Hyundai Ioniq: drietrapsraket

Dit hier is de aanstormende Hyundai Ioniq. Of nou ja, z'n achterkant en z'n interieur: de rest houdt Hyundai nog even geheim tot de onthulling, komende week. (Update 14/1: we kunnen nu ook de voorkant laten zien.)

De Ioniq komt er in drie varianten: een hybride, een plug-in hybride en een volelektrisch exemplaar. Als er sprake is van een benzinemotor dan is dat de bekende, 105 pk sterke 1,6-liter. Het elektrische exemplaar doet daar genoeg vermogen bij om tot een systeemvermogen van 152 pk te komen. De accu's zitten onderin de bodemplaat, ter hoogte van de achterbank – wel zo fijn voor het zwaartepunt en het ruimteaanbod. De overbrenging wordt verzorgd door een zestraps automaat met dubbele koppeling.

De Ioniq ziet er op het eerste gezicht keurig netjes uit, al is het opvallend dat hij, net als de Toyota Prius en Honda Insight zo'n malle hoge achterkant heeft. Bijster origineel is het dus niet: meer een 'if you can't beat them, join them'-design. Heeft natuurlijk ook alles te maken met de bij dit soort auto's extra belangrijk geachte aerodynamica, maar toch: we zijn van de Koreanen de laatste jaren iets sprankelenders gewend. Het interieur ziet er eveneens netjes uit: overzichtelijk, netjes afgewerkt en met wat felblauwe accenten voor de vrolijkheid.

Over de rest van de specs en prestaties van de Ioniq hult Hyundai zich vooralsnog in nevelen – dat komt allemaal in de aanloop naar de autoshow van Genève in maart. Duidelijk is al wel dat de hybride en volelektrische versie komende zomer in Nederland leverbaar worden. De plug-in hybride volgt iets later.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws