
‘Proef je iets geks’, hoor je terwijl je je gezicht in een plooi probeert te houden. Die walgelijke cupcake die je zojuist van je collega kreeg, bevat helemaal geen suiker, maar rode biet. Reden tot ontslag, wat ons betreft. Sommige dingen zijn gewoon onmisbaar. Neem een ruitenwisser op een hatchback. Hyundai liet de ruitenwisser achterop weg bij de Ioniq 5, maar daar zijn ze nu van teruggekomen. Daarnaast krijgt de EV een grotere accu, een extra knop en een sportievere uitvoering.
Het komt weleens vaker voor dat autofabrikanten een proefballonnetje opgooien, maar er snel achter komen dat het al goed was. Zo had de Golf 5 aan het begin geen antenne op het dak, maar na drie jaar stond er ineens wel een spriet achterop. Blijkbaar was de ontvangst niet helemaal jofel. Hyundai vertelde aan MotorTrend dat ze de ruitenwisser hadden weggelaten omdat het er beter uitzag en vanwege de aerodynamica, maar dit weegt niet op tegen de nadelen.

Blijkbaar kreeg het merk toch klachten over het ontbreken van de ruitenwisser. Op de snelle Hyundai Ioniq 5 N verscheen de wisser al op de achterruit en met de facelift komt het armpje ook op alle normale versies. Om de aerodynamica te verbeteren (of om te compenseren voor de wisser?) is de achterspoiler nu met 50 millimeter verlengd. Ook zijn er aerodynamischere wielen bijgekomen.
Grotere accu in de Hyundai Ioniq 5 facelift
Om de actieradius te verbeteren, groeit de accu met 6,6 kWh naar 86 kWh. Wat de nieuwe actieradius dan is, dat verklapt het merk nog niet. De bumpertjes vóór en áchter zijn iets bijgepunt zodat de auto meer een SUV-uitstraling krijgt. Binnenin is er een ‘favorieten’ knop toegevoegd die je zelf kunt programmeren en de draadloze telefoonlader is nu hoger geplaatst.
Verder zijn er nog wat kleinigheidjes bijgepunt. Zo is de raamstijl in het midden versterkt, zijn de schokdempers aangepast en de software van het infotainmentsysteem is vernieuwd. Daarnaast is de bediening van de airconditioning iets anders ingedeeld en er is een rits aan veiligheidssystemen en rij-assistenten toegevoegd.

De Hyundai Ioniq 5 facelift kun je bestellen als ‘N Line’. Dit is een versie die er sportiever uitziet, maar niet sneller is. De N Line draagt sportievere bumpers en 20-inch velgen. Binnenin krijg je een sportstuur, sportstoelen, donkere hemelbekleding en rode stiksels. Wanneer de vernieuwde Hyundai Ioniq 5 en zijn ruitenwisser naar Nederland komen, is nog niet bekend. In Korea beginnen de leveringen al.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Hyundai voegt eindelijk onbenullig (maar onmisbaar) onderdeel toe aan de Ioniq 5”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

het is jammer dat deze auto te duur is. Hij valt overal buiten met zijn te hoge vanaf prijs. De konic is geen alternatief, want dat is een lelijk ding. Zeker gezien de veel lagere prijs voor de Kia EV6, eigenlijk dezelfde auto, hebben ze zichzelf buiten spel gezet.
En als je deze auto momenteel al rijdt en hinder ervan hebt dat er geen wisser op de achterruit zit, zijn er dan (betaalbare) mogelijkheden om die wisser alsnog te laten installeren?