‘In mijn loopbaan heb ik duizenden en duizenden leerlingen laten zakken in het belang van de publieke veiligheid’, zegt rij-examinator Kandice Jones voordat ze instapt bij de robottaxi. Iets zegt ons dat de examinator van te voren al dondersgoed weet dat de robottaxi gaat slagen. De gedachte achter het halen van het rijbewijs voor de Hyundai Ioniq 5 is dan wel weer een mooie.

Hyundai laat het belang van een autonome auto zien voor blinden en slechtzienden. Wanneer de zelfrijdende Ioniq 5 de weg op mag, kunnen deze mensen op pad zonder dat er altijd iemand moet meerijden. Anders dan een persbericht met droge feiten over sensoren en camera’s de wereld in te sturen, laat Hyundai de autonome Ioniq 5 op rijexamen gaan.

Inmiddels heeft de zelfrijdende Hyundai 3,8 miljoen testkilometers op een afgesloten terrein achter de rug. 1,3 miljoen kilometer daarvan was op het Level 4-niveau van autonoom rijden. Hierbij rijdt de auto zelfstandig, maar moet de bestuurder wel in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en in staat zijn om het stuur over te nemen. Het beeld dat Hyundai in de video hieronder schetst, is dus nog niet helemaal bereikt.

De Hyundai Ioniq 5 haalt zijn rijbewijs

Natuurlijk slaagt de auto met vlag en wimpel. Om het officieel te maken, toont de examinator nog even het rijbewijs van de Ioniq 5. Hierop staat dat de auto 161 centimeter groot is, 4.200 pond (1.905 kilo) weegt, een auto mag besturen tot 4.536 kilo en geen oog- of haarkleur heeft. Bekijk de beelden van het rij-examen hieronder.

Reacties

  • Qers heeft op 9 april 2024 geschreven:

    Tja, aan die Amerikaanse rijexamens zou ik niet al te veel waarde hechten.

    Reageer
  • Martin heeft op 8 april 2024 geschreven:

    Slimme gimmick maar tegelijk levensgevaarlijk. In de VS zijn al tientallen mensen overleden door dit soort test auto’s want die auto’s kunnen nooit al het overwachte gedrag van mensen overzien.

    • Andres heeft op 9 april 2024 geschreven:

      Dat is geen eerlijke vergelijking. Je kan niet concluderen dat het levensgevaarlijk is omdat zelfstandige auto’s onverwacht gedrag kunnen overzien. Zelfstandige auto’s kunnen sneller reageren op onverwachte gedrag dan menselijke bestuurders die moe en of afgeleid zijn wat de grootste oorzaak van auto ongelukken is. Daarnaast is het zo dat de verantwoordelijkheid altijd valt op degene die zich niet aan de verkeersregels houdt.

      • @Andres heeft op 9 april 2024 geschreven:

        Het hoeft ook geen eerlijke vergelijking te zijn. De hoeveelheid sensoren op een auto is altijd beperkt en die kunnen simpelweg niet altijd zien dat een kind opeens achter een auto vandaan schiet, terwijl je dit als mens vaak wel kan zien aankomen. Hoe goed de systemen ook zijn, dit zijn fundamentele beperkingen. In meer afgebakende omgevingen zoals op de snelweg, is het juist een grote meerwaarde. Daar zijn de systemen van BMW en Mercedes nu al superieur aan de menselijke factor.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)