
‘Proef je iets geks’, hoor je terwijl je je gezicht in een plooi probeert te houden. Die walgelijke cupcake die je zojuist van je collega kreeg, bevat helemaal geen suiker, maar rode biet. Reden tot ontslag, wat ons betreft. Sommige dingen zijn gewoon onmisbaar. Neem een ruitenwisser op een hatchback. Hyundai liet de ruitenwisser achterop weg bij de Ioniq 5, maar daar zijn ze nu van teruggekomen. Daarnaast krijgt de EV een grotere accu, een extra knop en een sportievere uitvoering.
Het komt weleens vaker voor dat autofabrikanten een proefballonnetje opgooien, maar er snel achter komen dat het al goed was. Zo had de Golf 5 aan het begin geen antenne op het dak, maar na drie jaar stond er ineens wel een spriet achterop. Blijkbaar was de ontvangst niet helemaal jofel. Hyundai vertelde aan MotorTrend dat ze de ruitenwisser hadden weggelaten omdat het er beter uitzag en vanwege de aerodynamica, maar dit weegt niet op tegen de nadelen.

Blijkbaar kreeg het merk toch klachten over het ontbreken van de ruitenwisser. Op de snelle Hyundai Ioniq 5 N verscheen de wisser al op de achterruit en met de facelift komt het armpje ook op alle normale versies. Om de aerodynamica te verbeteren (of om te compenseren voor de wisser?) is de achterspoiler nu met 50 millimeter verlengd. Ook zijn er aerodynamischere wielen bijgekomen.
Grotere accu in de Hyundai Ioniq 5 facelift
Om de actieradius te verbeteren, groeit de accu met 6,6 kWh naar 86 kWh. Wat de nieuwe actieradius dan is, dat verklapt het merk nog niet. De bumpertjes vóór en áchter zijn iets bijgepunt zodat de auto meer een SUV-uitstraling krijgt. Binnenin is er een ‘favorieten’ knop toegevoegd die je zelf kunt programmeren en de draadloze telefoonlader is nu hoger geplaatst.
Verder zijn er nog wat kleinigheidjes bijgepunt. Zo is de raamstijl in het midden versterkt, zijn de schokdempers aangepast en de software van het infotainmentsysteem is vernieuwd. Daarnaast is de bediening van de airconditioning iets anders ingedeeld en er is een rits aan veiligheidssystemen en rij-assistenten toegevoegd.

De Hyundai Ioniq 5 facelift kun je bestellen als ‘N Line’. Dit is een versie die er sportiever uitziet, maar niet sneller is. De N Line draagt sportievere bumpers en 20-inch velgen. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen, donkere hemelbekleding en rode stiksels. Wanneer de vernieuwde Hyundai Ioniq 5 en zijn ruitenwisser naar Nederland komen, is nog niet bekend. In Korea beginnen de leveringen al.
2 reacties op “Hyundai voegt eindelijk onbenullig (maar onmisbaar) onderdeel toe aan de Ioniq 5”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

het is jammer dat deze auto te duur is. Hij valt overal buiten met zijn te hoge vanaf prijs. De konic is geen alternatief, want dat is een lelijk ding. Zeker gezien de veel lagere prijs voor de Kia EV6, eigenlijk dezelfde auto, hebben ze zichzelf buiten spel gezet.
En als je deze auto momenteel al rijdt en hinder ervan hebt dat er geen wisser op de achterruit zit, zijn er dan (betaalbare) mogelijkheden om die wisser alsnog te laten installeren?