Vroeger was een automerk een op zichzelf staande entiteit. Tegenwoordig is een merk in veel gevallen onderdeel van een concern. Op een paar kleine merken na, heeft elk merk een moederbedrijf waaronder meerdere merken vallen. In veel gevallen zijn het ook die merken die met elkaar samenwerken. Zo is Skoda onderdeel van Volkswagen en is Hyundai een zustermerk van Kia.

Dat maakt het extra opmerkelijk dat Skoda en Hyundai nu samen gaan werken. Inderdaad, een merk van de Zuid-Koreaanse gigant gaat samenwerken met een merk van een Duitse gigant, of niet? Nou, nee: Hyundai (wel het automerk) gaat samenwerken met de Skoda Group (niet het automerk). Ondanks dezelfde naam (en een soortgelijk logo) is dat een compleet ander bedrijf. De Skoda Group valt niet onder de Volkswagen Group. Verwarrend? Jazeker.

Hyundai en Skoda (maar niet de Skoda die je denkt)

Hyundai en Skoda Group hebben samen een zogenaamde ‘memorandum van overeenstemming’ getekend. Dat gaat dus iets verder dan gewoon ‘verkering vragen’, maar het is nog geen huwelijk. De twee gaan samenwerken op het gebied van waterstofmobiliteit. Ondanks dat er meer en meer elektrische auto’s bijkomen, zien bedrijven toch nog potentie in waterstof. De algemene consensus is dat elektrisch een prima optie is voor korte tot middellange afstanden.

Hyundai Skoda Group

Waterstof is echter interessant voor grotere voertuigen over langere afstanden. Het grote voordeel van waterstof is dat de laadtijden veel korter zijn en de actieradius groter. Het is overigens niet vreemd dat Hyundai samenwerkt met de Skoda Group. Hyundai bouwt namelijk zelf heel erg veel auto’s in Tsjechië. Sinds 2008 is de fabriek in Nošovice, de enige fabriek van Hyundai in de EU.

Waterstof komt vaker voorbij is alternatief

Jaarlijks kunnen er daar 350.000 auto’s van de band rollen. Dat zijn de i30, Kona Electric en Tuscon die alledrie in Nederland leverbaar zijn. Of daar dan een waterstofauto bij gaat komen, is niet bekend. Op dit moment heeft Hyundai één waterstofauto in de aanbieding, de Nexo. Deze kun je in Nederland kopen van af 69.950 euro. Daarmee is de Nexo net even wat goedkoper dan die andere waterstofauto die je kunt krijgen: de Toyota Mirai. Die kost namelijk 72.395 euro.

Lees ook: De waterstofauto lijkt morsdood, maar toch gaan deze twee grote merken extra investeren in waterstof

Daarnaast hebben veel automerken moeite om hun hele gamma volledig elektrisch te krijgen, waardoor waterstof wellicht toch weer een optie is. Er zijn meerdere merken die toch weer kijken naar de mogelijkheden om waterstoftechnologie toe te passen, zoals BMW. Ook Honda en Land Rover kijken naar mogelijkheden voor waterstof voor auto’s. Skoda als automerk is daar overigens niet een van.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)