
Vooruit, we gaan het nog één keer hebben over De Grille. Dit keer passen we lagere wiskunde en quasi-wetenschap toe. We zoeken uit hoeveel van zijn grille de BMW 4-serie eigenlijk nodig heeft. En heus niet omdat we ons vervelen tijdens de lockdown. We pakken de M440i, de krachtigste van de reeks als je de M4 niet meerekent. Dit is de motorisering die de meeste koeling nodig heeft van alle niet-M-modellen.
Het oppervlakte
De nieren zijn 44 centimeter hoog en bij elkaar 65 centimeter breed. Het zijn geen volmaakte rechthoeken, dus het totale oppervlak is iets minder dan de keersom van die twee afmetingen. We gaan voor het gemak even uit van een totaal oppervlak van 2.800 vierkante centimeter. De sensor voor de adaptieve cruisecontrol kost daarvan 135 vierkante centimeter en de kentekenplaat vreet 756 vierkante centimeter weg.
Dus, hoeveel grille heeft de BMW 4-serie nodig?
Boven de kentekenplaat is de grille volledig dicht. De lamellen die je ziet, gaan open als er extra koeling nodig is. En echt, we hebben ons uiterste best gedaan om de zescilinder flink op te stoken in de Sport Plus-modus, maar we konden het bovenste deel nooit betrappen op openen. Misschien omdat we hier niet in een woestijn zijn. Dat betekent dat 1.040 vierkante centimeter voor het grootste deel helemaal dicht is. Alles bij elkaar opgeteld is zo’n 1.900 vierkante centimeter van de grille dicht of bedekt. Dat komt neer op 67 procent. Dat betekent dat twee derde van de grille van de BMW 4-serie volledig onnodig is. Zo, weet je dat ook weer.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dit lijkt een carwash, maar is het niet – en je kunt er wel mee te maken gaan krijgen

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen
