De Honda CRX is een van de meest iconische betaalbare sportieve auto’s van zijn tijd. De compacte Japanse coupé kwam in 1983 op de markt. Het was zeker niet de goedkoopste auto in zijn klasse, maar de combinatie van sportieve looks, pittige prestaties en een waanzinnig bochtgedrag was destijds erg aantrekkelijk. De Honda CR-X² deed daar een schep bovenop qua prestaties.

Het kan zijn dat je de Honda CR-X² niet kent en dat is volkomen begrijpelijk. Het was een samenwerking tussen Honda USA en het eveneens Amerikaanse tijdschrift Car & Driver. Het witte exemplaar had een 1,5-liter viercilinder aan boord die 76 pk leverde. Dat was destijds voldoende vermogen voor zo’n kleine motor (en lichte auto). In plaats van de betrouwbaarheid van de motor te tarten met turbo’s, koos men ervoor om gewoon nog een extra motor erin te lepelen.

Motor op de achteras

Aangezien er voorin al een motor zit, werd de motor op de achteras geplaatst. De motor achterin was identiek, evenals de automaat met slechts drie versnellingen. Begin jaren 80 waren de achttrapsautomaten toekomstmuziek. Daardoor zijn de sprintcapaciteiten iets bescheiden voor een auto met twee motoren. Van 0 naar 96 km/u duurde precies 8 seconden met de Honda CR-X² en de kwartmijl was in 16 seconden achter de rug. Op zich vlot, maar niet voor alle moeite die erin zat.

Honda CR-X² wit zijkant links voor schuin iets minder zon

Al helemaal niet toen de CR-X Si op de markt kwam. Die was bijna net zo snel, maar had slechts één motor. De reden was simpel: het extra gewicht en die trage automaatbakken deden het extra vermogen teniet. Gelukkig vonden Honda USA en de redactie van C&D het een geinig idee om die 1,5-motoren te vervangen door krachtigere 1,8-liter viercilinders. Toevallig had Honda USA twee gecrashte Accords 1.8 waarvan de motoren het nog deden.

De Honda CR-X² is nu een stuk sneller

Het vermogen steeg dus aanzienlijk naar 202 pk (101 pk per motor). Ter vergelijk: dat is slechts 3 pk minder dan een Corvette in die periode ook had. De drietrapsautomaten van de CR-X werden vervangen door viertraps automaten uit de Accord. Nu kon de tweemotorige CR-X van 0-96 km/u sprinten in 6,2 seconden en de kwartmijl afleggen in 14 seconden.

Honda CR-X² wit 1.8 motor achterin

Daar bleef het niet bij, want de CR-X kreeg een Mugen-bodykit. Leuk weetje: Mugen is een bekende tuner van Honda, opgericht door de zoon van Honda-oprichter Soichiro Honda. Het is dus echt een Honda-feestje. Ook kreeg de CR-X² 15 inch grote MSW-wielen. MSW is een submerk van OZ dat specifiek op Duitsland en de VS gericht was. Zo had het project eigenlijk van het begin moeten zijn. Er is er slechts eentje van gebouwd (serieproductie was nooit het plan) en er is goed nieuws: deze kan van jou zijn.

Lees ook: Deze Honda CRX heeft slechts 17 kilometer gelopen

De Honda CR-X² wordt namelijk geveild op Bring-a-Trailer. Zoals je kunt zien op de foto is de auto in grotendeels originele staat. Ook is alle mogelijke correspondentie en documentatie over de auto aanwezig. Het enige wat je nu nog moet doen is geld bieden. Op dit moment staat de teller omgerekend al op 10.000 euro, dus verwacht zeker geen koopje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)