
Let goed op en je ziet ongetwijfeld zo nu en dan een Hyundai Santa Fe voorbij zoeven. Doe een schatting en je zou waarschijnlijk zeggen dat ie wel aardig verkoopt. Let even op: de Hyundai Santa Fe verkocht sinds zijn schepping maar liefst 1,6 miljoen keer. Deze Hyundai Sante Fe-facelift moet dit aantal opprikken.
Goed, dat enorme aantal is het verkoopcijfer voor de hele wereld. In Europa verkocht Hyundai 400.000 exemplaren. In Nederland staat de teller op bijna 15.000 stuks. De Hyundai Sante Fe-facelift is dus een soort Amerikaanse bak met Koreaanse genen.
Wat is er bijzonder aan de Hyundai Sante Fe-facelift?
De bovenstaande uitspraak kun je direct weer vergeten als je hoort dat de Hyundai Sante Fe-facelift enkel en alleen leverbaar is met een dieselmotor. Best bijzonder, toch? De 2,2-liter viercilinder levert 440 Nm en 200 pk.
Hoe groot is zo’n Hyundai Santa Fe tegenwoordig?
De Sante Fe is 4.770 millimeter lang met een breedte van 1.890 millimeter en een wielbasis van 2.765 millimeter. De binnenruimte nam toe: daar is 38 millimeter meer beenruimte dan eerst. De achterbank is 18 millimeter hoger en de hoofdruimte op de derde zitrij nam toe met 22 millimeter.
Hyundai Sante Fe-facelift: de prijs
Grote SUV’s, die zijn niet goedkoop in Nederland. Voor deze Hyundai Santa Fe betaal je minimaal 59.995 euro. Dan heb je de bovengenoemde diesel met voorwielaandrijving en een handbak. De opperversie is de Premium met een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving – die kost je 72.995 euro.
Alternatieven voor de Hyundai Santa Fe-facelift
Tussen de 60.000 en de 75.000 euro kun je leuk shoppen. Een Tiguan Allspace kost minimaal 40.056 euro. De Seat Tarraco kost 37.950 euro. Allemaal zevenzitters. Óf je koopt een Dacia Dokker voor 19.430 euro. Dan heb je ook genoeg ruimte. Of spaar 10.000 euro meer en koop een Volvo XC90 T8 met 400 pk voor 82.995 euro. Of een BMW 530i xDrive Touring voor 74.029 euro met 245 pk. Of als het echt een diesel moet wezen: een 525d Touring met 231 pk voor óók 73 mille. Keuzes, keuzes…
Meer van TopGear


Hyundai Santa Fe review: Hoe rijdt het hoekige ruimtemonster van Hyundai?

De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft een gewaagd (maar geslaagd) design

Hyundai springt over open brug

Wat is de beste zevenzitter SUV?

Haha, wat? Deze Santa Fe heeft 1.000 pk

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening
