Oranje reflectoren, rode knipperlichten en kleine kentekenplaten. Als je één van deze kenmerken ziet op een auto die je wilt kopen, dan moet je heel grondig je huiswerk doen. Dit zijn tekenen dat de auto geïmporteerd is uit de Verenigde Staten. Nu is dat geen enorm probleem als de auto bijvoorbeeld meeverhuisd is met de originele eigenaar, maar er is een grote kans dat er iets anders aan de hand is. Het gaat hier dus niet om Amerikaanse automerken, maar ook om Audi’s of BMW’s die ooit in de VS reden.
Er zijn altijd mensen die in de bres springen voor de Amerikaanse import en zeggen dat het wel meevalt. Omdat we graag ons gelijk halen, hebben we de statistieken erbij gehaald. En die zijn niet best. Het grootste deel van auto’s die vanuit Amerika naar Europa komen, hebben schade of zijn teruggedraaid, zo blijkt uit navraag van TopGear Nederland aan Carfax. We hebben het dan niet over auto’s die nieuw uit de fabriek komen zoals Tesla, maar tweedehandsauto’s.
Hoeveel foute auto’s komen er naar Europa?
Volgens Carfax zijn 85 procent van de gebruikte auto’s die naar Nederland geïmporteerd worden vanuit de VS ‘kritisch’. Dit zijn auto’s waarvan bekend is dat ze een ongeluk hebben gehad, waterschade hebben geleden of waarvan de tellerstand gewoon niet klopt. Deze auto’s hebben geen clean title, zoals ze dat mooi zeggen in de VS. Auto’s die in Amerika waardeloos zijn door een schadeverleden, komen dus gewoon naar Nederland.
Lees ook: Goedkope tweedehandsauto gespot? Pas dan op dat ie geen oranje reflectoren heeft
In Nederland is het aandeel foute auto’s zelfs met 31 procent gestegen in vergelijking met het jaar ervoor. Er komen dus meer schadebakken uit de VS naar Nederland. Volgens Carfax kwamen er in de afgelopen vijf jaar maar liefst 120.000 auto’s uit de VS met een dubieus verleden Nederland binnen. Het bedrijf plaatst de kanttekening dat ze niet kunnen zeggen hoeveel auto’s er in Nederland zijn gebleven; ze kunnen ook gelijk naar Oost-Europa zijn verdwenen. Want daar zijn ze ook gek op schadebakken.
In Oost-Europa is het nog veel erger
In Georgië en Litouwen is het nog erger. Daar is het aandeel van kritische auto’s zelfs respectievelijk 90 en 91 procent. Er bijna uitsluitend kapotte auto’s naar die landen. En dat is niet gek: het arbeidsloon ligt daar lager, dus het is daar niet duur om een auto weer op te knappen. Ze kunnen dan voor weinig een luxe auto rijden, maar nog interessanter is om de auto dan ‘als nieuw’ weer door te verkopen aan een nietsvermoedende partij.
Auto’s die in Oost-Europa zijn opgelapt, kunnen uiteindelijk ook in Nederland weer verkocht worden. Dit bevestigt dus onze terughoudendheid over Amerikaanse import: de kans is heel groot dat de auto schade heeft gehad. Het probleem is vooral dat je niet goed weet of de schade vakkundig is opgelost. Vaak komen de klachten pas later aan het licht.
De gouden tip: zoek het chassisnummer op
Vaak zijn de schadeauto’s gekocht op veilingswebsites als Copart. Het mooie is dat deze partijen vaak het chassisnummer in de advertentie vermelden. Wanneer je dit chassisnummer invoert op Google, kom je vaak bij de Amerikaanse advertentie uit. En zo kun je makkelijk zien welke schade de auto had. Hou er in elk geval rekening mee dat de restwaarde van de auto lager zal zijn. Andere kant: waarom zou je het risico nemen?
Mieke heeft op 14 december 2024 geschreven:
Absoluut waar. Kijk eens op youtube, gebrauhgtwagenfalle. En je broek zakt af van wat je ziet.
Een vriend had een Mustang gekocht uit Dld. BPM controle thuis nogwel.
Stuurstang was gemaakt van gordijnrail.
Gebrauhgtwagenfalle! Kijk en huiver.
Daarom koop ik alleen auto’s die in Nederland zijn geleverd. Dan maar met een kenteken van 2018 mijn C200 cabrio. En niet zoals mij gevraagd werd, eentje uit Dld met Nw kenteken. De autobahn Polizei plukt ze zelfs van de weg en vernietigen ter plekke het chassisnummer en nemen de auto mee voor de wrakkenpers. Lachuhhh al die lieden met hun gebrauhgtwagenfalle wrak.