
Als jij met je groene hart een zuinige hybride hebt gekocht, maar achteraf besluit je dat je toch wat meer dinosap wilt verstoken, dan kun je bij de meeste tuners wel terecht voor wat extra pk’s. Tuners zullen niet zo snel raad weten met de nieuwe Porsche 911 GTS. Volgens het automerk is het onmogelijk voor tuners om de T-Hybrid aandrijflijn te modificeren voor meer vermogen.
Als je met een normale turbomotor naar de tuner gaat, dan verhogen ze vaak de turbodruk door de wastegate anders in te stellen. Dit is een klep die opent om een overschot aan uitlaatgassen te laten ontsnappen. Door de wastegate langer dicht te houden, krijgt de motor meer uitlaatgassen, bouwt er meer turbodruk op en produceert de motor meer vermogen. Simpel gezegd, dan.
Lees ook: Zo werkt de bijzondere hybride aandrijflijn van de nieuwe Porsche 911
De hybride Porsche 911 heeft geen wastegate
De nieuwe elektrische turbo op de Porsche 911 GTS heeft geen wastegate. Als de turbo teveel uitlaatgassen krijgt, dan gaat de elektromotor aan de slag als generator om meer energie op te wekken voor de batterij. Zo wordt de turbodruk gecontroleerd en worden alle uitlaatgassen benut. Maar wat als je een Porsche 911 GTS hebt gekocht en je wilt net iets meer dan 541 pk en 610 Nm?
We vragen aan Porsche of het mogelijk is om met de GTS langs een tuner te gaan. Daar is een van de ingenieurs heel duidelijk in: dat kan niet. De wastegate-functie van de elektrische turbo hangt samen met het volledige hybridesysteem. Je zou de doos van Pandora openen door in de elektrische turbo te gaan pielen. Misschien kun je beter even wachten op de nieuwe Porsche 911 Turbo.

Een grotere turbo monteren gaat ook niet zo snel lukken, want dan moet de tuner zijn eigen elektrische turbo gaan ontwikkelen. Ga er maar eens aanstaan. Maar, zo meent de ingenieur, hoe onmogelijk het ook lijkt, tuners zijn altijd slim genoeg om iets uit te vogelen. Maar we zouden in ieder geval de tuner op de hoek van de straat er niet mee toevertrouwen.
De elektrische turbo zorgt voor anti-lag
Nog een aardigheidje van de turbo: als jij in de Sport Plus-modus het gas loslaat om aan te remmen voor een bocht, zal de elektromotor ervoor zorgen dat de turbo druk blijft opbouwen. In de motorsport noemen ze dit ‘anti-lag’. Dit zorgt ervoor dat jij direct de volle bak turbodruk hebt als je bij de apex van de bocht weer op het gas gaat.
Eén reactie op “Waarom je de hybride Porsche 911 niet kunt laten tunen voor extra vermogen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Uitdagingen, moet vast iemand slim zijn die dat kan fixen