
Vooruit, we gaan het nog één keer hebben over De Grille. Dit keer passen we lagere wiskunde en quasi-wetenschap toe. We zoeken uit hoeveel van zijn grille de BMW 4-serie eigenlijk nodig heeft. En heus niet omdat we ons vervelen tijdens de lockdown. We pakken de M440i, de krachtigste van de reeks als je de M4 niet meerekent. Dit is de motorisering die de meeste koeling nodig heeft van alle niet-M-modellen.
Het oppervlakte
De nieren zijn 44 centimeter hoog en bij elkaar 65 centimeter breed. Het zijn geen volmaakte rechthoeken, dus het totale oppervlak is iets minder dan de keersom van die twee afmetingen. We gaan voor het gemak even uit van een totaal oppervlak van 2.800 vierkante centimeter. De sensor voor de adaptieve cruisecontrol kost daarvan 135 vierkante centimeter en de kentekenplaat vreet 756 vierkante centimeter weg.
Dus, hoeveel grille heeft de BMW 4-serie nodig?
Boven de kentekenplaat is de grille volledig dicht. De lamellen die je ziet, gaan open als er extra koeling nodig is. En echt, we hebben ons uiterste best gedaan om de zescilinder flink op te stoken in de Sport Plus-modus, maar we konden het bovenste deel nooit betrappen op openen. Misschien omdat we hier niet in een woestijn zijn. Dat betekent dat 1.040 vierkante centimeter voor het grootste deel helemaal dicht is. Alles bij elkaar opgeteld is zo’n 1.900 vierkante centimeter van de grille dicht of bedekt. Dat komt neer op 67 procent. Dat betekent dat twee derde van de grille van de BMW 4-serie volledig onnodig is. Zo, weet je dat ook weer.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat
