We zien op dit moment dat autofabrikanten nog een beetje twijfelen. Moeten ze nu volledig inzetten op elektrische auto’s of kunnen ze toch beter even wachten? Dat hangt sterk af van de afzetmarkt. In dit geval gaat het over Honda. Dat merk verkoopt in de westerse wereld voornamelijk benzineauto’s en wat hybrides. De elektrische producten slaan nog niet echt aan. Daarom is het opvallend dat Honda stopt met een fabriek voor benzinemotoren en deze ombouwt voor EV-productie.

Dat meldt Nikkei Asia. Het gaat in dit geval om de Donfeng Honda Engine-fabriek. Dat is een fabriek in China waar nu voornamelijk verbrandingsmotoren worden gemaakt. Maar verbrandingsmotoren is iets wat in China telkens minder in trek is. Voor het eerst in negen jaar tijd verkocht Honda minder dan 1 miljoen auto’s in China. Alle alarmbellen rinkelen voor Honda. Ondanks dat het merk relatief gezien klein is, is 1 miljoen auto’s alsnog 1 miljoen auto’s.

Weggestuurde medewerkers met vervroegd met pensioen

Ook in een andere fabriek verlaagde Honda al drastisch de productie van verbrandingsmotoren. De werknemers werden met vervroegd pensioen gestuurd. Er zat voor Honda niets anders op, daar de vraag naar benzineauto’s sterk daalt in China. Nu er telkens meer laadplaatsen komen, EV’s goedkoper worden en een grotere actieradius hebben, zijn ze interessanter geworden. Een relatief nieuw merk als BYD verkocht in China afgelopen jaar 3,83 miljoen auto’s. Die waren allemaal geëlektrificeerd.

Daarnaast zijn er nog tal van nieuwe Chinese automerken die snel groeien. Dat gaat ten koste van de bekende merken die al langere tijd op de markt zijn en nog niet zoveel EV’s in de showroom hebben staan. Nu moeten we erbij aantekenen dat er in China nog voldoende incentives zijn voor fabrikanten (om EV’s te bouwen) en consumenten (om EV’s te kopen). Aan de andere kant, daar had Honda natuurlijk enkele jaren geleden ook op kunnen inspelen en dat heeft het niet gedaan.

Wat moet Honda nu doen, nu niemand benzinemotoren wilt?

Alle hoop is nu gevestigd op de Honda S7, een crossover van het formaat Tesla Model Y. Die kun je krijgen voor omgerekend 35.000 euro en dan heb je 640 kilometer actieradius. Nu is dat zonder importtaks en is de 640 kilometer hopeloos optimistisch. Binnenkort volgt de Honda P7, een maatje groter. Daarnaast komt er een fraaie elektrische sedan bij.

Lees ook: Deze elektrische Honda moet de bestverkochte auto van Nederland worden

Deze modellen zijn vooralsnog niet voor Europa aangekondigd, maar het lijkt ons raadzaam wel de mogelijkheden te bekijken. In Europa moeten we het doen met de cryptisch naamgegeven Honda E:NY1. Voor de westerse wereld is er verder het Afeela-merk, waarbij Honda in samenwerking met Sony werkt aan EV’s. Deze combineren een fraai uiterlijk met ietwat teleurstellende specificaties en een introductiedatum die nog ver weg ligt.

14 reacties op “Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen”

  1. Bizar hoeveel onzin er in 1 reactie kan staan.

    Een Audi Q4 Etron die groter is dan een Q3 kost nieuw 7k minder. Geen 20k meer. Netto kosten per kilometer zijn ook lager.

    Voor de rest van de standaard anti misinformatie geldt hoe minder woorden daaraan te besteden hoe beter.

  2. 1y met Audi q4 e-tron 4×4 EV
    Conclusie:
    aankoop 15-20.000 duurder dan diesel
    volle lading: tss de 400 en 500km (hangt van temperatuur af) laden 0-100 % snel lader minstens 45 min
    Diesel: 800 a 900km en nog geen 5min en weer weg voor 800km
    laden is 0.16 €,/km. Diesel is maar 0.11€/km

    Steeds de stress om op voorhand te plannen waar je heen gaat, of een paal te zoeken die vrij is, sleuren met de kabel, ligt dan in de grond bak van de koffer maar de koffer zit vol …

    Sorry maar buiten het aangenaam rijden en het snel optrekken blijft er niet veel over.

    En dan nog te zwijgen over de vervuiling voor de productie van een EV en vooral de batterij, hoe o.a. Afrika uitgebuit word.
    Voor de EV nog maar 1km gereden heeft zijn ze al vervuilender dan een diesel op heel zijn leven.

    Green BS en vooral propaganda en controle, iedereen die nog geld heeft verplicht EV, staat controleert welke voertuigen wanneer en hoever kunnen rijden want alles is computer / app gestuurd.

    Zolang er geen free / unlimited energie beschikbaar is, blijven EV’s een slechte technologie.

  3. Beste wijsneus
    Waarschijnlijk heb jij nog nooit in een 1.2 3 cylinder gereden, kan ik aanraden!
    Ik kom uit een EV en ben een 0.9 2 cylinder gaan rijden, elke rit hard werken, maar ik wordt er blij van.
    Overigens vind ik ook dat er vaak appels met peren vergeleken wordt.
    Een gemiddelde EV kost tegenwoordig 50000 euro, zet daar een ICE van hetzelfde bedrag en grote tegenover en mijn keuze is snel gemaakt.

  4. EV hokken
    Heb ruim 10.000 km gereden in een tesla
    Heel de tijd plannen waar je naartoe wilt
    En hoeveel stroom je nog hebt.
    Treurige dingen.

    Doem mij maar een verbrandings motor met een handbak! Lekker pooken.
    Een auto met een verbrandings motor heeft alle vrijheid en heeft veel meer emotie als een fatbike op 4 wielen. Uiteraard hebben we het niet over een 1.2 maar dan ook een auto die vergelijkbaar is in de prijsklasse van een gemiddelde EV (45k)
    Appels met peren vergelijken.

  5. Nou wij hebben al een jaar of drie een Crosstar dus een halve EV of te wel een hybride. Nog nooit zn lekkere auto gehad echt compleet voor ons.

  6. Ik vind jullie stukjes altijd zo negatief. Voorlopig rijd max nog steeds Honda. En is honda nog steeds een toonaangevend bedrijf. En mischien wel de grootste motorenfabrikant van de wereld.

  7. @de Vreden: mensen die nog nooit een tijdje een EV hebben gereden denken geen EV te willen, vooral omdat ze elkaar allemaal napraten en nog in oude patronen denken.

    Oh ja, en “het mist emotie”. Ja, dat klopt. Een 1.2 driecilinder zoals tegenwoordig gangbaar is in betaalbare auto’s wordt ik inderdaad ook altijd heel erg emotioneel van. Ik moet er vaak erg om huilen.

  8. Wellicht verkoopt Honda zo slecht hier, omdat ze lelijke auto’s maken. De nieuwe Civic is wel oke.. maar de rest..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear