Zul je net zien: heb je eindelijk een mooi weggetje gevonden, zit er weer zo’n trage Porsche-rijder voor je die met een zelfvoldane blik denkt met z’n hybride 911 de wereld te redden. Geintje natuurlijk: dit is geen scenario dat je snel gaat tegenkomen. De hybride aandrijflijn van de vernieuwde 911 GTS weegt maar 50 kilo extra en met 541 pk zal de Porsche-rijder jou niet snel in de weg zitten. Bovendien is de hybride nauwelijks zuiniger, dus een reden om zelfgenoegzaam te kijken, is er niet.

Volgens de officiële meetmethode bespaart de GTS met T-Hybrid-aandrijflijn op 100 kilometer maar liefst 100 milliliter benzine ten opzichte van de vorige GTS. Zou je ermee op vakantie gaan, zou ie je nog geen 5 euro besparen. Porsche voegt een elektromotor toe, een elektrische turbo én een extra 400-volt accu van 1,9 kWh – dat klinkt een hoop moeite en een hoop spullen voor heel weinig besparing. En dat klopt deels.

Besparen is niet het doel

Om te beginnen was het doel van Porsche niet om de volgende Toyota Prius te introduceren. Performance stond bovenaan het wensenlijstje van deze hybride Porsche 911. De GTS kan niet eens volledig elektrische de straat uitrijden. Ook is er geen eco-modus of een manier om de hybride aandrijflijn aan te sturen; het is een van de minst hybridige hybrides die je momenteel kunt kopen.

In vergelijking met de vorige GTS is de motorinhoud met 0,6 liter gegroeid naar 3,6 liter, het vermogen is met 41 pk toegenomen en het koppel met 40 Nm. De 0-100-tijd is 0,4 seconden korter en de topsnelheid is min of meer gelijk.

De Porsche 911 T-Hybrid is wel zuiniger op circuit

Porsche 911 Carrera GTS Hybrid interiuer

Er is een belangrijke kanttekening: de genoteerde besparing is die uit de officiële meetmethode en dat is ook het enige verbruik dat automerken mogen communiceren. Maar als je de Porsche zou rijden als een Porsche, dan zou je besparingen kunnen merken. Want de nieuwe GTS rijdt altijd in ‘lambda 1’, zoals Porsche vertelt in het persbericht.

De term mag je vergeten, maar dit komt erop neer dat er altijd het efficiëntste brandstofmengsel wordt aangehouden, ongeacht hoe hard je rijdt. Conventionele motoren willen bij pittiger rijgedrag nog weleens extra benzine moeten inspuiten om de motor te koelen, maar dat is nu niet nodig. Dat zou je moeten zien in het verbruik.

Zo werkt de hybride aandrijflijn

Het pronkstuk van de 911 GTS is de elektrische turbo. De uitlaatgassen van de motor drijven normaal gesproken de turbo aan. Het probleem is alleen dat er bij weinig toeren nog maar weinig uitlaatgassen zijn. En hoe groter de turbo, hoe langer het duurt voordat ie op snelheid is. En dus ook hoe langer het duurt voordat er meer vermogen is dankzij de turbo – deze vertraging noem je turbogat.

Een elektromotor laat de turbo al bij weinig motortoeren hard draaien, zodat de motor al laag in de toeren extra lucht krijgt van de turbo. De elektromotor laat het turbogat dus verdwijnen, wat zorgt voor een snellere reactie van e-motor. Bovendien kon Porsche in plaats van twee kleinere turbo’s nu één grote turbo monteren, omdat ie toch snel opspoelt. Dit scheelt weer gewicht.

Van twee naar één turbo is niet de enige verandering. Een conventionele turbo heeft een zogenoemde wastegate. Als er teveel uitlaatgassen zijn en de turbodruk te hoog wordt, dan laat deze klep uitlaatgassen vrij zodat de druk binnen de perken blijft. Deze elektrische turbo heeft geen wastegate – als de turbo te snel gaat draaien, gaat de elektromotor aan de slag om energie op te wekken. Dus zowel de elektromotor in de bak en de turbo laden de accu op.

Ook nog een elektromotor

Net als vrijwel elke hybride voegt Porsche een elektromotor toe aan de aandrijflijn. Bij Porsche zit de elektrische motor in de versnellingsbak en hij produceert 55 pk en 150 Nm. Hij drijft dus niet los de voorwielen aan, maar helpt ook de benzinemotor. Je kunt de GTS met deze hybride aandrijflijn overigens wel als vierwielaandrijver kopen. Ook dient hij als startmotor en als dynamo. Gezien de aircopomp en de stuurbekrachtigingspomp ook elektrisch zijn, heeft deze motor dus helemaal geen riemen meer. 

En hoe rijdt de eerste hybride Porsche 911 dan?

We hebben er al eventjes mee mogen rijden – maar helaas mogen we nog niet verklappen hoe ie rijdt. We kunnen alleen zeggen dát ie rijdt. Op 10 juli lees je hier onze review van de Porsche 911 GTS met T-Hybrid aandrijflijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)