Goed nieuws! Hyundai lanceert de Ioniq 5 XRT. De Hyundai Ioniq 5 is een auto die je uit duizenden herkent. Dat is een prestatie van formaat, vooral omdat veel auto’s in deze klasse erg op elkaar lijken. Waar veel merken kiezen voor vloeiende, sportieve lijnen, is de Ioniq 5 lekker hoekig en robuust. Dat is deels optisch bedrog, want de Ioniq 5 is zeer aerodynamisch.
Je kunt de Ioniq 5 in verschillende uitvoeringen krijgen, van standaard tot luxe en zelfs heel sportief (de Ioniq 5 N). Maar nu is er een offroadversie, de zogenaamde XRT. Uiteraard verandert de XRT niet ineens in een ruige terreinwagen, maar het is een soort Allroad-variant. Het leuke is dat Hyundai echt heeft gekozen voor een basic, ruige look. Een Audi A6 Allroad is prachtig, maar het is onwaarschijnlijk dat je daarmee over een bospad durft te crossen.
Terreinwaardig
De Hyundai Ioniq 5 XRT ziet er niet alleen terreinwaardig uit, maar is dat ook echt. De auto staat namelijk 2 centimeter hoger dan de standaard Ioniq 5. Verder heeft de XRT vrij kleine 18 inch-wielen met speciale all-terrain-banden. Deze zijn niet puur offroad-rubber, maar ze zijn beter dan gewone straatbanden, net als de XRT zelf.
Opmerkelijk is dat Hyundai de aanloop- en afloophoeken van de XRT communiceert (19,8 graden voor en 30 graden achter), iets wat zelfs bij veel SUV’s vaak niet wordt vermeld. De XRT is herkenbaar aan de volledig zwarte bumpers, die doen denken aan de standaard Hyundai Pony uit de jaren ’80, en dat alleen al maakt het briljant.
Techniek van de Hyundai Ioniq 5 XRT
Het offroad-thema zet zich voort in het interieur, zij het op een subtiele manier. Er is speciale stoelbekleding en de vloermatten zijn van rubber. Over bodembescherming wordt niet gesproken, maar wellicht is dat ook niet nodig. De bodem is immers een grote batterij in plaats van allerlei draaiende onderdelen. De XRT is standaard uitgerust met de grote accu (84 kWh) en vierwielaandrijving.
Wat Hyundai (voorlopig) niet vermeldt, is wat de actieradius zal zijn. Een auto verhogen vergroot doorgaans de luchtweerstand, en die stoere offroad-banden verhogen de rolweerstand. Dus de actieradius zal waarschijnlijk iets minder zijn. Maar hé, dan rijd je wel in een toffe auto, en dat is ook wat waard, toch? De Ioniq 5 XRT is voor de VS aangekondigd; of de auto naar Europa komt, is nog niet duidelijk.
Dave heeft op 4 september 2024 geschreven:
Daar kan nog best een paar centimeter bij.
Of nog beter: instelbaar. Laag op de snelweg; op hoge poten over de oprit.
TG Fan heeft op 4 september 2024 geschreven:
Nu nog een XRT N