Het is de eeuwige vraag die wij helaas niet helemaal kunnen beantwoorden: hoeveel kilometer mag een tweedehandsauto hebben? Laten we beginnen met een lichte open deur: er is niet één antwoord op deze vraag. De ene auto zit bij 200.000 kilometer in de bloei van zijn bestaan terwijl de andere bij 150.000 kilometer al aan zijn pensioen begint te denken. Gelukkig kunnen we wel een paar richtlijnen en handvatten geven.

Volgens de ANWB gaat een benzineauto gemiddeld 300.000 kilometer mee en een diesel gemiddeld 400.000 kilometer. De bond stelt dat je hiermee kunt rekenen: je kijkt naar hoeveel je per jaar rijdt en hoeveel je met een auto wilt doen. Het hangt dus af van hoeveel je van plan bent om te rijden. Overigens zou wat ons betreft niet je streven moet zijn om de auto ‘op’ te rijden. Kijk liever wanneer hij nog enigszins door te verkopen is en hanteer dat als eindstand.

Mag een auto meer dan 200.000 kilometer hebben?

Met een eindstand in het achterhoofd kun je gaan shoppen. 200.000 kilometer blijft voor veel mensen een psychologische grens. Ze filteren op de bekende verkoopsites dus vaak op auto’s met minder dan 200.000 kilometer. Een auto met meer dan twee ton verkoop je vaak minder snel. Technisch hoeft het niet erg te zijn. Als je 10.000 per jaar rijdt en je wilt vier jaar met je volgende tweedehandsauto doen, dan wil je het liefst onder de 150.000 kilometer een tweedehandsje zoeken. Zo blijf je onder de twee ton.

Net te weinig kilometers?

Zoek je een jonggebruikt model? Goed idee, maar kijk wel of ie niet té jong is. Het schijnt dat de waarde van auto’s tussen de 100.000 en 120.000 kilometer ineens flink omlaag zakt. Niet alleen bespaar je daarmee in de aanschaf; als jij hem van 95.000 naar 120.000 rijdt, dan is die grotere stap in de afschrijving voor jouw rekening. Kijk ook even naar het grotere onderhoud: is de auto net wat ouder maar heeft ie net een nieuwe distributieriem gehad, dan scheelt dat ook weer.

Kijk liever naar het bouwjaar

De ANWB geeft nog een goede tip: kijk liever even naar het bouwjaar. Elk jaar worden auto’s een stapje beter en de regels worden strenger. Moderne auto’s hebben allerlei zaken als ABS en ESP die oudere auto’s niet hebben. Check dus even welke wensen je hebt en kijk zeker niet alleen naar de kilometerstand. Bij diesels moet je rekening houden met de Euro-norm, in verband met het al dan niet mogen binnenrijden van milieuzones.

Lees ook: Met deze simpele trucjes zie je zelf eenvoudig of de teller van een auto is teruggedraaid

Een oude auto met te weinig kilometers is ook niet goed

Soms kom je ze tegen: van een oud vrouwtje geweest. Een auto van vijftien jaar oud met heel weinig op de teller. Dit hoeft niet per se een slechte auto te zijn, maar het is wel een extra inspectie waard. De auto heeft waarschijnlijk veel korte stukjes gereden en dat vinden motoren vaak niet heel fijn. Er is dan ook relatief aan het aantal kilometers veel in- en uitgestapt, wat je ook weer ziet aan slijtage. Ook kunnen er lekkages optreden door uitgedroogde pakkingen in verband met veel stilstaan. Soms is een snelwegauto met meer kilometers een betere keuze.

Geef een reactie

(verplicht)