Op de TopGear-redactie houden we wel van oude Honda Civics. Destijds werden ze nieuw gekocht door senioren, die blij waren met de ingetogen styling, betrouwbaarheid en de prijs-kwaliteitverhouding. De jeugd kocht ze tien jaar later, waardeerde de Civics vanwege het lage gewicht, de hoogwaardige ophanging en de bijna onbegrensde mogelijkheden qua tuning. Deze oranje Honda Civic die te koop staat bij Domeinen bewijst wat er mogelijk is met het platform./

De auto begon zijn leven verrassend genoeg niet als de typische seniorenauto, want het is een echte Honda Civic VTi. Dat was destijds in Nederland de snelste Civic die je kon krijgen van deze generatie (‘EG’ voor kenners). In 1995 werd de auto geleverd (we weten alleen niet waar) en was de motor goed voor 160 pk en 150 Nm. Juist, meer vermogen dan koppel. De B16A-motor (dat is de motorcode van deze viercilinder) is namelijk een typische toerenmotor.

Zo’n Civic weegt standaard slechts 928 kilo

Nu is 160 pk op een leeggewicht van 928 kilo niet verkeerd, maar het kan altijd beter. Dat bewijst deze oranjebruine Honda Civic die we vonden op Domeinen. Van een afstandje lijkt het de zoveelste fout getunede Japanse auto te zijn. Maar als je goed kijkt, zie je dat er wel degelijk veel geld, liefde en moeite in is gestoken.

Honda Civic VTI (EG) goud (1995) domeinen motor B16A VTEC power

Zo is de B16A-motor voorzien van een flinke turbocompressor. Het is helemaal afhankelijk van de mate van tuning, maar gezien de hoeveelheid andere onderdelen die er te zien zijn, is dit niet een typische ‘staasje 1’ tuning. Qua vermogen schatten we in dat de motor tussen de 250 en 300 pk levert, dat is wat je prima met het standaardblok kunt halen. In Australië en Japan rijden er overigens fanaten rond met 500 pk, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Honda Civic bij Domeinen niet voor de verzamelaar

Een goede Civic VTI vinden is tegenwoordig lastig en deze auto is absoluut niet bedoeld voor de verzamelaar die originele (en origineel Nederlandse) Japanse auto’s wenst. De auto kwam pas in 2022 naar Nederland toe. Het is dus maar de vraag hoeveel deze auto gaat opleveren. Want ondanks dat het geen originele auto is, lijkt het een geweldig speeltje te zijn.

Lees ook: Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Kijk maar naar de kofferbak, die is gestript. Sowieso is het vrij kaal van binnen, alles om het gewicht laag te houden natuurlijk. Kortom, plak er 1.4i DX-typeplaatje op de kofferklep en ga lekker GTI’tjes, BMW’s en Porsches plagen op de betere Autobahn- of trackdaysessie. Houd er rekening mee dat de ombouwkosten van deze auto waarschijnlijk hoger zijn dan wat de auto zal opbrengen. Dus het zal altijd een koopje zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)