
‘Proef je iets geks’, hoor je terwijl je je gezicht in een plooi probeert te houden. Die walgelijke cupcake die je zojuist van je collega kreeg, bevat helemaal geen suiker, maar rode biet. Reden tot ontslag, wat ons betreft. Sommige dingen zijn gewoon onmisbaar. Neem een ruitenwisser op een hatchback. Hyundai liet de ruitenwisser achterop weg bij de Ioniq 5, maar daar zijn ze nu van teruggekomen. Daarnaast krijgt de EV een grotere accu, een extra knop en een sportievere uitvoering.
Het komt weleens vaker voor dat autofabrikanten een proefballonnetje opgooien, maar er snel achter komen dat het al goed was. Zo had de Golf 5 aan het begin geen antenne op het dak, maar na drie jaar stond er ineens wel een spriet achterop. Blijkbaar was de ontvangst niet helemaal jofel. Hyundai vertelde aan MotorTrend dat ze de ruitenwisser hadden weggelaten omdat het er beter uitzag en vanwege de aerodynamica, maar dit weegt niet op tegen de nadelen.

Blijkbaar kreeg het merk toch klachten over het ontbreken van de ruitenwisser. Op de snelle Hyundai Ioniq 5 N verscheen de wisser al op de achterruit en met de facelift komt het armpje ook op alle normale versies. Om de aerodynamica te verbeteren (of om te compenseren voor de wisser?) is de achterspoiler nu met 50 millimeter verlengd. Ook zijn er aerodynamischere wielen bijgekomen.
Grotere accu in de Hyundai Ioniq 5 facelift
Om de actieradius te verbeteren, groeit de accu met 6,6 kWh naar 86 kWh. Wat de nieuwe actieradius dan is, dat verklapt het merk nog niet. De bumpertjes vóór en áchter zijn iets bijgepunt zodat de auto meer een SUV-uitstraling krijgt. Binnenin is er een ‘favorieten’ knop toegevoegd die je zelf kunt programmeren en de draadloze telefoonlader is nu hoger geplaatst.
Verder zijn er nog wat kleinigheidjes bijgepunt. Zo is de raamstijl in het midden versterkt, zijn de schokdempers aangepast en de software van het infotainmentsysteem is vernieuwd. Daarnaast is de bediening van de airconditioning iets anders ingedeeld en er is een rits aan veiligheidssystemen en rij-assistenten toegevoegd.

De Hyundai Ioniq 5 facelift kun je bestellen als ‘N Line’. Dit is een versie die er sportiever uitziet, maar niet sneller is. De N Line draagt sportievere bumpers en 20-inch velgen. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen, donkere hemelbekleding en rode stiksels. Wanneer de vernieuwde Hyundai Ioniq 5 en zijn ruitenwisser naar Nederland komen, is nog niet bekend. In Korea beginnen de leveringen al.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Hyundai voegt eindelijk onbenullig (maar onmisbaar) onderdeel toe aan de Ioniq 5”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Van dit piepkleine detail in veel nieuwe auto’s zullen sommige mensen knettergek worden

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

het is jammer dat deze auto te duur is. Hij valt overal buiten met zijn te hoge vanaf prijs. De konic is geen alternatief, want dat is een lelijk ding. Zeker gezien de veel lagere prijs voor de Kia EV6, eigenlijk dezelfde auto, hebben ze zichzelf buiten spel gezet.
En als je deze auto momenteel al rijdt en hinder ervan hebt dat er geen wisser op de achterruit zit, zijn er dan (betaalbare) mogelijkheden om die wisser alsnog te laten installeren?