Hyundai Ioniq 5: 1e rij-indruk

Met de Hyundai Ioniq 5 stappen de Koreanen rigoureus af van het lieve holle en bolle design dat je van ze gewend was. Maar valt er ook een beetje te hoeken met hem?

Foto('s): HyundaiHyundai Ioniq 5
Foto('s): HyundaiHyundai Ioniq 5
Foto('s): HyundaiHyundai Ioniq 5
Foto('s): HyundaiHyundai Ioniq 5
Foto('s): HyundaiHyundai Ioniq 5
Foto('s): HyundaiHyundai Ioniq 5
Foto('s): HyundaiHyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5

TopGear stapt net uit de nieuwe Hyundai Ioniq 5. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Hyundai Ioniq 5
Uitvoering: 73 kWh AWD
Locatie: Valencia, Spanje
Weersomstandigheden: Zonnig, 30 graden

Dat is even wat anders dan we gewend zijn van Hyundai..!

Zeg dat wel! Dit is niet zomaar een nieuw model, het heeft meer weg van een complete stijlbreuk. De vele hol en bol lopende vormen die je van Hyundai kent: de Ioniq 5 is bijna letterlijk lijnrecht het tegenovergestelde. Het is dat wielen het nu eenmaal een stuk beter doen als ze geen rechte hoeken hebben, anders hadden ze die ook vierkant gemaakt. Wij vinden het Hyundais meest geslaagde ontwerp tot nu toe – totaal anders dan andere Hyundais én anders dan andere merken. De superstrakke neus, met die opvallende rechthoekige leds, maakt hem al van veraf herkenbaar. De scherpe diagonale vouw over de flank doet hetzelfde met het silhouet. De C-stijl lijkt haast een lovebaby van een Audi quattro en een oude Lancia Delta.

Het is in de basis zo’n strak ontwerp dat het bijna jammer is dat er toch weer wat kleine versierseltjes op moesten. De blauwe lijntjes waar je normaal gesproken mistlampen ziet, van ons had het niet gehoeven. Idem voor dat grijze vlak met lijntjes boven de dorpel. Maar het jammerst vinden we misschien wel die malle ‘zaagblad’-inkepingen in de wielkasten. Goed, blijft ook een kwestie van smaak, natuurlijk.

Hoe ziet de Hyundai Ioniq 5 er vanbinnen uit?

Net zo strak, als het niet strakker is. Wijlen Jan des Bouvrie zou er trots op zijn geweest. Licht kleuren overheersen het beeld, de twee doorlopende schermen domineren het dashboard. En het is er ruim, heel ruim. Want je zou het op het eerste oog niet zeggen, maar hij is best fors: 13 centimeter langer dan een Tucson. Voor die binnenruimte is nog veel belangrijker dat zijn wielbasis 32 centimeter groter is dan die Tucson. Dus voorin zit je ruim, achterin nog ruimer. En bagageruimte is er met 527 liter ook zat. Onder de ‘motorkap’ kun je nog eens 57 liter rommel kwijt. Dat biedt Hyundai ook de gelegenheid wat leuke trucjes uit te halen. Zo kunnen de voorstoelen ‘à la businessclass’ zo’n beetje helemaal achterovergeklapt worden, en komt er dan een steuntje voor je onderbenen tevoorschijn. Kun je een tukje doen tijdens het laden. Al zal dat een powernap worden, want dankzij het 800 volt-laadsysteem is hij bij een snellader die dat aankan binnen 18 minuten weer voor 80 procent vol.

Hoe rijdt de Hyundai Ioniq 5?

Uitstekend! Onze versie was 305 pk sterk dankzij elektromotoren op de voor- en achteras. En ja, dat maakt hem ondanks zijn gewicht van twee ton serieus snel. Een 0-100’je is in 5,2 seconden geschiedenis, de top is 185 km/u. Er zijn drie rijmodi; Eco, voor als je krap in je actieradius zit, en ook alleen voor dan. Dan zijn er Normal, die je gewoonlijk zult rijden, en Sport, waarin de Ioniq 5 écht leuk wordt. Hij reageert dan fel op het rechterpedaal en is nog feestelijk door bochten te jagen ook. De prima besturing wordt dan iets zwaarder, maar blijft wat communicatie missen. Aan het onderstel verandert met de rijmodi niets, maar dat hoeft ook niet echt. Hij is aangenaam en comfortabel geveerd; hooguit op korte ribbeltjes zul je merken dat er maar liefst 20″-wielen onder de Hyundai Ioniq 5 zitten.

Nog wat te mopperen?

Nou ja, die schermen ogen prachtig, maar de bediening vergde bij ons nogal wat gewenning. Niet alles is even makkelijk te vinden. Zoals altijd zijn de assistentiesystemen wat aan de hysterisch-voorzichtige kant. En wij hadden liever wat lager kunnen zitten; je zit nu een beetje op de bok. Maar ja, het is dan ook niet de hatchback die hij lijkt, maar toch echt een crossover.

Wat kost ie en wil ik ‘m?

Prijzen lopen van € 43.500 (58 kWh-accu, 170 pk, bereik van 384 km) tot tot € 59.700 voor onze topversie (actieradius van 430 km – kan oplopen tot 481 km als je de AWD achterwege laat – is nog 4 mille goedkoper ook). En als wij jou waren (als jij in de markt was voor een EV), dan zouden wij hem absoluut willen. Toppertje!

 

Reacties
  1. Ikke zegt op 5 juli 2021 om 08:58:

    Leuk dat ie zo snel is, maar wie gaat dit kopen als je voor minder geld een uitstekende Enyaq of ID4 kan kopen?

    • Kees zegt op 10 juli 2021 om 09:03:

      Met name smaak. ID4 vind ik persoonlijk echt geen mooie auto. Daarnaast als je ze een beetje vergelijkbaar aankleedt ontlopen ze elkaar ook niet veel qua prijs.

  2. T8T zegt op 4 juli 2021 om 01:15:

    Het is een smaak kwestie, ik vind het een mooie Ioniq.
    Hyundai zeggen kan niet, het is een eigen merk.

    Net zoals Polestar een automerk is.

    De vormgeving daar ben ik dol op. Gelukkig niet zo als Tesla en Jaguar.
    Trouwens een Polestar 2, yummie wat ziet dat model er goed uit zeg!

    EV’s worden mooier en de actieradius blijft stijgen. Alleen de prijs blijft hoog, al krijg je me niet in een Leaf. Ik spaar wel door voor een Ioniq 5, want het oog wil ook wat.

  3. Miguel zegt op 3 juli 2021 om 08:07:

    Interieur is nog net zo bol als van alle andere modellen. Maar van buiten zie je dat niet

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken