Nergens in de persinformatie over deze Genesis New York Concept valt het woord 'Hyundai' te ontdekken. Net als Infiniti voor Nissan en Lexus voor Toyota moet Genesis namelijk de luxetak van het Koreaanse merk worden, ondanks dat het eerst gewoon een modelnaam was. Je mag raden waar deze conceptcar werd onthuld om de richting van het nieuwe merk aan te geven.
De Genesis New York is een hybride sedan met een 2,0-liter viercilinder turbomotor, een achttraps automaat en achterwielaandrijving. Hij levert 250 pk, maar Hyundai – sorry: Genesis – wil nog niet vertellen wat voor elektrische aandrijving er is gebruikt. Het gaat eerst en vooral om het uiterlijk.
Een uiterlijk dat we te danken hebben aan de man die ook de Lamborghini Murciélago en Gallardo tekende, plus de Audi A2 en de huidige Bentley Flying Spur. Jazeker: deze conceptcar is van de hand van Luc Donckerwolke, die eind vorig jaar de VW Groep verliet om zich op Genesis te storten. Niet heel verrassend overigens, want Hyundai en zustermerk Kia weten al enige tijd waar ze goede ontwerpers vandaan moeten plukken: Kia's designbaas Peter Schreyer tekende ook ooit de eerste Audi TT en de vierde generatie van de VW Golf.
Misschien is het wel een extra interessante stap voor Europese ontwerpers om voor de Koreanen te gaan tekenen; daar hebben ze immers niet te maken met 'het verleden' en geforceerde designkenmerken die daarnaar moeten verwijzen. Ze kunnen gewoon hun gang gaan. De Genesis is wat ons betreft geslaagd omdat ie er lekker bijzonder uitziet. Het zou flauw zijn om hem geleende stijlkenmerken van Jaguar, BMW of Audi toe te dichten. De New York Concept ziet er wat ons betreft gelikt uit, vooral die openingen c.q. bijenkorven in de voorspatborden.
Ook uit het interieur spreekt een goede dosis ach-wat-zou-het-ook, met een race-achtig stuurtje, een enórm scherm in het dashboard (21 inch, 4K en curved nog wel) en een grotere toerenteller dan Donckerwolke ooit op een Lambo kwijt kon. Als dit iets belooft voor Genesis' toekomst, belooft het veel goeds.
Reacties