
Auto’s moeten alsmaar zuiniger, schoner en veiliger worden. De eisen omtrent uitstoot en veiligheid voor de inzittenden is werkelijk ongekend. In Europa is het voor veel fabrikanten nog best een uitdaging om de auto te laten voldoen aan alle geldende eisen. Nu waren we bekend met het fenomeen voetgangersveiligheid, maar ook daar gaan maatregelen genomen worden. Deze gaan ervoor zorgen dat met name SUV’s er heel erg anders uit komen te zien.
Want het is wel opmerkelijk dat de eisen van de Europese Unie en de wensen van de Europese consument haaks op elkaar staan. Want als je de eisen van de EU volgt, moeten auto’s klein, laag en compact zijn. Met een laag gewicht en weinig weerstand, zodat je een relatief compacte motor nodig hebt om vooruit te komen. Maar in plaats daarvan wil iedereen een grote SUV met enorme motor.
Wat is er mis met een auto met hoge motorkap?
Maar als het aan de Europese Federatie voor Transport en Milieu ligt, gaat dat veranderen. Die stellen namelijk dat auto’s met een hoge motorkap juist bijzonder onveilig zijn. Vanwege de hoge motorkap zie je minder snel dat er iemand voor de auto loopt en richt je met een motorkap meer schade aan. Daarnaast zijn auto’s met een hoge motorkap een stuk zwaarder, dus die massa zet helaas ook door bij een aanrijding.

De Europese Federatie voor Transport en Milieu heeft een aantal richtlijnen. Hun stellige overtuiging is dat vanaf 2035 motorkappen niet hoger van de 85 centimeter boven het wegdek mogen prijken. Voor alle normale hatchbacks, sedans en stationwagons is dat geen enkel probleem. Er zullen echter zat SUV’s zijn die hier niet aan gaan voldoen. Sterker nog, volgens de veiligheidswaakhond is 1,5 procent van de auto’s voorzien van een motorkap die hoger is dan een meter.
Wat heeft de belastingdienst dan goed gedaan?
Dat is dus levensgevaarlijk. Bij een aanrijding is de kans dat er vitale organen geraakt wordt, veel groter. Ook bestaat de kans dat je eerder omvalt en overreden wordt. Dat zijn allemaal dingen die je niet moet willen. Dan naar de kop, want wat heeft de belastingdienst dan goed gedaan? Nou, in eerste instantie worden doorgaans de grotere (en vervuilende) auto’s belast. Maar de echt onveilige auto’s zijn – bedoeld of onbedoeld – minder interessant geworden en dat is veiliger voor de voetgangers.
Lees ook: De populairste pick-up van Nederland raakt zijn geliefde V8 kwijt
In dit geval werden namelijk alle pick-ups buitenspel gezet. Die kon je goedkoop rijden als bedrijfswagen, met enorme fiscale voordelen. Die zijn sinds de jaarwisseling komen te vervallen waardoor die auto’s ineens minder populair zijn. Het gaat om de Chevrolet Silverado, Ford F-150 en de RAM 1500. In Dronten zijn er eengezinswoningen met een dak dat lager is dan de motorkappen van die mastodonten. Dus wat dat betreft zijn we beter af, alhoewel we wel degelijk de charme van zo’n V8 kunnen waarderen.
-edit: dank u, is aangepast!-