In de pc-klassieker Red Alert 2 kon je kiezen voor de Mirage. Deze fantasietank kon de vorm aannemen van willekeurige objecten in de omgeving om zo niet op te vallen. De Mirage heeft Defensie nog niet niet, maar wel de Mirai – een auto op waterstof. Geen actieve camouflage, maar wel is de peut ‘geurloos en kleurloos’, aldus Defensie. Bijna hetzelfde.

Deze week vult Defensie het wagenpark aan met negen auto’s op waterstof. Het gaat om vijf Hyundai Nexo’s en vier Toyota Mirai’s. Daar komen snel nóg negen stuks bij en in september moet Defensie in totaal 33 waterstofauto’s hebben. Zoals je al kon afleiden van de foto’s, trekken deze waterstofauto’s niet ten strijde, maar worden ze gewoon gebruikt als vervoersmiddel door diverse afdelingen.

De waterstofauto’s van Defensie zijn om van te leren

In 2030 wil de Nederlandse overheid helemaal emissieloos rijden. Door diverse afdelingen een waterstofauto te geven, komt er ‘nog meer kennis vrij (bijvoorbeeld over onderhoudskosten) en feedback van gebruikers over rijervaringen’. Zo kan Defensie een afweging maken over de inzet van waterstofvoertuigen in de toekomst.

Waterstof is niet de efficiëntste manier om met stroom om te gaan (aangezien bij het maken van waterstof energie verloren gaat, en daarna nog eens bij het omzetten in beweging), maar voor Defensie zijn er ook voordelen te bedenken. Tanken van waterstof is een stuk sneller dan opladen, dat kan nog weleens handig zijn.

Ook zijn er situaties te bedenken waar het makkelijker is om een tankwagen met waterstof mee te nemen in plaats van tijdelijk laadinfra aan te leggen. Het nadeel is dat er momenteel nog maar 15 vaste waterstofstations in Nederland zijn. Het toekomstige wagenpark van Defensie zal een mix worden van batterij- en waterstofauto’s, vermoeden we.

Hoe werken deze waterstofauto’s van Defensie?

De Hyundai Nexo en de Toyota Mirai verbranden de waterstof niet in een motor. Ze zijn voorzien van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De aandrijving gaat dus via elektromotoren. Dit is efficiënter dan het verbranden van de waterstof. De uitstoot is hetzelfde; uit de uitlaat komt water. Je gaat de waterstofauto’s van Defensie vast eens spotten op de snelweg.

Is dit de nieuwe Mercedes G-klasse voor de Luchtmobiele Brigade?

Ze voldoen aan de eisen van het Nederlandse leger

Reacties

  • GNN heeft op 24 februari 2024 geschreven:

    En dan moet je uitgerekend defensie materiaal op waterstof laten rijden. Alsof het overal verkrijgbaar is. Waarom niet elektrische tanks of op waterstof. Overal verkrijgbaar zelfs aan het front. Wat zijn dat voor mensen die zonder verder te denken voor dit soort zaken onze veiligheid op het spel zetten.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)