TopGear stapt net uit de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N. In ons nummer met de TopGear Awards (21 december in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Uh, wat is dit?

Makkelijke vraag om te stellen, lastig om te beantwoorden. Het is geen elektrische hot hatchback, want daar is hij te groot en te duur voor. Een sportieve elektrische crossover? Strikt genomen wel, maar dat klinkt iets te serieus, want probeer maar eens je gezicht in de plooi te houden in de Hyundai Ioniq 5 N. Precies wat we verwachten van een product van de N-divisie van Hyundai.

Alle logica is het raam uit bij Hyundai. Er is geen versnellingsbak en geen benzinemotor maar toch hoor je een (vrij briljant) uitlaatgeluid en je voelt de Hyundai Ioniq 5 N zelfs schakelen. De torque vectoring is niet ingesteld voor snelheid, maar voor rijplezier. Twee elektromotoren zorgen voor in totaal 650 pk en een 0-100-tijd van 3,4 seconden.

Leuk, maar na één rondje circuit is ie leeg, toch?

Ligt eraan welk circuit, maar in theorie moet je twee rondes Nürburgring achter elkaar kunnen doen. Bijna drie zelfs, want als je je best doet, kun je in 7 minuten en 50 seconden rond. Dankzij de 800-volt architectuur moet je in 20 minuten weer 20 minuten speelplezier kunnen opladen. Hyundai wil in pitsstraten over de hele wereld snelladers installeren om dit mogelijk te maken.

Wat is er allemaal anders aan deze Ioniq 5 N?

De ingrepen van Hyundai gaan verder dan een leuke bodykit en nieuwe software voor de dempers. De carrosserie is extra gelast en verlijmd voor meer stijfheid, het subframe is versterkt en met nieuwe draagarmen is de spoorbreedte vergroot. Er zijn nieuwe rubbers en bussen, de overbrenging van het stuurhuis is sneller achterin zit een elektronisch sperdifferentieel.

Natuurlijk staat de auto lager en er is genoeg spoilerwerk aangebracht om de auto beter op het asfalt te laten plakken en de boel beter te koelen. De elektromotoren krijgen een extra omvormer zodat de kracht van het regeneratieve remmen gelijkstaat aan 435 pk. Als bestuurder voel je dat als 0,6 g aan remkracht. Verder heb je wat extra menuutjes in de boordcomputer en leuke velgjes.

Oké, maar is de Hyundai Ioniq 5 N ook leuk om in te rijden?

De Hyundai Ioniq 5 N rijdt geweldig en je kunt hem afstemmen op jouw eigen stemming. Op mooie wegen voelt ie als een goede benzine-hatchback, een beetje als een AMG A 45. De torque vectoring laat de auto lichtvoetig aanvoelen en het neppe schakelen betrekt je bij het rijden. Het leukste is de interactie via de besturen en het chassis; je voelt wat de auto doet en beweegt mee.

Op het circuit kun je de systemen zo instellen dat je meer overstuur hebt, of zodat de auto juist strakker richting de apex stuurt. Ook leuk is de N Pedal-modus. Hierbij is het regeneratieve remmen zo sterk, dat je op het circuit het rempedaal niet aanraakt. Tijdens het remmen trekt torque vectoring je de bocht in. En dan is er nog de driftmodus, maar daarmee sta je snel achterstevoren door het hoge vermogen en hoe snel de auto draait.

En als je niet het circuit op gaat?

Zet het geluid uit en je hebt bijna een normale Ioniq 5, zelfs het comfort van het onderstel is acceptabel. Je zit in een kuipstoeltje, maar die is wel gewoon geventileerd en verwarmd, dus ook dat is geen afzien. De cabine is verder wat anders aangekleed, maar het blijft de ruime EV zoals je hem kent. In principe lever je weinig dagelijkse bruikbaarheid in.

Lees ook: De MG4 XPower is dan weer de minst hete hatch ooit

De enige echte concessie is de actieradius. We reden de Hyundai Ioniq 5 N best wat kilometers onder verschillende omstandigheden, en we kwamen altijd uit op een actieradius van 320 tot 350 kilometer. Aan de andere kant: een hete hatchback is ook nooit écht zuinig geweest.

Reacties

  • Jim heeft op 30 november 2023 geschreven:

    Ter vergelijk. Voor het geld wat deze moet kosten heb je ook een Alpine, Audi S3, Audi Q8 Etron, een dikke BMW 4- of 5-serie, een BMW i5, een Land Rover Discovery Sport, een Mercedes E-klasse of EQE, Mini JCW, Volvo V90 of XC60.

    Veel leuker, luxer en hoe dan ook mooier. Die Ioniq 5 blijft een beetje een misvormd dikkerdje, ook al krijgt die extra plastic.

    Reageer
  • gideon kaljouw heeft op 30 november 2023 geschreven:

    JIPIE!

    Reageer
  • Maarten heeft op 29 november 2023 geschreven:

    Tof ding!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)