
We zien op dit moment dat autofabrikanten nog een beetje twijfelen. Moeten ze nu volledig inzetten op elektrische auto’s of kunnen ze toch beter even wachten? Dat hangt sterk af van de afzetmarkt. In dit geval gaat het over Honda. Dat merk verkoopt in de westerse wereld voornamelijk benzineauto’s en wat hybrides. De elektrische producten slaan nog niet echt aan. Daarom is het opvallend dat Honda stopt met een fabriek voor benzinemotoren en deze ombouwt voor EV-productie.
Dat meldt Nikkei Asia. Het gaat in dit geval om de Donfeng Honda Engine-fabriek. Dat is een fabriek in China waar nu voornamelijk verbrandingsmotoren worden gemaakt. Maar verbrandingsmotoren is iets wat in China telkens minder in trek is. Voor het eerst in negen jaar tijd verkocht Honda minder dan 1 miljoen auto’s in China. Alle alarmbellen rinkelen voor Honda. Ondanks dat het merk relatief gezien klein is, is 1 miljoen auto’s alsnog 1 miljoen auto’s.
Weggestuurde medewerkers met vervroegd met pensioen
Ook in een andere fabriek verlaagde Honda al drastisch de productie van verbrandingsmotoren. De werknemers werden met vervroegd pensioen gestuurd. Er zat voor Honda niets anders op, daar de vraag naar benzineauto’s sterk daalt in China. Nu er telkens meer laadplaatsen komen, EV’s goedkoper worden en een grotere actieradius hebben, zijn ze interessanter geworden. Een relatief nieuw merk als BYD verkocht in China afgelopen jaar 3,83 miljoen auto’s. Die waren allemaal geëlektrificeerd.
Daarnaast zijn er nog tal van nieuwe Chinese automerken die snel groeien. Dat gaat ten koste van de bekende merken die al langere tijd op de markt zijn en nog niet zoveel EV’s in de showroom hebben staan. Nu moeten we erbij aantekenen dat er in China nog voldoende incentives zijn voor fabrikanten (om EV’s te bouwen) en consumenten (om EV’s te kopen). Aan de andere kant, daar had Honda natuurlijk enkele jaren geleden ook op kunnen inspelen en dat heeft het niet gedaan.
Wat moet Honda nu doen, nu niemand benzinemotoren wilt?
Alle hoop is nu gevestigd op de Honda S7, een crossover van het formaat Tesla Model Y. Die kun je krijgen voor omgerekend 35.000 euro en dan heb je 640 kilometer actieradius. Nu is dat zonder importtaks en is de 640 kilometer hopeloos optimistisch. Binnenkort volgt de Honda P7, een maatje groter. Daarnaast komt er een fraaie elektrische sedan bij.
Lees ook: Deze elektrische Honda moet de bestverkochte auto van Nederland worden
Deze modellen zijn vooralsnog niet voor Europa aangekondigd, maar het lijkt ons raadzaam wel de mogelijkheden te bekijken. In Europa moeten we het doen met de cryptisch naamgegeven Honda E:NY1. Voor de westerse wereld is er verder het Afeela-merk, waarbij Honda in samenwerking met Sony werkt aan EV’s. Deze combineren een fraai uiterlijk met ietwat teleurstellende specificaties en een introductiedatum die nog ver weg ligt.
Mensen willen in het algemeen liever geen EV maar het wordt ze bijna door de strot heen gedrukt.