De wereld is gek op SUV’s. Ze verkopen al enige jaren als een dolle. Maar welke SUV is het SUVst? We zochten uit wat de hoogste auto’s zijn die je in Nederland nieuw kunt kopen bij de dealer. Ter vergelijking zochten we even de maten van de nieuwe Chevrolet Tahoe op, die hier dus niet via de reguliere kanalen te koop is. Die in de VS populaire SUV is 1.927 millimeter hoog. Daarmee zou ie in deze lijst van de hoogste auto’s op de derde plaats eindigen. Busjes en andere bedrijfswagens tellen we niet mee. Oh, en om de reacties op Facebook voor te zijn: de Bentley Bentayga (1.742 mm), Audi Q7 (1.741 mm) en VW Touareg (1.717 mm) vallen net buiten de lijst. Hieronder zie je de 10 hoogste auto’s die je kunt kopen in Nederland. Hebben we er eentje gemist? Laat het ons weten.

10. Ford Explorer – 1.778 millimeter

Gek genoeg een van de weinige Amerikanen in deze lijst. Wordt in Nederland alleen als plug-in hybride verkocht omdat ie dan nog enigszins te betalen is. Kost je alsnog ruim 80.000 euro. Je krijgt dan wel een 3,0-liter V6 en een 102 pk sterke elektromotor. Samen goed voor 457 pk en 825 Nm.

09. BMW X7 – 1.805 millimeter

Met een lengte van 5.151 millimeter en een breedte van 2.000 millimeter is dit BMW’s grootste SUV ooit. Qua breedte wordt hij enkel gepasseerd door de Rolls-Royce Cullinan, met een verschil van 164 millimeter. Standaard rolt de BMW X7 op 20-inch wielen. Opteren voor 21- of 22-inch spul is mogelijk.

08. Mercedes GLS – 1.823 millimeter

Eerste-wereld-problemen. Je wilt een S-klasse én je wilt een auto die ongeveer hetzelfde uitzicht biedt als het Empire State Building. Dan zou je kunnen kiezen voor een BMW X7 of een Rolls-Royce Cullinan, niet ‘s werelds mooiste vervoersmiddelen. Goddank is er de Mercedes GLS. Een kolos zonder netvliesverpulverende eigenschappen.

07. Rolls-Royce Cullinan – 1.835 millimeter

‘Helaas moest de Cullinan worden gebouwd. Er zijn veel te veel smakeloze rijkaards op aarde om ‘m niet te laten bestaan’, is wat collega Chris Harris over deze SUV te zeggen had.

06. Land Rover Range Rover – 1.836 millimeter

De Range Rover staat momenteel op nummer zes in deze lijst. De SUV is echter alweer acht jaar oud, dus een nieuwe zal niet lang op zich laten wachten. Zal die nog hoger zijn? Of gaan ze hem juist weer iets lager maken, zodat hij zich extra onderscheidt van de Land Rovers hieronder?

05. Toyota Land Cruiser – 1.845 millimeter

Ze noemen ‘m de Land Cruiser, maar Lucht Cruiser past hem ook goed met zijn hoogte. De naam Water Cruiser zou ‘m ook prima staan, met een doorwaaddiepte van 700 millimeter. Of Alles Cruiser.

04. Land Rover Discovery – 1.846 millimeter

LaRo’s custom-afdeling SVO bouwt ook de Discovery SVX, een speciale offroadversie die nog hoger op zijn pootjes staat. Dat is geen productieversie, dus we houden het bij deze normale Discovery, die al een respectabele hoogte van 1.846 millimeter heeft.

03. Jeep Wrangler – 1.848 millimeter

De nieuwe Jeep Wrangler is verfijnd op de juiste punten en hetzelfde gebleven op de cruciale. Hij is allang niet meer dat kleine stoei-Jeepje, het rollende marteltuig dat we ooit kenden, maar je kunt nog steeds z’n complete dak eraf schroeven, z’n deuren eruit halen en z’n voorruit omlaag klappen. Hij is lomp – overal zie je bandjes en draadjes, blote schroeven en moeren. En zo hoort het ook.

02. Land Rover Defender 110 – 1.967 millimeter

De bodemvrijheid van de nieuwe Defender is 291 millimeter – heel wat dus. Druk op de offroad-knop en de Land Rover stijgt nog eens 145 millimeter de lucht in. De auto is dan 2.112 millimeter hoog. Serieus, dan kun je sommige parkeergarages gewoon niet in.

01. Mercedes G-klasse – 1.969 millimeter

Eén sessie goed gummen op Zandvoort waarbij een paar millimeter profieldiepte verdwijnt, is het enige wat er nodig is voor de Mercedes G-klasse om zijn plekje aan de top van deze lijst in te leveren.

Reacties

  • Suv heeft op 28 juni 2020 geschreven:

    Gekke suv, volgens mij een paar terreinwagens

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear