Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt

De restauratie, of eigenlijk reconstructie, gaat ongeveer tien jaar duren

Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt
Hoopje Volkswagen T1 Samba wordt opgeknapt

De volgende keer als iets hopeloos lijkt en je wilt opgeven, kijk dan even naar deze Volkswagen T1 Samba. Of eigenlijk: naar deze roestige broedhoop voor tetanus die vaag iets wegheeft van een Volkswagen T1 Samba. De Duitse Volkswagen- en Audi-specialist VW-Entfallteiledienst gaat de bus volledig restaureren. Noem het gerust reconstrueren. Het hele project moet zo’n tien jaar duren.

Waarom zou je zoveel moeite doen?

Volgens de eigenaar Florian Kalff komt de bus niet alleen uit 1951 (het eerste productiejaar van de Volkswagen T1 Samba), maar stamt het hoopje roest zelfs uit de eerste dagen dat de busjes geproduceerd werden. In de archieven van Volkswagen is één ouder chassisnummer te vinden, en dat exemplaar is zoek.

Waar is deze Volkswagen T1 Samba gevonden?

Het gebrek aan een TÜV-sticker op de kentekenplaat suggereert dat de bus ergens vóór 1961 van de weg verdween. Hoe de T1 Samba vervolgens in een veld in de Duitse Eifel terecht kwam, is onbekend. De oude eigenaar van het stuk land waar de auto lag, had geen flauw benul dat de bus daar lag weg te roesten. Toen de grond van eigenaar wisselde, kwam de T1 aan het licht. De vinder kende een van Kalffs klanten en zo kwam het roestmijntje bij de restaurateur terecht.

Kalff kocht het rotte karkas voor een paar duizend euro en verwacht er meer dan 100.000 euro in te moeten steken. Ach, als de prijzen voor klassiekers zo blijven stijgen, is deze Volkswagen T1 Samba over een paar jaar grof meer waard. Zeker aangezien het de tweede is die ooit werd geproduceerd. De aankomende tien jaar ben je in ieder geval zoet met het projectblog.

Foto’s: Julian Hunt

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken