
Goed nieuws voor de liefhebbers van fijn sturende auto’s, Hyundai gaat er nog een paar bij maken. We waren een beetje in de veronderstelling dat hun N-divisie zich voornamelijk richt op elektrische auto’s. De modellen met benzinemotor zouden worden uitgefaseerd en er komen alleen maar EV’s bij. Dat blijkt niet te kloppen, want Hyundai N gaat ook nog modellen op benzine bouwen.
Vaak vinden de ouderwetse autoliefhebbers elektrische auto’s minder leuk dan eentje met benzinemotor. Daar valt iets voor te zeggen. Naast het gebrek aan geluid, is een EV namelijk enorm zwaar. En een zware auto is per definitie minder leuk en sportief. Maar de Hyundai Ioniq 5 lijkt te tarten met de wetten van de natuurkunde. Net als andere EV’s is ie heel erg snel, maar het is vooral een geweldig leuke auto om (hard) mee te rijden.
Pretpakket
Dus kun je voorstellen hoe leuk het zou zijn als je alle kennis en kunde van de Ioniq 5 N (afbeelding onder) in een pretpakket met benzinemotor hebt. Hyundai N-baas Joon Park bevestigt aan Autocar dat het N-label zeker geen elektrisch label is. Dat is wat de pers (wij dus ook) ervan gemaakt hebben. Er waren diverse benzine N-modellen die inmiddels niet meer geleverd worden in Europa, maar die hebben geen opvolger gekregen.

Alleen de elektrische Ioniq 6 N (afbeelding onder) is voor de korte termijn aangekondigd. Het mooie is dat die gebruikt maakt van de techniek van de hilarische Ioniq 5 N, maar aanzienlijk lager en iets lichter is. Dus hetzelfde platform, dezelfde motoren en de identieke accu. Alleen is de Ioniq 6 N dus veel lager (minder luchtweerstand) en zo’n 100 kilo lichter. Nu zal dat waarschijnlijk betekenen dat ie 2.150 kilo zal gaan wegen.

Komen de Hyundai N modellen op benzine ook naar Nederland?
Het komt er op neer dat er N-modellen komen van de auto’s die Hyundai bouwt. Dat kan elektrisch zijn, maar dus ook benzine. Of zelfs waterstof, getuige de N74-concept (afbeelding boven) waarvan er al jaren hardnekkige geruchten zijn dat die in productie gaat. Hyundai’s N-divisie is nog vrij jong. In 2017 kwam hun eerste model, de i30 N. Die kon zich ineens met gemak kon meten met de Golf GTI.
Lees ook: Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim
Later kwamen daar de i20 N en Kona N bij, beide zijn wel in België, maar niet in Nederland geleverd. Op andere markten heb je ook nog de Veloster N en de Elantra N. Zonder uitzondering erg vermakelijke auto’s. Dus hopelijk krijgen die dus een vervolg. Het is niet zeker of deze modellen ook naar Nederland komen, als het zover is. Sportieve auto’s met benzinemotor worden hier zwaar belast, waardoor ze erg duur worden. Gelukkig is dat bij de Ioniq 5 N nog niet het geval.
Lees ook: BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Ik lees “de ouderwetse autoliefhebber”. Komt bij mij erg diskwalificerend over. Beter zou zijn “de traditionele autoliefhebber”