Op de TopGear-redactie houden we wel van oude Honda Civics. Destijds werden ze nieuw gekocht door senioren, die blij waren met de ingetogen styling, betrouwbaarheid en de prijs-kwaliteitverhouding. De jeugd kocht ze tien jaar later, waardeerde de Civics vanwege het lage gewicht, de hoogwaardige ophanging en de bijna onbegrensde mogelijkheden qua tuning. Deze oranje Honda Civic die te koop staat bij Domeinen bewijst wat er mogelijk is met het platform./

De auto begon zijn leven verrassend genoeg niet als de typische seniorenauto, want het is een echte Honda Civic VTi. Dat was destijds in Nederland de snelste Civic die je kon krijgen van deze generatie (‘EG’ voor kenners). In 1995 werd de auto geleverd (we weten alleen niet waar) en was de motor goed voor 160 pk en 150 Nm. Juist, meer vermogen dan koppel. De B16A-motor (dat is de motorcode van deze viercilinder) is namelijk een typische toerenmotor.

Zo’n Civic weegt standaard slechts 928 kilo

Nu is 160 pk op een leeggewicht van 928 kilo niet verkeerd, maar het kan altijd beter. Dat bewijst deze oranjebruine Honda Civic die we vonden op Domeinen. Van een afstandje lijkt het de zoveelste fout getunede Japanse auto te zijn. Maar als je goed kijkt, zie je dat er wel degelijk veel geld, liefde en moeite in is gestoken.

Honda Civic VTI (EG) goud (1995) domeinen motor B16A VTEC power

Zo is de B16A-motor voorzien van een flinke turbocompressor. Het is helemaal afhankelijk van de mate van tuning, maar gezien de hoeveelheid andere onderdelen die er te zien zijn, is dit niet een typische ‘staasje 1’ tuning. Qua vermogen schatten we in dat de motor tussen de 250 en 300 pk levert, dat is wat je prima met het standaardblok kunt halen. In Australië en Japan rijden er overigens fanaten rond met 500 pk, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Honda Civic bij Domeinen niet voor de verzamelaar

Een goede Civic VTI vinden is tegenwoordig lastig en deze auto is absoluut niet bedoeld voor de verzamelaar die originele (en origineel Nederlandse) Japanse auto’s wenst. De auto kwam pas in 2022 naar Nederland toe. Het is dus maar de vraag hoeveel deze auto gaat opleveren. Want ondanks dat het geen originele auto is, lijkt het een geweldig speeltje te zijn.

Lees ook: Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Kijk maar naar de kofferbak, die is gestript. Sowieso is het vrij kaal van binnen, alles om het gewicht laag te houden natuurlijk. Kortom, plak er 1.4i DX-typeplaatje op de kofferklep en ga lekker GTI’tjes, BMW’s en Porsches plagen op de betere Autobahn- of trackdaysessie. Houd er rekening mee dat de ombouwkosten van deze auto waarschijnlijk hoger zijn dan wat de auto zal opbrengen. Dus het zal altijd een koopje zijn.

7 reacties op “Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap”

  1. Ah sneaky tuning, bekende naam.
    helaas niet altijd in positieve zin. geruchten gingen dat er veel gestolen werd.
    Waarom deze dan bij domeinen aangeboden wordt is slechts gissen, maar vermoed geen zuivere koffie.

    • geil je op haat comments ofzo,
      om iemands bedrijf zomaar negatief neer te zetten zonder rede, enige onderbouwing en volledig los staat van het onderwerp. sneaky tuning is denk een van nederlands beste tuners voor je auto als je echt prestatie wil. “see you on the drag strip !!”. Daarbuiten kan deze auto ook gewoon van een klant zijn geweest, en een inbeslagname heeft gehad om wat voor reden dan ook, dat is tussen de eigenaar en de overheid.

      al je dan toch aan stereotypering wil doen. bij deze.
      Ik vermoed hiermee met jouw comment ,dat je wel een “BMW rijder” zal zijn die te vaak stof heeft gehapt van dit soort auto’s. Het geeft je ieder geval een duits gedrag!!

  2. Hoe kom je erbij dat deze Civic serie een hoog senioren gehalte zou hebben? Slaat absoluut nergens op. Eigenlijk alle Civic series zijn en waren qua rijeigenschappen over het algemeen super aan de Escorts, Golfen of Kadetts van hun tijd en daarom geliefd door autoliefhebbers van alle leeftijden. Maar omdat de meeste Civics vrij laag waren, reden er juist meer jongere mensen in dan senioren.

  3. Echt een prachtige wagen. Helaas bijna niet meer te zien. Meeste zijn op de sloop beland, omdat ze of zijn weggeroest of de bocht uit zijn gevlogen..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *