
Als jij met je groene hart een zuinige hybride hebt gekocht, maar achteraf besluit je dat je toch wat meer dinosap wilt verstoken, dan kun je bij de meeste tuners wel terecht voor wat extra pk’s. Tuners zullen niet zo snel raad weten met de nieuwe Porsche 911 GTS. Volgens het automerk is het onmogelijk voor tuners om de T-Hybrid aandrijflijn te modificeren voor meer vermogen.
Als je met een normale turbomotor naar de tuner gaat, dan verhogen ze vaak de turbodruk door de wastegate anders in te stellen. Dit is een klep die opent om een overschot aan uitlaatgassen te laten ontsnappen. Door de wastegate langer dicht te houden, krijgt de motor meer uitlaatgassen, bouwt er meer turbodruk op en produceert de motor meer vermogen. Simpel gezegd, dan.
Lees ook: Zo werkt de bijzondere hybride aandrijflijn van de nieuwe Porsche 911
De hybride Porsche 911 heeft geen wastegate
De nieuwe elektrische turbo op de Porsche 911 GTS heeft geen wastegate. Als de turbo teveel uitlaatgassen krijgt, dan gaat de elektromotor aan de slag als generator om meer energie op te wekken voor de batterij. Zo wordt de turbodruk gecontroleerd en worden alle uitlaatgassen benut. Maar wat als je een Porsche 911 GTS hebt gekocht en je wilt net iets meer dan 541 pk en 610 Nm?
We vragen aan Porsche of het mogelijk is om met de GTS langs een tuner te gaan. Daar is een van de ingenieurs heel duidelijk in: dat kan niet. De wastegate-functie van de elektrische turbo hangt samen met het volledige hybridesysteem. Je zou de doos van Pandora openen door in de elektrische turbo te gaan pielen. Misschien kun je beter even wachten op de nieuwe Porsche 911 Turbo.

Een grotere turbo monteren gaat ook niet zo snel lukken, want dan moet de tuner zijn eigen elektrische turbo gaan ontwikkelen. Ga er maar eens aanstaan. Maar, zo meent de ingenieur, hoe onmogelijk het ook lijkt, tuners zijn altijd slim genoeg om iets uit te vogelen. Maar we zouden in ieder geval de tuner op de hoek van de straat er niet mee toevertrouwen.
De elektrische turbo zorgt voor anti-lag
Nog een aardigheidje van de turbo: als jij in de Sport Plus-modus het gas loslaat om aan te remmen voor een bocht, zal de elektromotor ervoor zorgen dat de turbo druk blijft opbouwen. In de motorsport noemen ze dit ‘anti-lag’. Dit zorgt ervoor dat jij direct de volle bak turbodruk hebt als je bij de apex van de bocht weer op het gas gaat.
Eén reactie op “Waarom je de hybride Porsche 911 niet kunt laten tunen voor extra vermogen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Uitdagingen, moet vast iemand slim zijn die dat kan fixen