
Vooruit, we gaan het nog één keer hebben over De Grille. Dit keer passen we lagere wiskunde en quasi-wetenschap toe. We zoeken uit hoeveel van zijn grille de BMW 4-serie eigenlijk nodig heeft. En heus niet omdat we ons vervelen tijdens de lockdown. We pakken de M440i, de krachtigste van de reeks als je de M4 niet meerekent. Dit is de motorisering die de meeste koeling nodig heeft van alle niet-M-modellen.
Het oppervlakte
De nieren zijn 44 centimeter hoog en bij elkaar 65 centimeter breed. Het zijn geen volmaakte rechthoeken, dus het totale oppervlak is iets minder dan de keersom van die twee afmetingen. We gaan voor het gemak even uit van een totaal oppervlak van 2.800 vierkante centimeter. De sensor voor de adaptieve cruisecontrol kost daarvan 135 vierkante centimeter en de kentekenplaat vreet 756 vierkante centimeter weg.
Dus, hoeveel grille heeft de BMW 4-serie nodig?
Boven de kentekenplaat is de grille volledig dicht. De lamellen die je ziet, gaan open als er extra koeling nodig is. En echt, we hebben ons uiterste best gedaan om de zescilinder flink op te stoken in de Sport Plus-modus, maar we konden het bovenste deel nooit betrappen op openen. Misschien omdat we hier niet in een woestijn zijn. Dat betekent dat 1.040 vierkante centimeter voor het grootste deel helemaal dicht is. Alles bij elkaar opgeteld is zo’n 1.900 vierkante centimeter van de grille dicht of bedekt. Dat komt neer op 67 procent. Dat betekent dat twee derde van de grille van de BMW 4-serie volledig onnodig is. Zo, weet je dat ook weer.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)
