Dit hier is de Icona Vulcano, de eerste supercar, of liever gezegd de eerste auto überhaupt, die gemaakt is van titanium. Het is de eerste en vooralnog enige auto van een klein Italiaans bedrijf dat over grootse ambities beschikt.

Icona is al een tijdje bezig: de eerste glimp die we van de Vulcano opvingen dateert van 2013, toen de auto zijn debuut maakte op de Autoshow van Shanghai en op Pebble Beach. Dat was echter een betrekkelijk vroege oprisping, inmiddels is de auto er echt. Nou ja, eentje dan. Maar wat voor eentje!

De inspiratie voor de Vulcano komt, naar Icona-zeggen, van de Lockheed SR-71 (beter bekend onder de naam Blackbird), een tweepersoons ongewapend verkenningsvliegtuig uit de vorige eeuw. Goed, die zag er nog wel wat spectaculairder uit, maar dat wil niet zeggen dat er ook maar iets mis is met de looks van de Vulcano. Die zijn te danken aan de Franse ontwerper Samuel Chuffart, die eerder acht jaar werkzaam was bij Nissan, en later bij Jaguar/Land Rover. En helemaal zonder slag of stoot kwamen de vloeiende vormen van de Icona Vulcano ook niet tot stand, vertelt hij.

‘Het moeilijkste onderdeel van het ontwerpproces was het vinden van een balans tussen kracht en schoonheid. Om een supercar te bouwen zul je nu eenmaal moeten voldoen aan een hoop technische vereisten, die bijvoorbeeld de koeling en de aerodynamica reguleren. Maar als die te dominant worden, wordt je auto minder mooi. Ik denk dat we die lastige balans gevonden hebben.’ Icona zegt er nog bij dat het zeker 10.000 uur heeft gekost om de vormen in het titanium te krijgen. Ze hebben hem dan ook maar niet gespoten.

Wat doet dat nou, zo’n Icona Vulcano?

Bedoel je qua geld of qua prestaties? Laten we maar eens met de laatste beginnen. De motor aan boord van de Vulcano is een bekende: de 6,2-liter V8 met supercharger uit de Corvette ZR1. Hij is sowieso al goed voor 670 pk vermogen en een trekkracht van 840 Nm. Mocht je dat wat minnetjes vinden, dan ziet Icona mogelijkheden om de power op te voeren tot boven de 1.000 pk. Misschien dat je dat weer wat overdreven vindt, gezien het feit dat de Icona Vulcano op dit moment de 100 km/u al bereikt in 2,8 seconden en voor 200 km/u niet meer dan 8,6 seconden nodig heeft. De top ligt ‘boven de 355 km/u’, aldus Icona. Riant voldoende, dunkt ons. Koolstof-keramische remmen moeten die snelheid er ook weer uit zien te krijgen. De versnellingsbak is een sequentiële automaat die je met peddels bedient.

Het interieur is keurig supercar-materiaal, gezien de overvloed aan koolstofvezel, leer en alcantara. Het dashboard is geheel digitaal. Een groot, à la Tesla en Volvo rechtopstaand scherm verstrekt alle info die je nodig hebt. Het stuur lijkt zo van Ferrari te komen, gezien de plek van de startknop en de ‘manettino’, die echter maar twee standen heeft. Gezien het prestatiepotentieel moeten die standen wel ‘Ongeluk’ en ‘Serieus Ongeluk’ heten.

Maar wat kost ie dan?

Ach ja: geld. Je voelt hem al aankomen: de Icona Vulcano is niet goedkoop. Hij is zelfs heel erg duur, waarbij het ook al niet helpt dat er maar ééntje is. Maar die is wel te koop. Voor 2,5 miljoen euro. Daar komen dan natuurlijk wel nog wat belastinkjes bij, hier en daar. Ja, dat is duurder dan een Bugatti Chiron. Of een Lambo Centenario. Of een McLaren P1 GTR. Maar zo’n auto zou je, worst case scenario, nog wel eens naast een soortgenoot kunnen parkeren. Dat zal je met de Vulcano nooit gebeuren. Ook wat waard..!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)