Honda is een bijzonder merk. En dan bedoelen we niet alleen de Type R-modellen, S2000 en NSX. Zo waren ze er vroeg bij met hybrides (de Insight was er eerder dan de Prius), crossovers (de CR-V was een van de eerste in zijn soort) en waterstof in de vorm van de FCV Clarity. Maar met elektrische auto’s hebben ze de boot gemist. Gelukkig is Honda uit op eerherstel met de Honda N One e:. De Honda N One e: (zo heet-ie echt, ja) is een kleine elektrische kei-car.

Nu had Honda een tijdje geleden de Honda e. Een geweldig leuk autootje om te zien, maar hij combineerde een hoge prijs met een kleine range en in dit segment scoor je daar niet mee. De strategie van Honda is nu compleet anders. Ondanks dat de range opmerkelijk genoeg min of meer gelijk blijft, zal de prijs veel lager zijn.

Niet voor lange Autobahnritten

De Honda N is een geweldig autootje, maar zoals wij laatst al zeiden over de vernieuwde Suzuki Alto: die komt nooit naar Europa. De gewone Honda N One niet, maar deze One e: wél. Kijk, dat is nog eens goed nieuws voor wie voorliefde heeft voor kleine Japanse hatchbacks. Honda is niet heel erg scheutig met informatie, behalve dan dat de auto op een volle lading 270 kilometer kan halen. Dit is dus niet een auto bedoeld voor mensen die in Hamburg werken en in Frankfurt wonen. Of andersom.

Qua concept lijkt de Honda N One e: wel een beetje op de Dacia Spring. Dus een auto onderaan het A-segment. Dat is heel erg goed nieuws, want als we kijken naar het lijstje van de goedkoopste auto’s in Nederland, zien we maar vijf auto’s. Hopelijk kan er met deze Honda een zesde bijkomen. Of het daadwerkelijk de goedkoopste auto van Nederland gaat worden, valt te bezien. Het is niet de eerste keer dat Honda zijn auto’s uit de markt prijst.

Hoe groot is de Honda N One e: dan eigenlijk?

Wel kunnen we zeggen dat de voortekenen goed zijn. De Honda N One e: is namelijk een kei-car. Dat betekent dat de auto erg compact is: maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed. Het vermogen zal niet hoger dan 63 pk zijn. Om even een idee te krijgen: een Dacia Spring is dertig centimeter langer en tien centimeter breder. Het is dus echt een klein autootje.

Lees ook: Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Het kan overigens zijn dat Honda de N One voor Europa nog ietsje zal laten groeien. Dat heeft Daihatsu destijds gedaan in het geval van de Move, en Suzuki voor de Wagon R+, die in Japan dus gewoon Wagon R heette. Wanneer de auto te bestellen is, is nog niet bekend, maar het ziet eruit alsof de N One e: grotendeels af is. Uiteraard houden wij je op de hoogte.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear