Of je nu gaat spotten in Monte-Carlo, Het Gooi of de Londese wijk Camden; het duurt niet lang voordat je een auto van een paar ton ziet. Ook in de dure wijk Grünwald in München rijden genoeg poenige bakken. En wat hebben die gemeen? Juist, veel power. Dat begrijpt de gemeenteraad ook. Volgens het bestuur heeft het geen zin om een maximumsnelheid van 30 km/u aan te houden door de dure auto’s.
Aanleiding voor de discussie is een burgerbijeenkomst. Blijkbaar wordt er jaarlijks een plan ingediend om in de hele wijk een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u. Voorstanders van de limitering wijzen op het Duitse wetboek. Daarin staat dat op wegen waar minder verkeer is, 30 km/u toegestaan is. Toch wil het grootste gedeelte van het gemeentebestuur daar niet in mee.
Maximumsnelheid blijft door dure auto’s
27 van de 31 leden stemmen tegen de maximumsnelheid. Een raadslid legt uit dat het in deze wijk geen zin heeft: ‘Mensen rijden sowieso 50 in de 30 zones. Je kunt met deze auto’s geen 30 rijden’, zegt hij. Dat schrijft de Süddeutsche Zeitung. Eigenlijk zeggen ze: ‘mensen luisteren toch niet, dus we voeren geen wetten in’. Vermoedelijk zitten er ook wat mensen met dure auto’s in het bestuur.
Daarnaast verdedigt het bestuur het besluit door simpel weg te zeggen: als er geen gevaren zijn, hoeft de snelheidslimiet ook niet omlaag. Volgens deze raadsleden controleert de lokale politie voldoende op verkeersrisico’s.
In Duitsland kun je er dus zelf voor zorgen dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom 50 km/u blijft. Het enige dat je hoeft te doen, is ervoor zorgen dat de hele buurt een auto met veel vermogen op de oprit heeft staan. Hou ons in de gaten voor meer verstandig consumentenadvies.
Dickiedick heeft op 3 maart 2023 geschreven:
Als het verkeer er ook niet onveilig is, dan is er ook weinig reden om de verplichting op te leggen.
Als de plaatselijke kinderen gevaar lopen of er ongelukken gebeuren vanwege de snelheid, dan zal het wel gefixed moeten worden.