Badge-engineering noemen ze het in het Engels. Een autofabrikant klopt aan bij een fabriek in de buurt met de vraag of ze een modelletje mogen lenen. Zo is de Mitsubishi ASX niet veel meer dan een Renault Captur met andere logootjes. Hetzelfde geldt voor de Mazda 2 Hybrid, die een Toyota Yaris is. Maar hoeveel mensen gaan er nu echt voor zo’n kloon? Of gaan mensen liever voor het origineel? Nu de eerste helft van 2023 erop zit, kijken we naar de tussenstand.
Leentjebuur spelen is overigens gunstig voor beide partijen. Zo werd ons weleens bij een Frans merk ingefluisterd dat ze per auto meer verdienen aan modellen die ze aan andere merken verkopen; daarvoor hoeven ze geen showrooms in te richten of reclame te maken, want dat doet het andere merk. Ze verkopen in één klap duizenden modellen. Het automerk dat de auto overneemt, hoeft weer geen ontwikkelingskosten te betalen voor een model.
Renault Captur vs Mitsubishi ASX
In de eerste helft van dit jaar zijn er 2.146 exemplaren van de Renault Captur verkocht. Het origineel is 1.000 euro goedkoper dan de versie van Mitsubishi. Toch lieten 225 mensen in Nederland zich verleiden tot het kopen van de Misubishi ASX. Overigens zijn er wel bepaalde uitvoeringen waarbij je voor hetzelfde geld méér opties krijgt bij Mitsubishi.
Toyota Yaris vs Mazda 2 Hybrid
De Toyota Yaris gaat altijd wel lekker in Nederland. Dit jaar verlieten al 2.231 stuks de showrooms met gele kentekenplaten. Bij Mazda konden ze dit jaar 393 exemplaren aan de man brengen. De normale Mazda 2 zonder techniek van Toyota is trouwens populairder, want daarvan verkocht merk dit jaar 600 exemplaren.
Toyota Corolla vs Suzuki Swace
Waar de bovenstaande modellen identieke kopieën zijn, hebben ze bij de Suzuki Swace nog de voorbumper een beetje bijgepunt. Maar zelfs daarmee kan Suzuki niet veel mensen over de streep trekken. Slechts 30 mensen stapten in de Swace dit jaar, tegenover 1.515 mensen die voor een nieuwe Corolla gingen.
Toyota RAV4 vs Suzuki Across
Nog erger is het bij de Across. Waar de Toyota RAV4 altijd één van de bestverkochte modellen ter wereld is, wist Suzuki er maar 14 stuks van de Across te slijten in Nederland. En heel eerlijk: wie koopt er ook een Suzuki van bijna 60.000 euro? Overigens gaat de RAV4 bij Toyota in ons land ook niet door het dak. De teller staat momenteel op 308 exemplaren voor de eerste helft van 2023.
Paul de Witt heeft op 17 juli 2023 geschreven:
Ik rijd een Suzuki Swace. Het scheelde me teveel €€ voor alleen een Toyota embleem ipv nu een Suzuki embleem terwijl de auto’s verder identiek zijn…
Kevin heeft op 11 juli 2023 geschreven:
Ik rij liever met Mitsubishi op de motorkap dan met Renault, dus ik zou zo’n koper kunnen zijn. Net als dat ik liever Mazda zie dan Toyota.
Irazu heeft op 10 juli 2023 geschreven:
Ik had er in lek geval geen idee van, en ben zelf prijs-rijder, dus zou gewoon de goedkoopste nemen.
Rob heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Enige reden de m een Mitsubishi ASX te kopen zou de langere garantietermijn kunnen zijn t.o.v de Renault.
Japanse auto met Franse techniek. Geen goed huwelijk.
De Toyota RAV4 is (het nieuwste model) toch een erg lelijke auto? Met name de achterzijde ziet er niet uit.
Steven heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Je gaat er nu vanuit dat men weet dat het een ‘kopie’ is. En dat men weet wat het ‘origineel’ is.
Het lijkt me sterk dat veel mensen zich daarom bekommeren.