
Let goed op en je ziet ongetwijfeld zo nu en dan een Hyundai Santa Fe voorbij zoeven. Doe een schatting en je zou waarschijnlijk zeggen dat ie wel aardig verkoopt. Let even op: de Hyundai Santa Fe verkocht sinds zijn schepping maar liefst 1,6 miljoen keer. Deze Hyundai Sante Fe-facelift moet dit aantal opprikken.
Goed, dat enorme aantal is het verkoopcijfer voor de hele wereld. In Europa verkocht Hyundai 400.000 exemplaren. In Nederland staat de teller op bijna 15.000 stuks. De Hyundai Sante Fe-facelift is dus een soort Amerikaanse bak met Koreaanse genen.
Wat is er bijzonder aan de Hyundai Sante Fe-facelift?
De bovenstaande uitspraak kun je direct weer vergeten als je hoort dat de Hyundai Sante Fe-facelift enkel en alleen leverbaar is met een dieselmotor. Best bijzonder, toch? De 2,2-liter viercilinder levert 440 Nm en 200 pk.
Hoe groot is zo’n Hyundai Santa Fe tegenwoordig?
De Sante Fe is 4.770 millimeter lang met een breedte van 1.890 millimeter en een wielbasis van 2.765 millimeter. De binnenruimte nam toe: daar is 38 millimeter meer beenruimte dan eerst. De achterbank is 18 millimeter hoger en de hoofdruimte op de derde zitrij nam toe met 22 millimeter.
Hyundai Sante Fe-facelift: de prijs
Grote SUV’s, die zijn niet goedkoop in Nederland. Voor deze Hyundai Santa Fe betaal je minimaal 59.995 euro. Dan heb je de bovengenoemde diesel met voorwielaandrijving en een handbak. De opperversie is de Premium met een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving – die kost je 72.995 euro.
Alternatieven voor de Hyundai Santa Fe-facelift
Tussen de 60.000 en de 75.000 euro kun je leuk shoppen. Een Tiguan Allspace kost minimaal 40.056 euro. De Seat Tarraco kost 37.950 euro. Allemaal zevenzitters. Óf je koopt een Dacia Dokker voor 19.430 euro. Dan heb je ook genoeg ruimte. Of spaar 10.000 euro meer en koop een Volvo XC90 T8 met 400 pk voor 82.995 euro. Of een BMW 530i xDrive Touring voor 74.029 euro met 245 pk. Of als het echt een diesel moet wezen: een 525d Touring met 231 pk voor óók 73 mille. Keuzes, keuzes…
Meer van TopGear


De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft een gewaagd (maar geslaagd) design

Hyundai springt over open brug

Wat is de beste zevenzitter SUV?

Haha, wat? Deze Santa Fe heeft 1.000 pk

Door de woestijn met een Hyundai

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
