbij moeten autofabrikanten tegenwoordig een partikelfilter monteren. Deze toevoeging werkt als een demper en daarom klinken nieuwe auto’s minder goed en minder luid. In Amerika, waar een partikelfilter niet verplicht is, klinken auto’s veelal nog iets beter.

En een uitlaatklep?

De regelgeving voor een klep in de uitlaat wordt ook steeds strenger. Nieuwe Porsches hebben bijvoorbeeld nog een klep in de uitlaat, maar een Ford Focus ST al niet meer. Veel autofabrikanten kiezen ervoor om het geluid via speakers in het interieur te verspreiden. Leuk bedoeld, maar een tunnel zal nooit meer hetzelfde zijn.

Hoeveel geluid mag een auto maken als ik de uitlaat omwissel?

Voor nu zul je in Nederland nog geen boete krijgen voor het monteren van een luidere uitlaat, maar in andere landen wordt er al streng tegen opgetreden. In Duitsland moet elke uitlaat bijvoorbeeld (al enige jaren) TÜV-gekeurd zijn. Volgens de RDW mag een auto nu bij 3.500 tpm maximaal 95 decibel produceren.

Reacties
  1. Ansma zegt op 5 april 2021 om 09:51:

    Ook de jankmachines van motorrijders dienen aan de autonorm te worden aangepast

  2. anoniem zegt op 9 mei 2020 om 13:27:

    luide auto’s zijn gewoon geweldig, dat heerlijke geronk. een film op pauze zetten voor zo’n mooi geluid? nou, ik zou dat iedere dag wel willen!!!

    • Ann Oniem zegt op 19 augustus 2021 om 15:20:

      heb je dan ook heimwee naar die oude stoomlocomotieven?

  3. frederik zegt op 23 januari 2020 om 20:36:

    je kan ook een koptelefoon op doen

  4. Prive zegt op 30 juli 2019 om 16:23:

    Misschien ben ik van de nieuwe generatie. Maar ik vind vooral comfort en rij eigenschappen belangrijker. En luide autos zijn vet vervelend als je niet de bestuurder bent. In avond komen ze bij ons voor wel eens hard voor bij scheuren. Na dan moet de film op pauze.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken