‘Proef je iets geks’, hoor je terwijl je je gezicht in een plooi probeert te houden. Die walgelijke cupcake die je zojuist van je collega kreeg, bevat helemaal geen suiker, maar rode biet. Reden tot ontslag, wat ons betreft. Sommige dingen zijn gewoon onmisbaar. Neem een ruitenwisser op een hatchback. Hyundai liet de ruitenwisser achterop weg bij de Ioniq 5, maar daar zijn ze nu van teruggekomen. Daarnaast krijgt de EV een grotere accu, een extra knop en een sportievere uitvoering.
Het komt weleens vaker voor dat autofabrikanten een proefballonnetje opgooien, maar er snel achter komen dat het al goed was. Zo had de Golf 5 aan het begin geen antenne op het dak, maar na drie jaar stond er ineens wel een spriet achterop. Blijkbaar was de ontvangst niet helemaal jofel. Hyundai vertelde aan MotorTrend dat ze de ruitenwisser hadden weggelaten omdat het er beter uitzag en vanwege de aerodynamica, maar dit weegt niet op tegen de nadelen.
Blijkbaar kreeg het merk toch klachten over het ontbreken van de ruitenwisser. Op de snelle Hyundai Ioniq 5 N verscheen de wisser al op de achterruit en met de facelift komt het armpje ook op alle normale versies. Om de aerodynamica te verbeteren (of om te compenseren voor de wisser?) is de achterspoiler nu met 50 millimeter verlengd. Ook zijn er aerodynamischere wielen bijgekomen.
Grotere accu in de Hyundai Ioniq 5 facelift
Om de actieradius te verbeteren, groeit de accu met 6,6 kWh naar 86 kWh. Wat de nieuwe actieradius dan is, dat verklapt het merk nog niet. De bumpertjes vóór en áchter zijn iets bijgepunt zodat de auto meer een SUV-uitstraling krijgt. Binnenin is er een ‘favorieten’ knop toegevoegd die je zelf kunt programmeren en de draadloze telefoonlader is nu hoger geplaatst.
Verder zijn er nog wat kleinigheidjes bijgepunt. Zo is de raamstijl in het midden versterkt, zijn de schokdempers aangepast en de software van het infotainmentsysteem is vernieuwd. Daarnaast is de bediening van de airconditioning iets anders ingedeeld en er is een rits aan veiligheidssystemen en rij-assistenten toegevoegd.
De Hyundai Ioniq 5 facelift kun je bestellen als ‘N Line’. Dit is een versie die er sportiever uitziet, maar niet sneller is. De N Line draagt sportievere bumpers en 20-inch velgen. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen, donkere hemelbekleding en rode stiksels. Wanneer de vernieuwde Hyundai Ioniq 5 en zijn ruitenwisser naar Nederland komen, is nog niet bekend. In Korea beginnen de leveringen al.
eric heeft op 5 maart 2024 geschreven:
het is jammer dat deze auto te duur is. Hij valt overal buiten met zijn te hoge vanaf prijs. De konic is geen alternatief, want dat is een lelijk ding. Zeker gezien de veel lagere prijs voor de Kia EV6, eigenlijk dezelfde auto, hebben ze zichzelf buiten spel gezet.
Peter H heeft op 4 maart 2024 geschreven:
En als je deze auto momenteel al rijdt en hinder ervan hebt dat er geen wisser op de achterruit zit, zijn er dan (betaalbare) mogelijkheden om die wisser alsnog te laten installeren?