Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er een nieuwe president is in de Verenigde Staten van Amerika. De heer Donald Trump had de wildste plannen tijdens zijn campagne en het bleef niet alleen bij woorden. In relatief korte tijd is er een hoop veranderd. Omdat de VS dermate groot is, zijn de escapades van Trump en Kornuiten ook te merken buiten de landsgrenzen. Daar zitten nadelen aan, maar ook voordelen: de dalende benzineprijzen zijn mooi meegenomen.

Op veel beurzen wordt nu enkel met rode cijfers gewerkt (alles en iedereen lijkt verlies te maken), maar dat geldt dus ook voor de olieprijs. Die staat nu ook onder druk. Vorige week – nog voordat alle importtaksen werden ingevoerd – was de prijs voor een vat ruwe olie nog 75 dollar (omgerekend 69 euro). We zijn nu een weekje verder en de prijs is gedaald naar 64 dollar per vat (omgerekend 59 euro)

De prijs van olie volgt bijna altijd de economie en wat de verwachting is van de economie. Die is dan weer niet zo best. De reden daarvoor is eenvoudig: als de economie groeit, stijgt de vraag naar olie en kan de prijs meestijgen. Nu is het precies andersom. Door de importtaksen zijn economen bang voor een prijzenoorlog, enorme inflatie en een recessie. Dus ja, de benzineprijs zal iets dalen, maar onder aan de streep is de kans groot dat we het allemaal ietsje zwaarder gaan krijgen.

Hoe erg gaat de benzineprijs zakken?

Maar genoeg Economie op MAVO-niveau. Wat betekent die daling voor jou, de trouwe automobilist. In een interview met de NOS laat energiespecialist Jilles van den Beukel weten hoe je de prijzen kunt doorrekenen: ‘Heel ruwweg kun je zeggen dat een daling van de olieprijs van 10 dollar betekent dat benzine 10 cent goedkoper wordt‘. Dus dat betekent dat de prijs nu al 10 cent goedkoper moet zijn ten opzichte van vorige week.

Lees ook: Waarom de brandstofprijzen plotseling flink aan het zakken zijn in Nederland

Voor geen van de olieproducerende landen is dit een prettige ontwikkeling. Zeker gezien de onvoorspelbaarheid van de nieuwe POTUS, is het voor economen lastig om zich ergens aan vast te houden en een voorspelling te doen. Er zijn geen indicaties dat de importtaksen weer worden opgeheven. Dus voorlopig kunnen we nog even genieten van de dalende benzineprijzen.

19 reacties op “De olieprijs is nu zo laag als in coronatijd, dit is hoeveel de benzineprijs ongeveer gaat zakken”

  1. Niks naar beneden hoor ik heb een app van brandstof stations waar je de prijzen kan zien ,nou ik zie hier dat de brandstof prijs van diesel in een week tijd 1 euro cent is gedaald en wel in een week tijd en de E5 gelijk is gebleven nee wij merken er niks van hoor

  2. Vanaf januari 2025 is de olieprijs met 27% gedaald in dollars. De afgelopen tijd is de euro 10% in waarde toegenomen ten opzichte van de dollar. De prijs aan de pomp is slechts met enkele euro centen per liter omlaag gegaan. De consument als melkkoe, Nederland zit in de top 3 van EU landen met de hoogste benzine prijzen.
    Wij hebben geen tarrifs van president Trump nodig. Onze eigen regering heeft die accijnzen en btw reeds op meer dan 25% tariffs voor haar eigen bevolking ingesteld. Maak Nederland great again!

  3. Ook in Oosten merk ik nog niets van dalende benzineprijzen, alleen in Duitsland zijn de prijzen nu iets gezakt (E95 nu ca 10 cent goedkoper daar).

  4. Hallo Nederland! Ben recentelijk vanuit Belgie weer naar Spanje verhuisd.(1€32) voor een liter e95. Ik maak me al jaren razend om hoe ze jullie land, en Bèlgica trouwens ook, naar de verdoemenis hebben geholpen. Dat jullie dit nog aankunnen is me een raadsel. BTW omlaag, en mensen laten consumeren en terug gezellige weekend trips laten doen! Ik flip op de Nederlandse en Franse benzineprijzen…🥴

  5. Let maar op. De brandstofprijs wordt in dit land niet verlaagd door een lagere BTW. De Nederlandse roverheid ten voeten uit! Sterker nog in januari 2026 komt er 25 eurocent bij per liter benzine!

  6. als de olieprijs stijgt dan staat er binnen 1 minuut een nieuwe verhoging op de pomp.

    als de olieprijs daalt, dan duurt dit minimaal 1 week

    de luchtvaart heeft hier geen last van , want die betalen maar 10 cent per liter kerosine

  7. Waar zijn ze nu allemaal? Bovag. Blij dat ik rij. Anwb etcetera. Wie gaat er nu eindelijk eens rechtstaan tegen die dievenbende . Ze helpen op alle gebied Nederland in record tempo naar de kl***n

  8. Oliehandelaren, politici, boeven zijn het.
    Het is maar goed dat ze geen grote neus krijgen van al dat liegen anders hadden ze niet eens op de dam kunnen keren, zo’n grote neus zouden ze hebben
    De rest is al door anderen geschreven.
    Hopelijk komt de daling van 10ct/l uit maar ik heb m’n twijfels.
    Het zal wel zakken met 3ct om daarna bij de geringste olieverhoging weer te stijgen met 6ct

  9. Olieprijs inmiddels zo’n 15% gezakt. Benzineprijs tot nu toe nauwelijks. Iemand is zijn zakken flink aan het vullen en dat is niet de persoon die benzine tankt. Is gewoon oplichting.

  10. Het levensonderhoud is enorm duur geworden. Energie, boodschappen, zorgverzekeringen, gemeentelijke lasten.
    Dus die hooguit 15 a 20 euro netto loonsverhoging zet geen zoden aan de dijk. Integendeel.
    De enige die werkelijk baat heeft bij loonsverhoging is de overheid zelf middels meer belastinginkomsten. Burgers hebben geen loonsverhoging nodig als je de belastingen verlaagt. Laten we beginnen met de btw naar 17% te verlagen. Daarna de energiebelasting weg, dan de inkomstenbelasting , gevolgd door de premievolksverzekeringen etc.
    De bezineprijzen?vorige week1.90,9 voor euro 95,gister 1,88,8 dushoezo10 procent omlaag?

  11. Ik tank nu standaard E10 voor maximaal €1.65⁹
    Net over de grens in Duitsland, zolang het daar nog boven zit, beschouw ik het als duur.
    Maar het is wel hoopvol om te lezen dat het in Nederland zakt.

  12. Natuurlijk wel werken wel 100 uur per week
    Denken ze daar wel eens na in Den Haag
    Maak alles maar duurder en duurder geen werkgever kan straks de lonen nog betalen
    Stelletje onnadenke figuren daar in den Haag

  13. De prijzen aan de pomp waren in de coronatijd een pak lager. Toen betaalde ik €0,999/liter E10, in België welteverstaan. Nu staat die op €1,474.

  14. Ik weet het niet maar dit hebben we nog niet gezien aan de pomp alleen verhoogd zodat ze de prijs naar beneden kunnen stellen om ons verder te naaien. Stelletje witte boorden criminele

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *