
‘Proef je iets geks’, hoor je terwijl je je gezicht in een plooi probeert te houden. Die walgelijke cupcake die je zojuist van je collega kreeg, bevat helemaal geen suiker, maar rode biet. Reden tot ontslag, wat ons betreft. Sommige dingen zijn gewoon onmisbaar. Neem een ruitenwisser op een hatchback. Hyundai liet de ruitenwisser achterop weg bij de Ioniq 5, maar daar zijn ze nu van teruggekomen. Daarnaast krijgt de EV een grotere accu, een extra knop en een sportievere uitvoering.
Het komt weleens vaker voor dat autofabrikanten een proefballonnetje opgooien, maar er snel achter komen dat het al goed was. Zo had de Golf 5 aan het begin geen antenne op het dak, maar na drie jaar stond er ineens wel een spriet achterop. Blijkbaar was de ontvangst niet helemaal jofel. Hyundai vertelde aan MotorTrend dat ze de ruitenwisser hadden weggelaten omdat het er beter uitzag en vanwege de aerodynamica, maar dit weegt niet op tegen de nadelen.

Blijkbaar kreeg het merk toch klachten over het ontbreken van de ruitenwisser. Op de snelle Hyundai Ioniq 5 N verscheen de wisser al op de achterruit en met de facelift komt het armpje ook op alle normale versies. Om de aerodynamica te verbeteren (of om te compenseren voor de wisser?) is de achterspoiler nu met 50 millimeter verlengd. Ook zijn er aerodynamischere wielen bijgekomen.
Grotere accu in de Hyundai Ioniq 5 facelift
Om de actieradius te verbeteren, groeit de accu met 6,6 kWh naar 86 kWh. Wat de nieuwe actieradius dan is, dat verklapt het merk nog niet. De bumpertjes vóór en áchter zijn iets bijgepunt zodat de auto meer een SUV-uitstraling krijgt. Binnenin is er een ‘favorieten’ knop toegevoegd die je zelf kunt programmeren en de draadloze telefoonlader is nu hoger geplaatst.
Verder zijn er nog wat kleinigheidjes bijgepunt. Zo is de raamstijl in het midden versterkt, zijn de schokdempers aangepast en de software van het infotainmentsysteem is vernieuwd. Daarnaast is de bediening van de airconditioning iets anders ingedeeld en er is een rits aan veiligheidssystemen en rij-assistenten toegevoegd.

De Hyundai Ioniq 5 facelift kun je bestellen als ‘N Line’. Dit is een versie die er sportiever uitziet, maar niet sneller is. De N Line draagt sportievere bumpers en 20-inch velgen. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen, donkere hemelbekleding en rode stiksels. Wanneer de vernieuwde Hyundai Ioniq 5 en zijn ruitenwisser naar Nederland komen, is nog niet bekend. In Korea beginnen de leveringen al.
2 reacties op “Hyundai voegt eindelijk onbenullig (maar onmisbaar) onderdeel toe aan de Ioniq 5”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Flitsmeister gaat je vanaf nu niet meer waarschuwen voor deze (vervelende) camera’s

Zelfs binnen Europa kan het je extra geld kosten om Google Maps te gebruiken op vakantie

het is jammer dat deze auto te duur is. Hij valt overal buiten met zijn te hoge vanaf prijs. De konic is geen alternatief, want dat is een lelijk ding. Zeker gezien de veel lagere prijs voor de Kia EV6, eigenlijk dezelfde auto, hebben ze zichzelf buiten spel gezet.
En als je deze auto momenteel al rijdt en hinder ervan hebt dat er geen wisser op de achterruit zit, zijn er dan (betaalbare) mogelijkheden om die wisser alsnog te laten installeren?