
Als jij met je groene hart een zuinige hybride hebt gekocht, maar achteraf besluit je dat je toch wat meer dinosap wilt verstoken, dan kun je bij de meeste tuners wel terecht voor wat extra pk’s. Tuners zullen niet zo snel raad weten met de nieuwe Porsche 911 GTS. Volgens het automerk is het onmogelijk voor tuners om de T-Hybrid aandrijflijn te modificeren voor meer vermogen.
Als je met een normale turbomotor naar de tuner gaat, dan verhogen ze vaak de turbodruk door de wastegate anders in te stellen. Dit is een klep die opent om een overschot aan uitlaatgassen te laten ontsnappen. Door de wastegate langer dicht te houden, krijgt de motor meer uitlaatgassen, bouwt er meer turbodruk op en produceert de motor meer vermogen. Simpel gezegd, dan.
Lees ook: Zo werkt de bijzondere hybride aandrijflijn van de nieuwe Porsche 911
De hybride Porsche 911 heeft geen wastegate
De nieuwe elektrische turbo op de Porsche 911 GTS heeft geen wastegate. Als de turbo teveel uitlaatgassen krijgt, dan gaat de elektromotor aan de slag als generator om meer energie op te wekken voor de batterij. Zo wordt de turbodruk gecontroleerd en worden alle uitlaatgassen benut. Maar wat als je een Porsche 911 GTS hebt gekocht en je wilt net iets meer dan 541 pk en 610 Nm?
We vragen aan Porsche of het mogelijk is om met de GTS langs een tuner te gaan. Daar is een van de ingenieurs heel duidelijk in: dat kan niet. De wastegate-functie van de elektrische turbo hangt samen met het volledige hybridesysteem. Je zou de doos van Pandora openen door in de elektrische turbo te gaan pielen. Misschien kun je beter even wachten op de nieuwe Porsche 911 Turbo.

Een grotere turbo monteren gaat ook niet zo snel lukken, want dan moet de tuner zijn eigen elektrische turbo gaan ontwikkelen. Ga er maar eens aanstaan. Maar, zo meent de ingenieur, hoe onmogelijk het ook lijkt, tuners zijn altijd slim genoeg om iets uit te vogelen. Maar we zouden in ieder geval de tuner op de hoek van de straat er niet mee toevertrouwen.
De elektrische turbo zorgt voor anti-lag
Nog een aardigheidje van de turbo: als jij in de Sport Plus-modus het gas loslaat om aan te remmen voor een bocht, zal de elektromotor ervoor zorgen dat de turbo druk blijft opbouwen. In de motorsport noemen ze dit ‘anti-lag’. Dit zorgt ervoor dat jij direct de volle bak turbodruk hebt als je bij de apex van de bocht weer op het gas gaat.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom je de hybride Porsche 911 niet kunt laten tunen voor extra vermogen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Uitdagingen, moet vast iemand slim zijn die dat kan fixen