
Als jij met je groene hart een zuinige hybride hebt gekocht, maar achteraf besluit je dat je toch wat meer dinosap wilt verstoken, dan kun je bij de meeste tuners wel terecht voor wat extra pk’s. Tuners zullen niet zo snel raad weten met de nieuwe Porsche 911 GTS. Volgens het automerk is het onmogelijk voor tuners om de T-Hybrid aandrijflijn te modificeren voor meer vermogen.
Als je met een normale turbomotor naar de tuner gaat, dan verhogen ze vaak de turbodruk door de wastegate anders in te stellen. Dit is een klep die opent om een overschot aan uitlaatgassen te laten ontsnappen. Door de wastegate langer dicht te houden, krijgt de motor meer uitlaatgassen, bouwt er meer turbodruk op en produceert de motor meer vermogen. Simpel gezegd, dan.
Lees ook: Zo werkt de bijzondere hybride aandrijflijn van de nieuwe Porsche 911
De hybride Porsche 911 heeft geen wastegate
De nieuwe elektrische turbo op de Porsche 911 GTS heeft geen wastegate. Als de turbo teveel uitlaatgassen krijgt, dan gaat de elektromotor aan de slag als generator om meer energie op te wekken voor de batterij. Zo wordt de turbodruk gecontroleerd en worden alle uitlaatgassen benut. Maar wat als je een Porsche 911 GTS hebt gekocht en je wilt net iets meer dan 541 pk en 610 Nm?
We vragen aan Porsche of het mogelijk is om met de GTS langs een tuner te gaan. Daar is een van de ingenieurs heel duidelijk in: dat kan niet. De wastegate-functie van de elektrische turbo hangt samen met het volledige hybridesysteem. Je zou de doos van Pandora openen door in de elektrische turbo te gaan pielen. Misschien kun je beter even wachten op de nieuwe Porsche 911 Turbo.

Een grotere turbo monteren gaat ook niet zo snel lukken, want dan moet de tuner zijn eigen elektrische turbo gaan ontwikkelen. Ga er maar eens aanstaan. Maar, zo meent de ingenieur, hoe onmogelijk het ook lijkt, tuners zijn altijd slim genoeg om iets uit te vogelen. Maar we zouden in ieder geval de tuner op de hoek van de straat er niet mee toevertrouwen.
De elektrische turbo zorgt voor anti-lag
Nog een aardigheidje van de turbo: als jij in de Sport Plus-modus het gas loslaat om aan te remmen voor een bocht, zal de elektromotor ervoor zorgen dat de turbo druk blijft opbouwen. In de motorsport noemen ze dit ‘anti-lag’. Dit zorgt ervoor dat jij direct de volle bak turbodruk hebt als je bij de apex van de bocht weer op het gas gaat.
Eén reactie op “Waarom je de hybride Porsche 911 niet kunt laten tunen voor extra vermogen”
Laat een antwoord achter aan Paco Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

Uitdagingen, moet vast iemand slim zijn die dat kan fixen