Soms zie je ze nog weleens te koop staan in Nederland: een Golf van de vijfde generatie met een 2,5-liter vijfcilinder. Heel gaaf, maar ook verraderlijk. Of een oude Cayenne met kleine Amerikaanse kentekenplaatjes. Vinden we ook stoer. Deze afwijkende uitvoeringen hebben vaak één ding gemeen: ze hebben oranje reflectoren in de koplampen of op de bumpers. Vaak zijn het ook de wat dikkere Duitse auto’s. En dat moet een reden zijn voor jou om extra goed op te passen.

Oranje reflectoren in de koplampen of op de bumper geven aan dat het een auto is die waarschijnlijk nieuw verkocht is in de VS of in Canada. Het is natuurlijk onnodig duur om een auto vanuit Duitsland eerst naar Amerika te verschepen en dan weer terug naar Europa. Er moet dus een reden zijn waarom iemand de moeite neemt om een Duitse auto via Amerika naar Nederland te halen.

Die reden is vaak heel simpel: geld. De kans is groot dat de auto in de VS in de prak is gereden. Als een auto daar eenmaal schade heeft gehad, krijgt ie het stempel salvage title of zelfs een irreparable title. En met zo’n permanent ‘strafblad’ is de auto minder waard in de VS, en vaak niet meer de moeite om daar te repareren. Maar in het oosten van Europa weten ze daar nog wel raad mee.

De auto gaat dan naar Oost-Europa en wordt daar weer gerepareerd. Soms blijft ie dan daar, maar het komt voor dat de auto daarna verkocht wordt in een ander land. En dan is het een dikke Duitse auto die voor net iets te weinig geld te koop staat in Nederland of België. En dat zijn de auto’s waar je dus goed onderzoek voor moet doen. Maar als je een garantie wilt voor geen gedoe, dan laat je hem staan.

Hoe kan ik weten of een Amerikaanse import schade heeft gehad?

Heb je nu een Duitse auto met oranje reflectoren op de korrel, dan hoef je hem niet direct te laten staan. Maar je moet wel goed onderzoek doen én er rekening mee houden dat ie iets minder waard zal zijn als je hem ooit verkoopt. Het eerste wat je moet doen, is even het chassisnummer achterhalen. Als je deze tussen dubbele aanhalingstekens invoert op Google, dan kun je vaak een hoop vinden. Dikwijls komt er een veilingwebsite naar voren waar de auto met schade werd verkocht in de VS.

Levert je zoekresultaat niets op, dan kun je een Carfax-rapport opvragen. Dit kost een paar centjes, maar dan heb je wel de gegevens zoals ze in de VS verstrekt worden. Als de auto geen clean title heeft, dan zou dat naar voren moeten komen. En dan heb je altijd nog de ouderwetse aankoopkeuring. Laat er altijd naar kijken door iemand die er verstand van heeft.

Lees ook: Waarom veel Amerikaanse auto’s rode knipperlichten hebben

Vind je trouwens een Amerikaanse importauto zonder de uiterlijke kenmerken van een Amerikaanse import, dan moet je ook even goed oppassen. Want als iemand de bumper en de koplampen omwisselde, dan is de kans groot dat ie daar schade heeft gehad. Je herkent vaak nog aan zaken als een mijlenteller of aan de boekjes dat het een US-import is. Rode knipperlichten achterop verklappen ook een hoop.

Amerikaanse import is niet altijd schade

Een Duitse auto die origineel in Amerika geleverd is en nu hier te koop staat, is niet per definitie een afgeraust schadehok. Het zou ook een expat kunnen zijn die zijn auto heeft meegenomen. Of andersom. Zo was er een Nederlandse militair die zijn BMW die na anderhalf jaar in Alabama gewoond te hebben zijn BMW 3-serie meenam naar Nederland. Ook deze auto heeft de kenmerkende reflectoren in de bumper.

BMW met Amerikaanse kentekenplaat BPMVRIJ
Deze BMW heeft oranje reflectoren, staat in Nederland maar is geen schadeauto

Daarnaast zijn er auto’s die in Nederland nooit geleverd zijn. Je ziet hier bijvoorbeeld heel soms een Volkswagen Routan voorbijkomen. Dit gekke busje is hier nooit verkocht, maar blijkbaar waren er handelaren die er markt voor zagen. Maar ook Amerikaanse pick-ups (die dus niet Duits zijn) hebben oranje reflectoren; die zijn dikwijls met bijna 0 kilometer naar Nederland gehaald.

Sommige origineel Nederlandse auto’s hebben ook reflectoren

  • Lexus RX koplampen met reflectoren
    Foto: © Lexus
  • Lexus RX 450h+ (2023) voor
    Foto: © TopGear
  • wiel Toyota Highlander 2.5 Hybrid
    Foto: © Toyota
  • Toyota Highlander 2.5
    Foto: © Toyota
  • Lexus RX koplampen met reflectoren
  • Lexus RX 450h+ (2023) voor
  • wiel Toyota Highlander 2.5 Hybrid
  • Toyota Highlander 2.5

Ja, we weten het: Lexus is niet Duits. Maar we noemen Duitse auto’s omdat dit het vaakst voorkomt. Natuurlijk moet je ook een beetje opletten met Maserati’s met Amerikaanse kenmerken. Maar niet alle oranje reflectoren zijn een rode vlag. Zo zijn er ook diverse modellen in Nederland nieuw geleverd met oranje reflectoren. Bijvoorbeeld de Volvo V50, de Lexus RX of de Toyota Highlander.

Op de Volvo na, zijn dit auto’s die op de eerste plaats ontwikkeld zijn voor de Amerikaanse markt. Automerken willen de auto’s ook wel hier verkopen, maar ze nemen niet de moeite om voor de Europese markt andere lampen te ontwikkelen. Maar mocht de auto geïmporteerd zijn, dan loont het altijd om even te kijken waar ie vandaan komt.

Reacties

  • Pim v. Tuin heeft op 28 oktober 2024 geschreven:

    Amerikaanse Duitse auto zijn bijna altijd voll uitgerust met bijna alle optie, de aan eu geleverde duitse auto’s vaak niet. Daarom kiezen mensen vaak voor een Amerikaanse import Duitse auto.

    Reageer
  • Andre heeft op 27 oktober 2024 geschreven:

    Elke 2e hands auto kan een gebruikte import auto zijn. Heeft niet zo heel veel met een reflector te maken. Slaat weer nergens op. Geschiedenis van gebruikte import autos is vaak niet te achterhalen.
    Check altijd RDW gegevens en lees https://www.anwb.nl/auto/kopen/importeren.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)