TopGear stapt net uit de nieuwe Hyundai Ioniq 5. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Hyundai Ioniq 5
Uitvoering: 73 kWh AWD
Locatie: Valencia, Spanje
Weersomstandigheden: Zonnig, 30 graden
Dat is even wat anders dan we gewend zijn van Hyundai..!
Zeg dat wel! Dit is niet zomaar een nieuw model, het heeft meer weg van een complete stijlbreuk. De vele hol en bol lopende vormen die je van Hyundai kent: de Ioniq 5 is bijna letterlijk lijnrecht het tegenovergestelde. Het is dat wielen het nu eenmaal een stuk beter doen als ze geen rechte hoeken hebben, anders hadden ze die ook vierkant gemaakt. Wij vinden het Hyundais meest geslaagde ontwerp tot nu toe – totaal anders dan andere Hyundais én anders dan andere merken. De superstrakke neus, met die opvallende rechthoekige leds, maakt hem al van veraf herkenbaar. De scherpe diagonale vouw over de flank doet hetzelfde met het silhouet. De C-stijl lijkt haast een lovebaby van een Audi quattro en een oude Lancia Delta.
Het is in de basis zo’n strak ontwerp dat het bijna jammer is dat er toch weer wat kleine versierseltjes op moesten. De blauwe lijntjes waar je normaal gesproken mistlampen ziet, van ons had het niet gehoeven. Idem voor dat grijze vlak met lijntjes boven de dorpel. Maar het jammerst vinden we misschien wel die malle ‘zaagblad’-inkepingen in de wielkasten. Goed, blijft ook een kwestie van smaak, natuurlijk.
Hoe ziet de Hyundai Ioniq 5 er vanbinnen uit?
Net zo strak, als het niet strakker is. Wijlen Jan des Bouvrie zou er trots op zijn geweest. Licht kleuren overheersen het beeld, de twee doorlopende schermen domineren het dashboard. En het is er ruim, heel ruim. Want je zou het op het eerste oog niet zeggen, maar hij is best fors: 13 centimeter langer dan een Tucson. Voor die binnenruimte is nog veel belangrijker dat zijn wielbasis 32 centimeter groter is dan die Tucson. Dus voorin zit je ruim, achterin nog ruimer. En bagageruimte is er met 527 liter ook zat. Onder de ‘motorkap’ kun je nog eens 57 liter rommel kwijt. Dat biedt Hyundai ook de gelegenheid wat leuke trucjes uit te halen. Zo kunnen de voorstoelen ‘à la businessclass’ zo’n beetje helemaal achterovergeklapt worden, en komt er dan een steuntje voor je onderbenen tevoorschijn. Kun je een tukje doen tijdens het laden. Al zal dat een powernap worden, want dankzij het 800 volt-laadsysteem is hij bij een snellader die dat aankan binnen 18 minuten weer voor 80 procent vol.
Hoe rijdt de Hyundai Ioniq 5?
Uitstekend! Onze versie was 305 pk sterk dankzij elektromotoren op de voor- en achteras. En ja, dat maakt hem ondanks zijn gewicht van twee ton serieus snel. Een 0-100’je is in 5,2 seconden geschiedenis, de top is 185 km/u. Er zijn drie rijmodi; Eco, voor als je krap in je actieradius zit, en ook alleen voor dan. Dan zijn er Normal, die je gewoonlijk zult rijden, en Sport, waarin de Ioniq 5 écht leuk wordt. Hij reageert dan fel op het rechterpedaal en is nog feestelijk door bochten te jagen ook. De prima besturing wordt dan iets zwaarder, maar blijft wat communicatie missen. Aan het onderstel verandert met de rijmodi niets, maar dat hoeft ook niet echt. Hij is aangenaam en comfortabel geveerd; hooguit op korte ribbeltjes zul je merken dat er maar liefst 20″-wielen onder de Hyundai Ioniq 5 zitten.
Nog wat te mopperen?
Nou ja, die schermen ogen prachtig, maar de bediening vergde bij ons nogal wat gewenning. Niet alles is even makkelijk te vinden. Zoals altijd zijn de assistentiesystemen wat aan de hysterisch-voorzichtige kant. En wij hadden liever wat lager kunnen zitten; je zit nu een beetje op de bok. Maar ja, het is dan ook niet de hatchback die hij lijkt, maar toch echt een crossover.
Wat kost ie en wil ik ‘m?
Prijzen lopen van € 43.500 (58 kWh-accu, 170 pk, bereik van 384 km) tot tot € 59.700 voor onze topversie (actieradius van 430 km – kan oplopen tot 481 km als je de AWD achterwege laat – is nog 4 mille goedkoper ook). En als wij jou waren (als jij in de markt was voor een EV), dan zouden wij hem absoluut willen. Toppertje!
Nick heeft op 15 november 2021 geschreven:
Tijdje in een ID3 gereden, maar omgeruild voor een Golf. Wat een drama is de software in de VW, met name de snelheidbordenherkenning en de lane-assist. Mijn partner heeft een, inmiddels ruim 4 jaar oude Ioniq (eerste model) en daar werkt alles wel goed. Bestuurder bepaald en niet dat de auto jou overruled. Verder kan de Ioniq5 een caravan/zware aanhanger trekken en laad deze onderweg lekker snel op. Uiterlijk blijft idd een kwestie van smaak, maar qua rijden en software ligt Hyundai ver voor ten opzichte van de meeste andere merken.
Karel heeft op 15 november 2021 geschreven:
Ook de functie van het terugwinnen van stroom hoef je bij Hyundai niet iedere keer opnieuw aan te zetten zoals bij VW. Verder heeft dit systeem meerdere standen, bedienbaar met de flippers achter het stuurwiel, en VW maar een (te zwakke) stand.
okki heeft op 3 november 2021 geschreven:
Hij is niet alleen mooi en snel maar heeft ook een accu van 73 kWh die mooi als bufferfunctie kan dienen voor je zonnecellen want je kunt bij de ioniq 5 zowel opladen als ontladen naar je huis toe Ja zelfs belasten tot 3600 W. Dus als de zon niet schijnt kun je makkelijk een week stroom trekken uit je Ioniq 5 ook ‘snachts kun je dan stroom afnemen van je auto wat je overdag hebt opgeladen in je Ioniq5. Werkt super. Door slim om te gaan met je energie kun je rijden en genieten van je eigen opgeslagen stroom in de accu van je Ioniq 5
Erik heeft op 10 oktober 2021 geschreven:
Van de week proefritten gemaakt in ID4 Pro, Eyaq iv80 en Ionic5 -73. Qua rijden volkomen gelijkwaardig, alleen smaakverschil De ID4 is de mooiste. de Enyaq de meest praktische. Qua prestaties was de Ionic5 de beste. En -in gelijkwaardige uitvoering- de goedkoopste. Dus is het de Ionic5 geworden.
Ikke heeft op 5 juli 2021 geschreven:
Leuk dat ie zo snel is, maar wie gaat dit kopen als je voor minder geld een uitstekende Enyaq of ID4 kan kopen?
Peter heeft op 15 november 2021 geschreven:
Als jij onderweg bijna een uur aan de lader wil gaan staan en ok bent met de gestoorde software wel. Laadsnelheid van VW ligt rond de 4 km per minuut, dus tel maar eens uit. Circa 50 min voor 200 Km terwijl de Hyundai dat in nog geen kwartier doet.
Kees heeft op 10 juli 2021 geschreven:
Met name smaak. ID4 vind ik persoonlijk echt geen mooie auto. Daarnaast als je ze een beetje vergelijkbaar aankleedt ontlopen ze elkaar ook niet veel qua prijs.
T8T heeft op 4 juli 2021 geschreven:
Het is een smaak kwestie, ik vind het een mooie Ioniq.
Hyundai zeggen kan niet, het is een eigen merk.
Net zoals Polestar een automerk is.
De vormgeving daar ben ik dol op. Gelukkig niet zo als Tesla en Jaguar.
Trouwens een Polestar 2, yummie wat ziet dat model er goed uit zeg!
EV’s worden mooier en de actieradius blijft stijgen. Alleen de prijs blijft hoog, al krijg je me niet in een Leaf. Ik spaar wel door voor een Ioniq 5, want het oog wil ook wat.
Miguel heeft op 3 juli 2021 geschreven:
Interieur is nog net zo bol als van alle andere modellen. Maar van buiten zie je dat niet