
Dit hier is de aanstormende Hyundai Ioniq. Of nou ja, z'n achterkant en z'n interieur: de rest houdt Hyundai nog even geheim tot de onthulling, komende week. (Update 14/1: we kunnen nu ook de voorkant laten zien.)
De Ioniq komt er in drie varianten: een hybride, een plug-in hybride en een volelektrisch exemplaar. Als er sprake is van een benzinemotor dan is dat de bekende, 105 pk sterke 1,6-liter. Het elektrische exemplaar doet daar genoeg vermogen bij om tot een systeemvermogen van 152 pk te komen. De accu's zitten onderin de bodemplaat, ter hoogte van de achterbank – wel zo fijn voor het zwaartepunt en het ruimteaanbod. De overbrenging wordt verzorgd door een zestraps automaat met dubbele koppeling.
De Ioniq ziet er op het eerste gezicht keurig netjes uit, al is het opvallend dat hij, net als de Toyota Prius en Honda Insight zo'n malle hoge achterkant heeft. Bijster origineel is het dus niet: meer een 'if you can't beat them, join them'-design. Heeft natuurlijk ook alles te maken met de bij dit soort auto's extra belangrijk geachte aerodynamica, maar toch: we zijn van de Koreanen de laatste jaren iets sprankelenders gewend. Het interieur ziet er eveneens netjes uit: overzichtelijk, netjes afgewerkt en met wat felblauwe accenten voor de vrolijkheid.
Over de rest van de specs en prestaties van de Ioniq hult Hyundai zich vooralsnog in nevelen – dat komt allemaal in de aanloop naar de autoshow van Genève in maart. Duidelijk is al wel dat de hybride en volelektrische versie komende zomer in Nederland leverbaar worden. De plug-in hybride volgt iets later.
Meer van TopGear


Hyundai Ioniq Hybrid

Hyundai Ioniq: 1e rij-indruk

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
