
Het omdraaien van Honda’s slogan van ‘Power of Dreams’ naar ‘Dreams of Power’ moet maar eens afgelopen zijn, meent het merk. De nieuwste elektromotor van het Japanse merk genereert maar liefst 6.700 pk – alleen zullen ze hem niet in een auto monteren. Autobanden wereldwijd halen opgelucht adem. Het is de elektromotor die de turbine in de nieuwe windtunnel van het merk in Amerika aandrijft.
De faciliteit kost omgerekend zo’n 112 miljoen euro en is sinds gisteren in gebruik. Het pronkstuk is de turbine met koolstofvezel bladen die windsnelheden tot 310 km/u kan genereren. In de windtunnel hangen flinke stellages met microfoons die het geluid rondom de auto meten. Binnen in de auto kunnen ze 54 microfoons leggen. Dit is handig om bijvoorbeeld windgeruis op de snelweg op te sporen en te verminderen.
Bovendien kunnen ze de temperatuur opstoken tot 50 graden Celsius, wat ook weer een teamuitje naar de sauna scheelt. De tunnel wordt gebruikt om nieuwe modellen te ontwikkelen, maar ook voor de autosport. Honda rijdt momenteel nog mee in de IndyCar, bijvoorbeeld.
Meer van TopGear


Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
