We lezen het nog weleens in de reacties als we het hebben over linksplakker (en daar hebben we het graag over): mensen die voorstellen dat we ‘net als in Amerika’ iets moeten invoeren als keep your lane. Bij dit principe mag je op elke rijstrook rijden die je wilt en je mag rechts of links inhalen. Of dit veiliger is of niet, is een discussie voor een ander moment, maar wat vooral belangrijk is om te weten: zo gebruikelijk is keep your lane helemaal niet in de VS.

Vrijwel alle Amerikaanse staten hebben momenteel – net als wij – de regel dat je zoveel mogelijk rechts moet aanhouden. Per staat verschilt hoe hoog de boete is en hoe streng er gecontroleerd wordt, maar op de meeste snelwegen daar moet je weer terug naar rechts na het inhalen. De staat Connecticut gaat vanaf 1 oktober optreden tegen het zogeheten camping – dus mensen die dus op de linkerrijstrook blijven bivakkeren.

Duidelijke wet tegen linksplakkers

Er is nu een wet tegen linksplakken, maar die zou ‘vaag en ineffectief’ zijn. Daarom worden de regels duidelijker gemaakt en aangescherpt. Grappig genoeg wordt er niet opgenomen in de wet hoe lang je links mag blijven rijden voordat het als onnodig wordt beschouwd. Op snelwegen met twee rijstroken gelden de regels overigens niet, dus daar mag je blijkbaar wel blijven plakken op de linkerrijstrook.

Carbuzz meldt dat de buurstaten New York en Massachussetts al langer keep right hanteren en dat ze daar verbeteringen zien in de doorstroming van het verkeer. Blijkbaar is het rechts aanhouden dus effectiever. Volgens een senator van de staat Connecticut is het rijden met regels over linksplakken minder stressvol en voorspelbaarder. Daar is wat voor te zeggen: als iedereen blijft plakken waar ie rijdt, dan moet je blijven zigzaggen.

13 reacties op “Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo”

  1. Twee keer aan de kant gezet op rustig snelweg, omdat ik iemand rechts voorbij ging. De agent vroeg me waarom ik dit deelnemers, antwoorden de eerste regel die ik was rechts rijden. De agent gaf een antwoord dat niet mocht en kon weer veder.

  2. Hier gaan we weer. Zeiken op linksrijders en jezelf een top coureur wanen.
    Als je links aan de max toegelaten rijdt? Wie wenst er dan te passeren?
    Jep, dacht het ook. Degene hier klagen vinden linkse plakkers een doorn in het oog, maar wanen zich al te vaak in hun recht om over de max te chasen.

  3. In zowel de VS als Canada kom je tegenwoordig ook regelmatig borden tegen met teksten als “Slower traffic keep right” en “Left lane for passing only”.

  4. Er zijn trajectcontrolles. Die kunnen ook Die notoire middenbaanplakkers aanpakken. Vooral de A2 En A1
    En met dank aan die irritante BMW rijders geeft heel Nederland geen richting meer aan.. nu ook het beroepsvervoer gaat hierin mee.

      • Merk maakt niet meer uit, 8 van de 10 geeft geen richting meer aanz ongeacht het merk. Is ook wel heel moeilijk, 1 tikje tegen de pook geven 😉

    • Acting alle bmw rijders maar over de zelfde kam maar steek ook wensen een hand in je eigen zak en dan de mensen die de verkeersregels niet na kunnen lezen en ja ik Rij bmw

  5. Onnodig links blijven rijden is een indicatie van egoïsme of onkundigheid van de bestuurder.

    Als het een kundige bestuurder betreft is het een kleine moeite, maar is de bestuurder te egoïstisch om die moeite op te brengen (luiheid).

    Als het een onkundige bestuurder betreft, dan is het veelal omdat het (nog) geen automatisme is geworden. Je kunt je afvragen welke vaardigheden iemand die na enige tijd geen automatisme ontwikkelt nog meer mist.

  6. Alleen in Duitsland mag je links blijven rijden, zolang je het overige verkeer niet hindert! Daarom blijven vaak Duitsers op de linker cq middelste rijstrook rijden omdat ze denken dat ze daarmee het overige verkeer niet hinderen!

    • Onzin, ook in Duitsland mag je niet onnodig lang links rijden. Dat het op de Autobahn soms zo lijkt, heeft vooral te maken met ‘Halber Tacho’ afstandregel waardoor je tijdig naar links moet gaan en derhalve ook niet meteen naar rechts (dus niet op z’n Hollands). Daardoor duurt inhalen wat langer. Bovendien wordt op de genoemde afstandregel behoorlijk fanatiek gecontroleerd, veel meer dan op links rijden.

    • Rechtsfahrgebot (StVO §2 Abs. 2)
      “Es ist möglichst weit rechts zu fahren”

      Oftewel: “Er moet zo ver mogelijk rechts gereden worden.”

Laat een antwoord achter aan Cees Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear