Na Chevrolet Europe is Holden het volgende GM-onderdeel dat op de schop moet. Het Australische merk zal eind 2017 de fabricage van auto's in het thuisland staken. Hiertoe is besloten vanwege de hoge productiekosten en de kleine (want enkel nationale) afzetmarkt.
Meer dan 2.900 banen zullen door de beslissing verloren gaan. GM CEO Dan Akerson – die op het punt staat opgevolgd te worden door Mary Barra – zegt geen keuze te hebben vanwege de sterke Australische dollar en de nogal gefragmenteerde en competitieve automarkt in het land. Eerder dit jaar kondigde Ford ook al aan per 2016 geen auto's meer in Australië te zullen bouwen. Het enige merk dat er dan nog een fabriek heeft staan, is Toyota.
Holden begon in 1852 als een zadelmakerij, maar hield zich al snel bezig met autoreparaties, de productie van zijspannen voor motoren, en later het maken van autocarrosserieën. In 1924 werd het merk benoemd tot GM's exclusieve carrosseriepartner in Australië, om uiteindelijk in 1998 volledig te worden opgeslokt door het concern.
Het merk kent op de thuismarkt een trouwe schare fanatieke aanhangers. Hier in Europa kennen we Holden eigenlijk niet, behalve dan van de waanzinnige Monaro's en VXR8'en, die nog wel eens als Vauxhall hun weg naar Groot-Brittannië vonden en vervolgens met veel herrie van hun achterbanden ontdaan werden door onze collega's aldaar. Met die extreme versies (ook als gekke utes, trouwens) is het nu ook klaar, want HSV – Holden Special Vehicles – wordt opgedoekt. Mogelijk zal het merk Holden zelf nog wel blijven bestaan, maar dan enkel als badge op elders gebouwde GM-auto's.
Reacties