Het is de eeuwige vraag die wij helaas niet helemaal kunnen beantwoorden: hoeveel kilometer mag een tweedehandsauto hebben? Laten we beginnen met een lichte open deur: er is niet één antwoord op deze vraag. De ene auto zit bij 200.000 kilometer in de bloei van zijn bestaan terwijl de andere bij 150.000 kilometer al aan zijn pensioen begint te denken. Gelukkig kunnen we wel een paar richtlijnen en handvatten geven.

Volgens de ANWB gaat een benzineauto gemiddeld 300.000 kilometer mee en een diesel gemiddeld 400.000 kilometer. De bond stelt dat je hiermee kunt rekenen: je kijkt naar hoeveel je per jaar rijdt en hoeveel je met een auto wilt doen. Het hangt dus af van hoeveel je van plan bent om te rijden. Overigens zou wat ons betreft niet je streven moet zijn om de auto ‘op’ te rijden. Kijk liever wanneer hij nog enigszins door te verkopen is en hanteer dat als eindstand.

Mag een auto meer dan 200.000 kilometer hebben?

Met een eindstand in het achterhoofd kun je gaan shoppen. 200.000 kilometer blijft voor veel mensen een psychologische grens. Ze filteren op de bekende verkoopsites dus vaak op auto’s met minder dan 200.000 kilometer. Een auto met meer dan twee ton verkoop je vaak minder snel. Technisch hoeft het niet erg te zijn. Als je 10.000 per jaar rijdt en je wilt vier jaar met je volgende tweedehandsauto doen, dan wil je het liefst onder de 150.000 kilometer een tweedehandsje zoeken. Zo blijf je onder de twee ton.

Net te weinig kilometers?

Zoek je een jonggebruikt model? Goed idee, maar kijk wel of ie niet té jong is. Het schijnt dat de waarde van auto’s tussen de 100.000 en 120.000 kilometer ineens flink omlaag zakt. Niet alleen bespaar je daarmee in de aanschaf; als jij hem van 95.000 naar 120.000 rijdt, dan is die grotere stap in de afschrijving voor jouw rekening. Kijk ook even naar het grotere onderhoud: is de auto net wat ouder maar heeft ie net een nieuwe distributieriem gehad, dan scheelt dat ook weer.

Kijk liever naar het bouwjaar

De ANWB geeft nog een goede tip: kijk liever even naar het bouwjaar. Elk jaar worden auto’s een stapje beter en de regels worden strenger. Moderne auto’s hebben allerlei zaken als ABS en ESP die oudere auto’s niet hebben. Check dus even welke wensen je hebt en kijk zeker niet alleen naar de kilometerstand. Bij diesels moet je rekening houden met de Euro-norm, in verband met het al dan niet mogen binnenrijden van milieuzones.

Lees ook: Met deze simpele trucjes zie je zelf eenvoudig of de teller van een auto is teruggedraaid

Een oude auto met te weinig kilometers is ook niet goed

Soms kom je ze tegen: van een oud vrouwtje geweest. Een auto van vijftien jaar oud met heel weinig op de teller. Dit hoeft niet per se een slechte auto te zijn, maar het is wel een extra inspectie waard. De auto heeft waarschijnlijk veel korte stukjes gereden en dat vinden motoren vaak niet heel fijn. Er is dan ook relatief aan het aantal kilometers veel in- en uitgestapt, wat je ook weer ziet aan slijtage. Ook kunnen er lekkages optreden door uitgedroogde pakkingen in verband met veel stilstaan. Soms is een snelwegauto met meer kilometers een betere keuze.

71 reacties op “Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?”

  1. Heb een Nissan Primera uit 2004.
    Staat 336000 km op teller.
    1x distributie ketting vervangen.
    Voor de rest geen problemen.
    Ja banden remmen en accu die hebben niet het eeuwige leven.

  2. Ik ben in een Kia Rio op vakantie geweest, met 5 man en bagage naar zuidfrankrijk. Echt nooit meer. Nog nooit zo gebroken aangekomen. Auto deed wat ie moest doen maar die wegligging, hopeloos. En dan reed ik nog niet eens boven de 140.
    Kon niet tippen aan m’n vorige Ford Mondeo. Nu heb ik de middenweg tussen die 2, een renault megane diesel met inmiddels 360 op de teller. (gem. verbruik 1 op 22) En je hoeft geen superb te kopen voor de meerruimte. Reservewiel eruit en je hebt meer ruimte dan een suberb.
    Rijd de renault nog wel door tot 5ton. Doet nu dienst als transportauto. Regulier onderhoud en verder niks.

  3. Als als je maar onderhoud pleegt. Ik heb mijn V70 D5 MY2006 verkocht aan een kennis met 527.000km op de teller. Ik heb dat ding goed onderhouden vanaf bezit 100.000 tot verkoop. Die V70 loopt makkelijk nogmaals drie ton tot 750K..

  4. Ik had een Peugeot 208 ,3 cilinder aluminium blok nieuw gekocht.Op tijd alle beurten gehad.Bij 120.000 km begon het olie verlies. Bij 150.000 km moest hij afgeschreven worden.Cilinder wanden warengekrast.Peugeot medewerker liet zich ontvallen dat dit motor type Pure Tech veel problemen heeft.Pure Pech bedoelde hij zeker.Nooit geen Peugeot meer.!

  5. Veel kilometers hoeft geen probleem te zijn! Dat heb ik zelf ondervonden! Ik heb ooit een Volvo 240 GL gehad. Deze heb ik toen ingeruild met een km-stand van (geloof het of niet) 462.000 km! Voor…weer een Volvo op LPG, een 360! Verkocht met 296.000 op de teller! Beide Volvo’ waren echt probleemloos!
    Als ik uit mijn eigenervaring spreek……koop NOOIT iets van Stellantis! Ik heb met hun auto’n niets dan ellende gehad!

  6. Ik bezit een Volkswagen Passat van 1998 met meer dan 560000 kilometers op lpg.. wel eens wat mee gehad maar niks meer dan onderhoud in 5 jaar oid

          • Je kan beter een minder flitsende koraan of Japanner kopen die door door betrouwbaar is dan dat je een Europese auto koopt. Europese merken hebben allemaal hun problemen. Rij zelf RAV 4 van 2021. 185.000 km nu zonder problemen. Bovendien (doordat ik m in Duitsland in onderhoud heb) 15 jaar garantie of 250.000 km

          • Auto heeft per jaar onderhoud nodig, lijkt mijn onwaarschijnlijk dat mensen niets aan hun auto hebben gehad.

          • Nou Herman,

            M’n vrouw kocht voor 999 euro eenToyota Starlet en heeft zonder extra onkosten 6 jaar gestuurd en dagelijks veel gereden zonder extra kosten. Of zoals de garagehouder zuchte, weer niks verdiend 😊 verkocht na 6 jaar voor 600 euro.

  7. Whooo,
    wat dachten jullie van mijn Dacia Logan MCV uit 2017 op LPG met 255000 km (3cil)
    Loopt nog steeds probleemloos. Ja natuurlijk banden, accu, schijfremmen en wiellagers vervangen, maar dat is bij elke auto zo met deze KM stand.
    De auto gaat overigens wel in de verkoop en ga voor een BMW i3 uit 2020. Ja ik weet het, kleiner. 🤗

    • Een van mijn broers rijdt met een Dacia Sandero van de eerste generatie, die heeft ook al meer dan 300.000km op de teller.

      • Vrachtwagen daf die hebben na 100.000KM pas een grote beurt nodig en een Ford F max pas na 130.000 KM en een personen auto die heeft al een beurt nodig na 30.000 KM hoe kan dat.

        • Ik rij de kilometers er liever zelf op… kilometers is in feite meer slijtage . Onderhoud doet ook wat.. geluk trouwens ook..

  8. Best wel wat op af te dingen het kilometrace, in de praktijk is de levensduur bepalend. Gemiddeld wordt er met benzine 20.000 per jaar gereden. Dan heeft een 10 jaar oude auto 2 ton op de teller. En al een auto 15 jaar meegaat 3 tonkm. Dat zegt weinig over de staat van de auto, alleen iets over de leeftijd. Ook het onderhoud is weinigzeggend. Olie verversen bv is alleen al is tegenwoordig controversieel, moderne vol synthetische oliën gaan als het moet +100.000 km mee. Als er geen olie inzat dat draait de boel gelijk in de prut. Mijn ervaring is dat een airco bv een zwakke schakel is, ik ken diverse auto waar dat als eerste vanaf 150 k het laat afweten, een risico waar je weinig mee kan. Soms alleen vullen. Of die werkt is eenvoudig te testen bij aankoop. Veel onderdelen zijn prima te vernieuwen. Wat berucht was of nog is zijn de mega hoge prijzen voor met name onderdelen van Japanse auto’s, die mijd ik daarom, of dit nog terecht is weet ik niet.

    • 100.000 km rijden zonder olie verversen is echt het donste wat je kunt doen als je motor je lief is.

      • Heb 2 ford mondeo s, uit 2000, sept en oktober, super onderhouden, de 1 heeft 264.000 op de teller , de ander 156.000
        ALS gaston aan de deur komt met een splinternieuwe k.u.t. bmw
        moet ik helaasss weigeren. Hebben beiden een dagwaarde die minimaal is uiteraard maar wil ze allebei nog nie kwijt al krijg ik er 10.000 euro voor !!!

    • AutoWeek doet sporadisch een video over accu degradatie van diverse merken/modellen op youtube. Aanrader voor je vraag;)

    • Ik had een Fiat panda 1.2 uit 2008 met een Kmstand van 149000. Toen kreeg ik problemen met de zekeringkast en de achter ophanging. Voor 500 euro weg gedaan. Moest voor 2000 euro of meer gerepareerd worden. 16 jaar lang veel plezier van gehad. Wel vermeld aan de nieuwe eigenaar wat het probleem was.

      • Ik zie dat als je een auto koopt iedereen de onderhouds papieren willen zien maar je kan nooit zien aan die papieren hoe de eigenaar met de auto om gaat met een koude motor volgas rijden hoge toeren rijden heeft hij veel stukken ge had een paar keer de koppakking kapot gereden dan halen ze die bonnen gewoon er tussen uit daarom zeggen die onderhouds papieren mij niets alleen dat hij een beurt heeft gehad en niet meer en als er normaal mee omgaat dan kunnen ze gerust veel kilometers rijden met die goede smeer middelen tegenwoordig

  9. Ik heb een Kia Rio van 2012. Bijna 380.000 km op de teller. Staat op de zaak. Een bijtelling van zo’n € 3.000. Fantastische auto. Goedkoper kan ik nooit rijden. € 40 belasting en € 40 verzekering per maand.

    • Een BMW kan makkelijk 1 miljoen kilometer op diesel. Een lesdagen in Zeeland heeft dat eens gedaan. Zonder problemen.

        • Mijn Mitsubishi Outlander PHEV heeft 3 ton op de teller en rijdt als nieuw. Sommigen rijden zelfs nog met 5 ton rond.

        • Ik heb een VW Crafter camper (diesel) met 185.000 km.
          Is het vervangen na b.v. 300.000 km een betaalbare en verstandige optie?

  10. Heb tien jaar een autobedrijf gehad en mensen die autos voor export zoeken komen altyd voor een Mercedes of een Toyota ongeacht de kilometerstand.

    • Ook dat is niet altijd bepalend hoor! De ouders van een vriend van mij hadden ooit in de jaren ’90 een splinternieuwe Audi 80 gekocht. Daar hebben ze toen zo een 17 jaar in gereden met uiteindelijk meer dan 300 dkm op de teller! En nou komt hij: de auto heeft nooit problemen gehad, NOOIT een beurt gehad en nooit bij de dealer geweest! Alleen maar tanken en olie bijgevuld wanneer de nodig was!

        • Een BMW kan makkelijk 1 miljoen kilometer op diesel. Een lesauto in Zeeland heeft dat eens gedaan. Zonder problemen.

          • De 320 van een vriendje haalde de 160.000 km niet eens. Motor totaal aan gort. Mijn Audi’s hebben wel 500.000+ gedraaid, maar veel last van plastic motoronderdelen die gewoon kapot gaan vanwege het thermisch cyclen iedere keer. Waardeloos.

            EV zijn net als mobieltjes wegwerkvoorwerpen geworden. Na x jaren geen softwareondersteuning meer en klaar is kees.

    • In principe kan elke motor lang mee. Mits je m reviseert indien nodig. Als hij nog steeds bevalt is de extra afschrijving bij inruil onnodig. En kun je ook investeren in een vervanging van krukassen of wat dan ook.

    • Ik had een Fiat panda 1.2 uit 2008 met een Kmstand van 149000. Toen kreeg ik problemen met de zekeringkast en de achter ophanging. Voor 500 euro weg gedaan. Moest voor 2000 euro of meer gerepareerd worden. 16 jaar lang vo9eel plezier van gehad. Wel vermeld aan de nieuwe eigenaar wat het probleem was.

  11. Ik ben van mening dat nieuwere auto’s voornamelijk zuiniger en dus schoner worden gemaakt. Maar dat heeft niets met duurzaamheid te maken. Motoren zijn zuiniger als ze licht gebouwd worden en de onderdelen minder last van wrijving hebben. Oftewel, wat vroeger van metaal werd geproduceerd is tegenwoordig uit kunststof vervaardigd. Dat gaat zich natuurlijk eens wreken als de auto ouder wordt en meer in heeft gelopen. Van nieuwe Volvo’s en Mercedessen hoef je geen kilometerstanden van 800K plus meer te verwachten. Terwijl, dat was in de jaren ’90 tot begin ’00 geen uitzondering

  12. Men Hyundai Tucson CRDi 1.7 van 2017 heeft er nu 225000 km opzitten,en verbruikt momenteel nog geen olie,en rijd nog steeds soepel. Krijgt steeds op tijd een onderhoudsbeurt.

  13. Ik heb een 2006 Ford Focus 2 gekocht met 187.000 op de klok. Ik ben 2e eigenaar. Voorheen was dat een Ford dealer en distributie was net vervangen. De auto heb ik nu ruim 4 jaar en komt nog steeds zonder problemen door de APK. Gewoon een heerlijke wagen.

  14. Rij al jaren grote Citroëns met grote ongeblazen motoren.
    Mijn Dsuper uit ’73 (1985cc benzine/ LPG) zit nu op 7 ton, de CX die ik bezat had 480k op z’n 2.2L vierpitter.
    Daarna Xantia’s en nu een C5; allen met 1.8 of 2.0L benzine, allen met dik 3 ton verkocht zonder olieverbruik of vreemde zaken.
    De tijd dat auto’s met een ton op waren ligt ver achter ons..

  15. Hans, ford 4 cyl 2 liter motor, 1 ste 100.000 km benzine daarna gaskookplaat erop na 140.000 km gaskop revisie daarna 450.000 km auto ingeruild voor ford siers diesel. Kreeg van garagehouder te horen dat de auto erg fijn reed van de nieuwe eigenaar. Ford siera 420.000 km ingeruild voor Vito bus , 140 .000 km omgeruild voor vito bus dubbele cabine 320.000 km, dus naar mijn idee chauffeur en onderhoud bepaaldt levensduur ook van de auto. Mvg . Hans

    • Volvo v60 D4 2014 bouwjaar gekocht in 2019 met 2 ton op de teller. Inmiddels bijna 5 ton erop. Problemen? Alleen roetfilter. Deze eruit samen met de egr. Daarnaast nog gechipt naar 265pk. Dat was bij de 3 ton. Op naar de 6 ton. Ik blijf lekker doorrijden.

  16. Zeker een goede tip ik heb een mazda cx5 2016 met 194000km rijd als nieuw en gebruikt geen olie vandaar waarschijnlijk ook met deze km stand geen koopje

  17. Heb ’n Agila B uit 2012 met 20,2K op de teller voor ’n habbekratsgekocht, idd van ’n oude vrouw geweest. Geen uitgedroogd rubber oid. Is als nieuw. Heb ’n Android-Auto schermpje geïnstalleerde en ben helemaal bij de tijd. Geen Ferrari maar ik rij prima en bijna voor niks.

  18. Ben zelf van mening dat men beter met een 2.8 met 120pk interessanter is dan een 1.9 met 175pk…. natuurlijk vanaf een bepaalde kmstand moet men het gezond boerenverstand volgen….heb momenteel een ’06 F150 met iets meer dan 150.000 miles….305pk uit 5.4l….amper olie verbruik en draait als een tiereliertje…. daarnaast een ’83 F350 met 120.000 miles en een 150pk uit 5.8l….idem dito met olie en spint nog steeds als een kleine kitten….

  19. Als een auto goed wordt onderhouden en op tijd onderdelen worden vervangen dan kan je één oude auto kopen. Vorige Volvo V70 ingeruild met 500.000 en huidige Volvo V70 staat op 289.000 (bouwjaar 2012).Gemiddeld circa 19.000 per jaar. Beide waren dieselmotor en. Beide gekocht met meer dan 100.000 op de teller. Tip: Kijk in wat voor auto’s taxibedrijven rijden.

  20. Ga voor een Volvo met de oude 5 cilinder, onverslijtbaar.
    Heb er een ingeruild 18 jaar oud met 175000 op de teller. Als youngtimer zeer gewild,

  21. Heb een mercedes 350 e met 269000km op de klok nog als nw ben van plan om
    zeker 500000 km te halen zonder al te veel problemen met natuurlijk goed onderhoud

    • Anwb schrijft auto’s waarschijnlijk heel snel af, waar niets van klopt. Als je goed onderhoud pleegt aan een auto, dan zal een benzine gemiddeld minimaal 600dkm meegaan en een diesel nog meer. Laatst las ik dat een C1 met 1.0 3 cilinders de miljoen heeft aangetikt, simpelweg met jaarlijks onderhoud. Als die het aankan, dan kunnen ze dat bijna allemaal. Parijs rijden ze niets anders dan de 1.8 hybrides van prius met allemaal dik 8 ton a miljoen km op de teller. Wat wij afgeschreven noemen, rijdt nog ruim 10-20 jaar door in Afrika of Georgië etc.

      • Alles hangt er vanaf hoe je met de techniek omgaat.
        Heb je geen zelfcontrole ram je die auto snel van reparatie naar reparatie.
        Voor mij is 80000 km voor een setje banden en 120000 een setje remblokken normaal bij elke auto.
        30000 banden en 100000 blokken voor mijn motoren.
        Je snelheid maakt niet uit, gewoon anticiperen.

      • Dat ze in Afrika nog lang doorrijden komt ook omdat daar minder regeltjes zijn. Doet de bandenspanningssmeter het daar niet mee, dan is dat geen probleem. In Nederland is dat APK afkeur. Al die technische onzin, door de EU door de strot geduwd, kost allemaal klauwen met geld als je het werkend moet houden. Terwijl ik tientallen jaren zonder die flauwekul prima heb kunnen rijden.
        Hier is het dus vaak niet meer de moeite een auto rijdend te houden omdat de kosten te hoog worden terwijl technisch gezien hij nog prima jaren mee kan.

        • Je kan beter een minder flitsende koraan of Japanner kopen die door door betrouwbaar is dan dat je een Europese auto koopt. Europese merken hebben allemaal hun problemen. Rij zelf RAV 4 van 2021. 185.000 km nu zonder problemen. Bovendien (doordat ik m in Duitsland in onderhoud heb) 15 jaar garantie of 250.000 km

    • Gewoon zoeken op auto’s met veel kilometers zeg 4 ton. Je komt dan veel al dezelfde merken en types tegen. Daarna zoeken op 150.000 en dan weet je met welke je veel kilometers kan maken

Laat een antwoord achter aan Issie Reactie annuleren

(verplicht)