Het komt wel vaker voor dat een auto niet in Nederland leverbaar is. Dat kan dan heel jammer zijn, maar in veel gevallen is het wel begrijpelijk. Denk aan enorme pick-ups, SUV’s met monsterlijke achtcilinders of bijzondere supercars. Maar in dit geval gaat het om een auto die eigenlijk héél goed zou passen in Nederland, maar helaas niet geleverd wordt. Het gaat om de Acura Integra, die voor het nieuwe modeljaar is vernieuwd.

Eerst even een kleine introductie. Acura is het luxemerk van Honda. Een beetje zoals Infiniti dat is voor Nissan, of – iets bekender – zoals Lexus het luxemerk is van Toyota. Ondanks dat het dus Japans is, is Acura opgericht in de VS, en daar verkopen ze hun auto’s, naast in Mexico, Panama en Koeweit. Normaal gesproken verkopen luxemerken in dit soort markten, vooral crossovers – en Acura heeft er maar liefst vier. De Integra is echter hun kleinste en goedkoopste model, en dat is géén SUV-achtige.

Wat is er allemaal nieuw aan de vernieuwde Acura Integra?

Integendeel: het is een sportieve vijfdeurs liftback, die de concurrentie een ‘coupé’ zou noemen. De auto is gebaseerd op de Honda Civic, dus je kunt ervan uitgaan dat de Acura Integra een fijn rijdende en betrouwbare auto is. De meeste veranderingen zijn te vinden bij het sportievere A-Spec-model. Dat heeft een nieuwe bumper, splitters, skirts en velgen. Ook zijn er nieuwe kleuren, waaronder Double Apex Blue. Als je die bestelt, krijg je een grille in carrosseriekleur. Bij een witte of grijze lak is dat optioneel.

Acura Integra A-Spec blauw en rood (2025)naast elkaar

Kennelijk denken ze bij Acura dat je dat lelijk vindt, want in de accessoiregids bieden ze ook een zwarte aan. Dat deed Ferrari niet eens bij de Roma en Roma Spider, die een soortgelijke grille hebben. Verdere wijzigingen aan deze Acura Integra vinden we in het interieur. Denk aan nieuwe kleuren en een groter infotainmentscherm. We moeten er in het echt in zitten om een oordeel te kunnen vellen, maar het ziet er op een positieve manier wat old-school uit – zonder oubollig te worden.

Onder de kap

Qua techniek is er niet veel gewijzigd. De instapmotor is een heel verstandige 1,5-liter viercilinder VTEC-turbomotor, goed voor 200 pk. Je kunt als junior-vice-president-managing-director-sales-buitendienst kiezen uit een CVT-automaat of een handbak. Die laatste is gek genoeg wat duurder, maar dan krijg je wel automatisch de sportieve A-Spec-aankleding, inclusief adaptieve dempers en een sperdifferentieel. De Type S met 320 pk komt op een later moment. In principe is dat gewoon een Civic Type R, maar dan iets fraaier.

Lees ook: Je raadt nooit welke Japanse auto de basis is voor deze wannabe Amerikaan

Maar moet de vernieuwde Acura Integra dan naar Nederland komen? Ja, waarom eigenlijk niet? De huidige Civic is tegenwoordig best aan de prijs, dus een iets luxere en fraaiere variant is eigenlijk helemaal geen gek idee. Daarbij is er duidelijk een markt voor dit soort auto’s. Denk aan de BMW 2-serie Gran Coupé, Mercedes CLA, of de Audi A3 sedan als alternatief. Nu hebben Japanse luxemerken het relatief lastig in Europa, maar deze verdient wel een kansje. Toch?

5 reacties op “Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?”

  1. Mijn beste auto tot nu toe (en het waren er nogal wat in de loop der jaren) was toch echt de CRX VTEC (EE8). Wat een heerlijke auto en super betrouwbaar, zelfs bij 8500 tpm en meer dan 10 jaar oud. 2e Beste was de Civic coupé, helaas wat minder vlot maar net zo betrouwbaar.

  2. Jaren een Honda Legend (of Acura RL) gereden. Fijnste auto die ik ooit heb gehad. Als een rots zo vast op de weg en flink rap ook.

  3. Snel naar Nederland halen.
    Mag ook gewoon onder de Honda vlag.
    En dan massaal kopen.
    Dat laatste kan ik helaas niet bij helpen.
    Het eerste ook niet.

  4. Tsja, sinds BMW voor de kleinere segmenten overgestapt is op FWD, zou een Honda of Acuura een prima alternatief zijn.

Geef een reactie

(verplicht)