Dit is niet de eerste auto van Hyundai. Dat was namelijk de Cortina in 1968, die Hyundai voor Ford in elkaar sleutelde in Zuid-Korea. Maar dit is wel de eerste Hyundai. De Hyundai Pony Coupe Concept is het eerste studiemodel van het merk. De originele Pony die in 1974 op de beursvloer van Turijn stond, is helaas verloren gegaan, dus heeft Hyundai nu een exacte replica gebouwd.
Voor deze Hyundai Pony Coupé hebben ze niet de afmetingen van weleer ingevoerd en de 3D-printer aangeslingerd. Nee, ze hebben zelf de oorspronkelijke ontwerper ingeschakeld. Kenners zien direct wie deze auto getekend heeft. Met hulp van deze Giorgetto Giugiaro hebben ze de auto met exact dezelfde materialen en met precies dezelfde specificaties gebouwd. Alleen de velgen lijken anders; de originele Pony Coupe had geen vierspaaks velgen.
‘Ik begon sceptisch, want ik kende Hyundai Motor destijds nog niet’, zegt Giorgetto over het project in de jaren zeventig. Hij vult aan: ‘We waren allemaal onder de indruk van de passie en de toewijding van de Hyundai-engineers. Ze waren scherp, nieuwsgierig, open en extreem leergierig.’ De replica van de Hyundai Pony Coupe is onderdeel van ‘Hyundai Reunion’, een project waar ze het erfgoed van het merk uitlichten.
Geen productieplannen voor de Hyundai Pony Coupe
Er zijn geen plannen voor een productiemodel, maar als zo’n unit als de Tesla Cybertruck genoeg kopers kan vinden, dan moet er toch ook wel een markt zijn voor deze wigvormige auto. We weten alleen niet zo goed of die spitse neus aan alle eisen voor voetgangersveiligheid voldoet. Het enige wat ze nog even moeten doen, is een schermpje plaatsen en misschien een iets moderner stuur.
Overigens is er wel een moderne versie van deze Pony Coupe, en dat is de N Vision 74. Vorige week werd bekend dat Hyundai de auto ook echt ging bouwen als productiemodel, maar het merk trok blijkbaar later die keutel weer in. Gelukkig hebben we de foto’s nog. En wie weet: Hyundai en Kia gaan best lekker, dus budget voor een gekke uitspatting is er wel.
Het is een kleine auto
Mocht je trouwens aan de hand van de foto’s niet helemaal kunnen inschatten hoe groot de auto is: dat is hij niet. Hij is zelfs vrij klein. Hij is ongeveer zo lang als een moderne Ford Fiesta en is zelfs iets smaller en ook nog een stuk minder hoog. De aandrijflijn is ook bescheiden. Een 1,2-liter viercilinder produceert zo’n 80 pk die de voorwielen mogen overdragen aan het asfalt.
Reacties