
Vooruit, we gaan het nog één keer hebben over De Grille. Dit keer passen we lagere wiskunde en quasi-wetenschap toe. We zoeken uit hoeveel van zijn grille de BMW 4-serie eigenlijk nodig heeft. En heus niet omdat we ons vervelen tijdens de lockdown. We pakken de M440i, de krachtigste van de reeks als je de M4 niet meerekent. Dit is de motorisering die de meeste koeling nodig heeft van alle niet-M-modellen.
Het oppervlakte
De nieren zijn 44 centimeter hoog en bij elkaar 65 centimeter breed. Het zijn geen volmaakte rechthoeken, dus het totale oppervlak is iets minder dan de keersom van die twee afmetingen. We gaan voor het gemak even uit van een totaal oppervlak van 2.800 vierkante centimeter. De sensor voor de adaptieve cruisecontrol kost daarvan 135 vierkante centimeter en de kentekenplaat vreet 756 vierkante centimeter weg.
Dus, hoeveel grille heeft de BMW 4-serie nodig?
Boven de kentekenplaat is de grille volledig dicht. De lamellen die je ziet, gaan open als er extra koeling nodig is. En echt, we hebben ons uiterste best gedaan om de zescilinder flink op te stoken in de Sport Plus-modus, maar we konden het bovenste deel nooit betrappen op openen. Misschien omdat we hier niet in een woestijn zijn. Dat betekent dat 1.040 vierkante centimeter voor het grootste deel helemaal dicht is. Alles bij elkaar opgeteld is zo’n 1.900 vierkante centimeter van de grille dicht of bedekt. Dat komt neer op 67 procent. Dat betekent dat twee derde van de grille van de BMW 4-serie volledig onnodig is. Zo, weet je dat ook weer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De nieuwe BMW M4 CS is de snelst accelererende M4 ooit

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
