Als jij met je groene hart een zuinige hybride hebt gekocht, maar achteraf besluit je dat je toch wat meer dinosap wilt verstoken, dan kun je bij de meeste tuners wel terecht voor wat extra pk’s. Tuners zullen niet zo snel raad weten met de nieuwe Porsche 911 GTS. Volgens het automerk is het onmogelijk voor tuners om de T-Hybrid aandrijflijn te modificeren voor meer vermogen.

Als je met een normale turbomotor naar de tuner gaat, dan verhogen ze vaak de turbodruk door de wastegate anders in te stellen. Dit is een klep die opent om een overschot aan uitlaatgassen te laten ontsnappen. Door de wastegate langer dicht te houden, krijgt de motor meer uitlaatgassen, bouwt er meer turbodruk op en produceert de motor meer vermogen. Simpel gezegd, dan.

Lees ook: Zo werkt de bijzondere hybride aandrijflijn van de nieuwe Porsche 911

De hybride Porsche 911 heeft geen wastegate

De nieuwe elektrische turbo op de Porsche 911 GTS heeft geen wastegate. Als de turbo teveel uitlaatgassen krijgt, dan gaat de elektromotor aan de slag als generator om meer energie op te wekken voor de batterij. Zo wordt de turbodruk gecontroleerd en worden alle uitlaatgassen benut. Maar wat als je een Porsche 911 GTS hebt gekocht en je wilt net iets meer dan 541 pk en 610 Nm?

We vragen aan Porsche of het mogelijk is om met de GTS langs een tuner te gaan. Daar is een van de ingenieurs heel duidelijk in: dat kan niet. De wastegate-functie van de elektrische turbo hangt samen met het volledige hybridesysteem. Je zou de doos van Pandora openen door in de elektrische turbo te gaan pielen. Misschien kun je beter even wachten op de nieuwe Porsche 911 Turbo.

Een grotere turbo monteren gaat ook niet zo snel lukken, want dan moet de tuner zijn eigen elektrische turbo gaan ontwikkelen. Ga er maar eens aanstaan. Maar, zo meent de ingenieur, hoe onmogelijk het ook lijkt, tuners zijn altijd slim genoeg om iets uit te vogelen. Maar we zouden in ieder geval de tuner op de hoek van de straat er niet mee toevertrouwen.

De elektrische turbo zorgt voor anti-lag

Nog een aardigheidje van de turbo: als jij in de Sport Plus-modus het gas loslaat om aan te remmen voor een bocht, zal de elektromotor ervoor zorgen dat de turbo druk blijft opbouwen. In de motorsport noemen ze dit ‘anti-lag’. Dit zorgt ervoor dat jij direct de volle bak turbodruk hebt als je bij de apex van de bocht weer op het gas gaat.

Reacties

  • Paco heeft op 10 juli 2024 geschreven:

    Uitdagingen, moet vast iemand slim zijn die dat kan fixen

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)